Fibaro #%"/&!!! door sensor

Post Reply
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Har nu haft mina dörr/fönster sensorer i flera år och det är först nu som batteriet börjar ta slut i dem. Imponerande lång tid! Men nu är jag nära att kasta ut allt från Fibaro då jag börjar tröttna på den riktigt usla kvalité och funktionalitet man har i sina produkter. Man kan ju tycka att ett batteribyte vore lätt? Tar man ut batteriet och sätter i ett nytt så verkar själva sensorn fungera som vanligt men HC2 får absolut ingen kontakt med enheten... Spelar ingen roll om man väcker enheten eller inte... Då kan man ju tycka att det vore enkelt att ta bort enheten och lägga till den igen? Men icke... Enheten går inte att ta bort för den vaknar aldrig då man skall ta bort den :/ Och på samma sätt går den inte att lägga till... Är det verkligen rimligt att man skall behöva göra 100 försök innan man får in en enhet?
Nu behöver jag ha fungerande dörrsensorer för jag använder mitt larm varje dag så vad gör man enklast? Köpa nytt? Något knep? Fungerar Fibaros nya dörrsensor bättre eller är det samma satans process att få in dem i HC2? Aeon kanske är bättre?
Så fort Apple Home Kit börjar få tillräckligt med produkter för att bygga ett helt larm mm så är valet lätt! Har köpt en klimatsensor från Natatmo med stöd för Home Kit och kvalité och framförallt hur enkel installationen är gör att Fibaros Z-waveprodukter känns som något taget från stenåldern. För att inte tala om Apparna, vad håller Fibaro på med? De ger ut en ny app till Home Kit-versionerna men behåller den förlegade appen till z-wave? Nu har ju iaf apple bestämt att sluta ge stöd för 32bitars appar i kommande iOS, antar att Fibaro fortfarande använder 32 bitarsversion i sin uråldriga app som inte ens har stöd för dagens retinaskärmar? Låter jag bitter? :)
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Du är säker på att du fått liv i sensorn med nya batteriet?

Kanske jag som är mossig men jag gillar faktiskt iPhone Fibaro- appen.
Last edited by alexndr on 23 Apr 2017, 22:45, edited 1 time in total.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har i "bakhuvet" någonstans att man skall ha dörren / fönstret öppet under batteribyte.
Om den fortfarande strular så bör det väl gå att göra en "factory reset" på sensorn för att sedan inkludera den igen.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Yes, dörr/fönster ska vara öppet vid batteribyte. väck enheten efter bytet.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

RH_Dreambox wrote:Jag har i "bakhuvet" någonstans att man skall ha dörren / fönstret öppet under batteribyte.
Om den fortfarande strular så bör det väl gå att göra en "factory reset" på sensorn för att sedan inkludera den igen.
Får testa detta... Det är ju dock inte EN enhet som strular utan ALLA mina dörr/fönster-sensorer :O Dock hade jag inte öppet fönster/dörr... Men allvarligt, skall det vara så knepigt med ett enkelt batteribyte?
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

alexndr wrote:Du är säker på att du fått liv i sensorn med nya batteriet?

Kanske jag som är mossig men jag gillar faktiskt iPhone Fibaro- appen.
Haha, ja det är nog lite mossigt, den har upplösning som passar iPhone 3GS :D Det har kommit ganska många nya iPhone och skärmstorlekar sedan dess men Fibaro har fortfarande inte stöd för dessa så på min iPhone 6+ ser det ärligt talat riktigt kasst ut :D
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

En factory reset kräver ju dessutom att jag tar ner enheten, eller har jag fel? Med andra ord måste jag typ förstöra den dubbelhäftande tejpen för att kunna göra detta?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Nej, enligt manualen gör man så här:
Resetting the Door/Window Sensor:
Reset procedure deletes EEPROM’s memory, including all information
on the Z-Wave network and the main controller.
1. Open the cover.
2. Remove the battery.
3. Install the battery while holding both TMP buttons.
4. Release the TMP button within 5 seconds.
5. Visual indicator will blink 3 times to confirm launching of reset
procedure.
6. Wait around 30s for the resetting process to end, do not remove
the battery.
7. Visual LED indicator will blink 6 times to confirm the reset.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Men ta ur batteriet igen och gör om batteribytet med öppen dörr, väck sensorn efter.
Kan ta några väckningar, men har alltid fungerat för mig.
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Bytte batteri i en dörrsensor för några veckor sedan, kan inte minnas jag gjorde något speciellt, allt fungerade perfekt.
Iofs var dörren naturligt öppen för att komma åt sensorn så den punkten gjorde jag ju oavsiktigt rätt... :-)
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Hmm, ja då har jag väl bara otur eller är det något i mitt system som gör att det buggar. Kom ihåg att när jag köpte dessa, för ca 3-4 år sedan så var det ganska omöjligt att få dem inkluderade i nätverket. Men på den tiden hade de flesta stora svårigheter med att få sensorerna inkluderade så jag behöll dem då jag lyckades få in dem till slut.
Nu har jag testat med tre stycken och ingen av dem går att exkludera, inkludera eller få någon kontakt med HC2 efter batteribyte :( Allt verkar fungera på själva sensorn för den indikerar rätt via den blå ledlampan. Får se om jag orkar ta tag i en ominstallation av min HC2 någon gång men tills dess får jag klara mig utan dem om ingen har något universaltips utöver de ovan nämnda?
Post Reply