Att dimra med hjälp av scene ID 22 och 23 från Dimmer 2

Post Reply
Perjar
Medlem
Posts: 26
Joined: 30 Oct 2017, 23:18
6
Location: Stockholm

Hej,

Har någon kommit på något fiffigt sätt att dimra en andra dimmer med hjälp av S2 på en Dimmer 2?

Att fånga klick på S2 för att tända/släcka något är ju en piece of cake, bara att trigga på scene ID 26.
Men hur bär man sig åt för att göra något vettigt av scene ID 22 och 23, dvs att hålla inne och sedan släppa? Kan man använda det till att dimra upp/ned en annan dimmer tex?
Fibaro HC2 4.600
Ett 60-tal pryttlar, de flesta från Fibaro, några från Qubino och Schneider. Några egenutvecklade baserade på Z-Uno. Integration mot Nibe API och Verisure API
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

S2 kan endast användas till att trigga saker som typ scener. Går inte att använda till en annan dimmer.
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Robert wrote:S2 kan endast användas till att trigga saker som typ scener. Går inte att använda till en annan dimmer.
Ovan stämmer inte! Du kan associera upp till 4 st dimmers att dimmas upp/ner via S2 genom associationsgrupperna.
5th Association Group „Dimmer (S2)” is assigned to switch no. 2. Sends MULTILEVEL SWITCH command class frame. Allows sending dim/brighten command to associated devices.

FIBARO Dimmer 2 allows for controlling 5 regular and 5 multichannel devices per an association group, out of which 1 field is reserved for the Z-Wave network main controller.
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

forumadmin wrote:
Robert wrote:S2 kan endast användas till att trigga saker som typ scener. Går inte att använda till en annan dimmer.
Ovan stämmer inte! Du kan associera upp till 4 st dimmers att dimmas upp/ner via S2 genom associationsgrupperna.
5th Association Group „Dimmer (S2)” is assigned to switch no. 2. Sends MULTILEVEL SWITCH command class frame. Allows sending dim/brighten command to associated devices.

FIBARO Dimmer 2 allows for controlling 5 regular and 5 multichannel devices per an association group, out of which 1 field is reserved for the Z-Wave network main controller.
Jag som missuppfattade frågan. Jag svarade på att koppla en annan tändtråd till S2 för att dimmra en lampa. Ber om ursäkt för mitt slarviga svar.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Post Reply