Google Home/Assistant med Fibaro

Post Reply
JohanK
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 04 May 2015, 16:26
8

Tjena!

Försöker få ihop Google Home Mini med Fibaro Home center via IFTTT men får inte till det.

I IFTTT har jag som Trigger Google Assistant och som Action Webhooks. Första steget är inga problem, jag får Google Home att reagera på det jag säger och svara som jag sagt den att svara, men jag får inte till anropet mot Fibaro.

I Webhooks har jag angivit:
URL: http://[user]:[lösen]@[statiskt IP]/api/sceneControl?id=276&action=start
Method: GET
ContentType=text/plain
Body= [tomt]

Kontot jag testat med har admin-rättigheter (tillfälligt)
Jag har vidarebefodrat port 80 till Fibaro HC tills vidare (men tänker ändra det när jag får till det)

Har labbat lite fram och tillbaka med användarkonton, rättigheter, portar och scener/devices men det är något i dialogen mellan IFTTT Webhooks och Fibaro HomeCenter. Oavsett så får jag Timeout-fel så jag gissar det antingen handlar om att kanske någon mer port behöver öppnas (även om jag specifikt angett port 80) eller någon inställning i i Home Center om att tillåta extern access.

Någon som kan se vad jag missat?
Alternativt finns det något enkelt sätt att testa externa anrop?
HC2 ver 4.160 med prylar från Aeon Labs, Fibaro, Philio, TKBHome, D-link, Sonos, Yamaha, LG, Yale och Verisure. Nu styrs även rullgardinerna från HC :).
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej,

Jag hoppas VERKLIGEN inte att Du öppnat port 80 i Din brandvägg hemma! Det är som att be om problem med hackning.

Sorry - vet - inte svar på Dina frågor men, har Du öppnat de portarna, så får Du nog sätta Dig och kontrollera nätverket från intrång och annat (skräp).

Trevlig helg,
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Det gäller väl i och för sig inte bara port 80. Inriktar man sig på att hacka HC2 är det ganska lätt att hitta dem även om man öppnat med annan port.
För bara några månader sedan uppdagades det ju ett säkerhetshål i HC2 som gjorde att man kunde få root- access ganska enkelt men det är tilltäppt nu och några andra hål är inte kända vad jag vet ..
MrDTS
Medlem
Posts: 25
Joined: 30 Aug 2018, 20:57
5

Hej

Har skaffat Google Home har lyckats lägga in det i home appen kan slå på samt av via appen, men röst styrningen fungerar inte så bra, den säger att jag måste konfigurera alla saker, lyckades få en lampa att tända via röst styrning men nu vill hon inte ens det längre.
Det pratas om Fibaro ID ihop med Google vet inte riktigt hur man ska göra, konstigt att det går bra att styra via Google appen tycker att de har snygga iconer där.

Konstigt att det inte finns så mycket här på forumet ännu, den finns ju på svenska nu, uppskattar bekvämligheten att bara styra med rösten.

MrDTS
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

MrDTS wrote: 21 Oct 2018, 18:27 Hej

Har skaffat Google Home har lyckats lägga in det i home appen kan slå på samt av via appen, men röst styrningen fungerar inte så bra, den säger att jag måste konfigurera alla saker, lyckades få en lampa att tända via röst styrning men nu vill hon inte ens det längre.
Det pratas om Fibaro ID ihop med Google vet inte riktigt hur man ska göra, konstigt att det går bra att styra via Google appen tycker att de har snygga iconer där.

Konstigt att det inte finns så mycket här på forumet ännu, den finns ju på svenska nu, uppskattar bekvämligheten att bara styra med rösten.

MrDTS
Ja, något känns inte helt klart med integrationen. Jag kommer inte ens så långt som du gjort.

När jag väljer att länka mot Fibaro får jag fråga om att ange Fibaro ID och lösenord. När jag gjort det får jag upp en liten text som säger "Accounts now linked". Därefter snurrar det lite i Google Home appen och jag får ett meddelande som säger: "Ett fel uppstod".
Dessutom får jag ett mail från HC2:an som säger att den blockerat access för en enhet som misslyckats att logga in 5 ggr (jag är 100% säker på att jag matat in rätt lösenord för mitt Fibaro ID).

Fibaro - manualen för Google Assitant- kopplingen säger ju dock att det bara finns stöd för engelska just nu?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Det visade sig att Google Home är en ganska meningslös produkt för mig i dess nuvarande form. Att Sonos- kopplingen inte skulle fungera och att jag behövde investera i en Chromecast till mitt annars fullt Apple- bestyckade hem förstod jag innan. Dock sprang jag på fler saker som gjorde produkten till en besvikelse, i alla fall i skrivande stund.

En stor anledning till att jag ens testade den var för att få barnen att kunna spela musik/visa film utan min inblandning. Borde väl inte vara så svårt?
Setup:en med röstigenkänning etc gick ok för min användare även om gränsnittet kändes ganska icke- intuitivt för mig som är van vid Apple- produkter.

Därefter, dags att få dottern att testa. Hm, min Google Home Mini reagerade inte ens på hennes röst. Jag som trodde att man skulle kunna prata med Google som gäst? Hm, kanske inte.
Registrerade ett gmail konto till henne. Aha, hon är för ung för ett eget konto? Får skapa ett barnkonto och koppla till mitt. Därefter bjuda in henne till Google Home. Felmeddelande när man skickar inbjudan. Efter diskussion med Google- supporten; Inget stöd i Google Home för familje- konto i Sverige. Ok, skit. Jaja, bara att regga ett nytt konto med ålder över 13 år då? Då så, inbjudan fungerade. Dags att sätta upp en "voice match" för henne. Fungerar inte. Google Home assistenten reagerar inte alls när hon pratar. Efter diskussion med supporten; Inget stöd för barnröster i Google Home i Sverige. Alltså, rösten identifieras som ett barn och då säger Google nej ..
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

tänkte bara dela med mig lite.
Jag har inga problem alls med min Google mini och Fibaro. jag kan ex tända enstaka lampor men kan även säga ex "tänd alla lampor" och det fungerar felfritt.
Fungerar även för min 4åriga dotter att prata emd den å tända släcka.

Jag har senaste uppdateringarna på både Google och Fibaro.

det enda jag gjorde var att gå in i home appen och koppla mot Fibaro sen funkade allt.
petrho
Medlem
Posts: 81
Joined: 14 Jul 2013, 09:57
10

jag försökte länka fibaro till home appen och den säger link success men inga enheter kommer upp
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

dantiberg wrote: 19 Nov 2018, 11:29 tänkte bara dela med mig lite.
Jag har inga problem alls med min Google mini och Fibaro. jag kan ex tända enstaka lampor men kan även säga ex "tänd alla lampor" och det fungerar felfritt.
Fungerar även för min 4åriga dotter att prata emd den å tända släcka.

Jag har senaste uppdateringarna på både Google och Fibaro.

det enda jag gjorde var att gå in i home appen och koppla mot Fibaro sen funkade allt.
Tänkte precis skriva att min HC2 fortfarande strejkar vid ihopkopplingen och spottar ur sig "Suspicious Login Attempts Prevented". Den här gången fick jag dock upp alla mina enheter efter det :).
MrDTS
Medlem
Posts: 25
Joined: 30 Aug 2018, 20:57
5

Hej

jag försöker att ta bort kopplingen till fibaro i google home appen, då jag vill lägga in en annan fibaro ID till Google, men lyckas inte få bort ny varande Fibaro ID länk från Google Home.

MrDTS
Post Reply