Hc2 uppstart

Post Reply
jeb
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 06 Mar 2018, 17:09
6

Hej på er som redann kör HC2
Bytte ut lite prylar hemma o driftade min HC2 igår.

Blir konfunderad, tänkte uppdatera men den låste sig vid två försök. Är detta nåt någon vet nåt om?

En annan sak är att när jag la till enheter står en del som ej konfigurerade och en extra ikon finns med samma adress?
Ska man ta bort och installera om dessa eller finns nåt bättre sätt?
Provat mjukvaruåterställning mm
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Blir konfunderad, tänkte uppdatera men den låste sig vid två försök. Är detta nåt någon vet nåt om?
Låste den sig verkligen, eller tyckte du att det tog för lång tid att uppdatera? En uppdatering tar en stund, och tidvis kan det se ut som att det står helt still. Tiden är beroende på vilken version man uppdaterar från, men räkna med fem till tio minuter eller mer. Kolla också att du har full kontakt med nätverk och Internet (de tre högra dioderna skall lysa).
En annan sak är att när jag la till enheter står en del som ej konfigurerade och en extra ikon finns med samma adress?
Det vanligaste felet för "ej konfigurerad" är att avståndet varit för stort mellan kontroller och enhet. Försök att ha ett kort avstånd då du lägger till enheterna. När enheterna lagts till så kommer de att hjälpa varandra att prata med din HC2 om avståndet är för stort för en direkt kommunikation.
Och du behöver inte plocka bort enheterna och lägga till dem igen. Du kan göra en "Soft reconfigure device" som du hittar en bit ned under fliken Avancerat.
Vid en Soft reconfiguration så behåller enheterna sina ID-nummer, så du behöver då inte programmera om några scener.
Och de extra ikoner du nämner är så kallade slavenheter som kan användas under vissa omständigheter. Själv använder jag inte dessa och du kan välja att ha dem synliga eller inte (GUI, vänster meny "Synlighet").
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jeb
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 06 Mar 2018, 17:09
6

Hej

Den stod typ 5min och tuggade på sista led så totalt var det runt 10min innan jag startade om
Men du menar att det är bara att låta den tugga på med mer tålamod?

Ang det andra så var det ungefär vad jag anade då.
La till en tvåkanalig utgång, och då la den till tre ikoner...
Första styrde kanal 1, andra kanal 2 och tredje styr kanal 1 den med.
Tänkte prova att ta bort den ur systemet och lägga till den igen så kanske det blir rätt, eller är det bara att ignorera?

mvh je
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Är det en begagnad HC2 du har? Problemet med att den "står och tuggar" på den sista dioden (den vänstra) kan hänga ihop med en strulande Recovery-sticka. Blir det bara så när du försöker uppdatera mjukvaran?
När du bootar upp den som vanligt (inte uppdaterar), står den och blinkar på sista dioden då också?

Om den bootar upp utan problem så kan det vara så att uppdateringen behöver mer tid på sig. Personligen tror jag det beror på Recovery-stickan. Jag vet att de som har haft det här fenomenet låter den stå tex över natten, så brukar uppdateringen trilla in.
Om boxen är sprillans ny så kanske du skall kolla med återförsäljaren om lämplig åtgärd. Är boxen begagnad så finns det en fix att reparera Recovery-stickan utan att behöva skicka boxen till Polen för reparation.

Beträffande de extra slavenheterna så kan du bara dölja dem, inte ta bort dem. Det finns säkert en del skrivet på forumet om hur dessa slavar kan användas, men jag använder dem inte.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jeb
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 06 Mar 2018, 17:09
6

Tackar för hjälpen

Den är ny men jag låter den stå och tugga ett tag nu så får jag se
Post Reply