Maximala antalet devicer - hur fungerar det?

Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Någon som har koll på den här?

Z-wave som protokoll har ju en max device begränsning på någonstans i slängarna 230 devices.

Men, hur fungerar det i HC2 egentligen?

Så här alltså:

Min HC2 (vet inte om eländet är unikt - ibland verkar det som det...) har ändrat beteende från 3.6 till 4.x.

En enhet som adderas blir femtioelva enheter i GUI't.
Är det en enhet i Z-wave-protokoll-nivå ändå även om jag får typ 4 stycken på en fysiskt device?
Det är MÅNGA fler devices i GUI som adderas i 4.x jmf 3.6 också - är det "enligt spec"?

Nästa grej - min HC2 återanvänder ju inte device ID'n.... dvs, om jag har en device i systemet, som jag sen slänger ut, så kommer inte de ID'na att användas till anslutning av en ny device när jag gör en sådan. Är det rätt/enl. spec?

Har inte mer än en 20-talet faktiska enheter, men, är ju uppe på långt över 300 i deviceID på ny-anslutna enheter...

/DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
FredrikKarlsson
Medlem
Posts: 65
Joined: 08 Aug 2016, 20:21
7

DrPepper wrote:Hej,

Någon som har koll på den här?

Z-wave som protokoll har ju en max device begränsning på någonstans i slängarna 230 devices.

Men, hur fungerar det i HC2 egentligen?

Så här alltså:

Min HC2 (vet inte om eländet är unikt - ibland verkar det som det...) har ändrat beteende från 3.6 till 4.x.

En enhet som adderas blir femtioelva enheter i GUI't.
Är det en enhet i Z-wave-protokoll-nivå ändå även om jag får typ 4 stycken på en fysiskt device?
Det är MÅNGA fler devices i GUI som adderas i 4.x jmf 3.6 också - är det "enligt spec"?

Nästa grej - min HC2 återanvänder ju inte device ID'n.... dvs, om jag har en device i systemet, som jag sen slänger ut, så kommer inte de ID'na att användas till anslutning av en ny device när jag gör en sådan. Är det rätt/enl. spec?

Har inte mer än en 20-talet faktiska enheter, men, är ju uppe på långt över 300 i deviceID på ny-anslutna enheter...

/DrPepper
Jag tror svaret generellt är "Ja", men jag ska ge lite mer info som jag i alla fall är 90% säker på.

Egentligen så skulle jag rekommendera dig att kolla in denna sida
http://www.vesternet.com/resources/tech ... e-networks
den ger lite bra spec av z-wave.

Ett problem som man ställs inför när man försöker förstå z-wave är att både människor på forum och kontrollerna själva (och jag tror detta är generellt) beskriver att de har X antal "devices". Problemet är dock att det för nästan alla enheter kan stå för en av två saker:

1) En fysisk enhet. Det är den som är en nod i z-wave-nätverket och skickar och tar emot signaler på nätverks-nivå.
2) En fysisk enhet kan dock har väldigt många, ibland, underenheter. Har du en multisensor så har du en huvudenhet och en underenhet för varje sensor kan man säga. Till exempel. Men, sensorer är absolut inte de enda som har underenheter. Det har nästan alla mer komplicerade fysiska enheter. Om du till exempel kopplar in en Fibaro dimmer 2 i en kontroller som inte är Fibaros egna, eller ändå gör extrabearbetning för att få allt att se fint ut för dig som användare, så har du MÅNGA underenheter i systemet. Inte sällan har du tre dimmer-enheter t.ex., som var och en fungerar eller inte, beroende på vilken dimmer det rör sig om. Det låter rörigt, det förstår jag, men det är så enhetstillverkarna verkar vilja programmera upp det i hårdvaran av någon anledning. Varje "virtuell" enhet får dock ett ID i din kontroller, oavsett om den används för något eller inte, så dina ID kan absolut bli höga tal. Jag är på 800-talet själv. Men, egentligen spelar ju den exakta ID siffran ingen roll så klart.

Begränsningen på 232 enheter gäller antalet noder i nätverket, alltså antalet fysiska enheter.

Jo, och IDna återanvänds inte då. Så, om du exkluderar en fysisk enhet och inkluderar den igen, så att du också då får nya virtuella under-enheter, så får dessa ID-nummer som är nya och större än de gamla. Det kan te sig lite dumt kanske, men det är faktiskt en ganska bra idé att göra så. Tänk dig annars om du har en scen eller en annan enhet som vill skicka ett kommando till enhet 150 som är en lampa. Det kan vara ett "Av"-kommando, som är ett ganska vanligt typ av kommando. Men, du tar bort enheten och sedan sätter in en ny enhet som sitter på t.ex. en termostat eller en shutter för en rullgardin. Om den skulle kunna få enhets-ID 150 så skulle du få en massa underliga fel i ditt system helt plötsligt (du får kallt i huset ett par timmar efter det att du trodde att du släckte lampan t.ex.). Det är klart att alla enheter och scener skulle kunna skrivas om så fort du tar bort en enhet, men då måste du väcka alla noder som kanske går på batteri och skriva om deras kännedom om världen. "Dyrt" (=tar på batteriet onödigt mycket) och krångligt. Då är det nog bättre att kommandon skickas ut i nätet och aldrig hittar en ägare (som då inte längre finns).

HC2 har ett rykte om sig att göra konstiga saker, men oftast tror jag det har att göra med att man har betalat mer för kontrollern än man skulle ha gjort för andra alternativ och därför tycker att allt ska fungera 100% så som man tror att det måste fungera. Kanske borde det göra det också, men hur de än gör så måste Fibaro följa protokollet, och då kan det se lite underligt ut för användaren kanske.
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej Fredrik,

Tack för svaret - så om jag gör en snabb-tolkning, så är det alltså antalet noder som jag får hålla koll på. Verkar vara lättast att se det i HC2 toolkit-verktyget - har inte lyckats hitta det i själv HC2-UI't.

Man vart ju lite orolig där ett tag för det finns mycket mer jag vill "knöka in" än det jag redan har men, om man nått 232 enheter-gränsen så känns det ju lite surt.

Misstänkte väl det där med ID men, eftersom jag var inne på att det var ID man skulle räkna och inte noder, så...ja...Du förstår säkert varför jag blev fundersam. :)

Tack för utredningen,
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply