Förklara master/slave-noder på enheter

Post Reply
MikFre
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 18 Feb 2016, 12:35
8

Lite fundersam över hur master- och slave-noder för en enhet fungerar och varför det ser ut så?

Screenshoten nedan är på en Fibaro Dimmer 2. Den har en masternod och fyra slavenoder. Tittar jag närmare på slavenoderna så är t.ex. en av dem "Device kind: Remote Controller". Hur vet jag vilken jag ska använda?

Kan någon vänlig själ beskriva varför det ser ut så eller peka mig till någon sida där jag kan läsa mig till detta?
Screen Shot 2017-05-24 at 10.02.32.png
Magnevase
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 08 May 2017, 14:06
6

Hei,

Jeg har samme dimmer og prøver å assosiere med en (Schneider) switch. Jeg klarer ikke å få dette til å fungere. Regner med dette kan være relatert til hvilken slave jeg prøver å assosiere switchen med??

Kan noen hjelpe oss å skjønne hva de ulike slavene gjør samt hvordan assosiere?

På forhånd takk for all hjelp jeg kan få:-)
Magnevase
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 08 May 2017, 14:06
6

Hei Igjen,

Jeg fant ut at Schneider switchen ikke følger det nye grupperingssystemet. Med andre ord må switchen assosieres på group 1 og evnetuelt group 1 og group 3 hvis dobbelswitch.

Beklager at jeg ikke kan svare på master slave problemet ditt MikFre. Håper noen andre kan svare deg for jeg er fortsatt interessert i forklaringen rundt de ulike slavene.

Magne
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Beror lite på hur man menar med master slave, och vad syftet är. Således svaret kommer bli lite luddigt.

En länk att börja på så man förstår lite hur det hela rent tekniskt håller ihop på övergripande nivå:
http://www.vesternet.com/resources/tech ... e-networks

Det skrivet, om man med master - slave syftar på hur ett device är uppbyggt i t.ex. Fibaro HC2 eller för den delen i HomeSeer (som jag kör), så är det så att all kommunikation från controllern (HC2 eller Zee S2 i mitt fall då) sker med masternoden i det device du vill styra - masternoden pratar sedan internt i sitt device med sina slave noder. Ett av skälen att det är så är för att man inte vill sänka Z-Wave nätet med onödiga sändningar.

I tidigare versioner av HC2 firmware, pre 4.xxx alltså, så såg man aldrig denna masternode i varje device utan det tillkom alltså i den senaste versionen. I HomeSeer finns den bara för vissa device - och just nu har jag ingen Fibaro Dimmer 2 device heller så jag kan inte göra någon direkt jämförelse. Fibaro Dimmer (1a generationen) har i HomeSeer bara ett device - så i det fallet är det enkelt.

Således vilken av de fyra slavnoderna som du behöver använda för att dimma vete katten, man får prova - men Fibaro borde välja rätt GUI icon med slider, så det borde inte vara så svårt.

Vad gäller att koppla ihop en node i ett device med en annan node i ett annat device så finns ingen riktigt enkelt svar heller. Jag kan ta ett exempel i mitt fall: Jag har en Fibaro dörrsensor, som när den drar så skall den tända belysningen inne i garderoben. I HC2 hade jag denna dörrsensor som styrde direkt min fibaro device till taklampan. Alltså dörrsensorn var en controller till taklampans switchpuck om man så vill.

I HomeSeer behövs inte det, för detta system är så snabbt att jag inte vinner något på att koppla ihop dessa två devices.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
MikFre
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 18 Feb 2016, 12:35
8

Tack Bamsefar för svaret. Jag får det att fungera det var mer att jag ville förstå varför enheterna ser ut som de gör i HC2. Fibarodimmern har t.ex. två sliders som båda går att reglera ljusstyrkan med. Funderade kring detta då jag vill vara säker på att rätt "slave" används så det inte skapas onödig trafik och eventuella problem. Denna fundering dök upp då jag har en direktassocierad Wallmote som funkar lite när den vill, ibland behöver jag trycka flera gånger för att den ska tändas och då tänkte jag att den kanske inte pratar med rätt slave.
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

MikFre wrote:Tack Bamsefar för svaret. Jag får det att fungera det var mer att jag ville förstå varför enheterna ser ut som de gör i HC2. Fibarodimmern har t.ex. två sliders som båda går att reglera ljusstyrkan med. Funderade kring detta då jag vill vara säker på att rätt "slave" används så det inte skapas onödig trafik och eventuella problem. Denna fundering dök upp då jag har en direktassocierad Wallmote som funkar lite när den vill, ibland behöver jag trycka flera gånger för att den ska tändas och då tänkte jag att den kanske inte pratar med rätt slave.
I detta fall spelar det nog ingen egentlig roll. Qubinos dimmer (förra generationen) är ett extremfall som kan illustrera saken tror jag, där du har 2 slavnoder som är dimmers (trots att det bara så klart är en faktisk lampa som kan dimmas. Men, eftersom man kan dimma lampan med hjälp av båda slavenheterna så kan man ju enkelt bara dölja en av dem och använda den andra i systemet.

Dock spelar slavenheterna roll i fallet direkt styrning (association). Jag har en dimmer från TKB Home t.ex. med två knappar på. Den vänstra styr den inkopplade lampan. Den högra styr dock taklampan genom ett relä som är inkopplat på i andra änden av rummet, med direkt styrning. Enkelt. Dock, om det mottagande reläet (det på andra sidan rummet) är en dubbelbrytare (jag har Fibaro 2x1,5kW) så bör man tänka till innan man sätter in det. Man man nämligen bara styra den första lasten via association (i alla fall fungerar den brytaren så).

Så, man måste se till att rätt lampa kopplas in på rätt del av brytaren helt enkelt. Den första slaven är lite mindre slav än den andra..
Post Reply