Tänder och släcker som det vill

Post Reply
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Hej alla!
Sedan en tid tillbaka har jag upptäckt att mina trädgårdslampor och fönsterlampor (inomhus) tänder och släcker lite som de vill.
Jag har en scen för att styra trädgårdsbelysningen och en för mina fönsterlampor. Båda är blockscener och har funkat fint i flera år.

Det som båda scenerna har gemensamt, är att ljusvärdet (lux) hämtas från AEON multisensor 5, som sitter utomhus under tak vid entrén.

Scenerna är inställda på att köras mellan kl 15.00 och 24.00 varje dag. När luxvärdet understiger 200, ska tre brytare i trädgården slå till (led-lampor i tre grupper).
Likaså startar fyra dimrar mina fönsterbelysningar när det är mörkare än 200 lux, mellan kl 15 och 24.

Belysningarna startar som de ska när det blir mörkt. Likaså släcker alla kl 24.
MEN - plötsligt kan två av tre brytare i trädgården slå till vid de mest märkliga tidpunkter på dygnet. Ibland brytare 1 och 2, ibland 2 och 3 o.s.v.
Samma sak med mina fönsterlampor. De tänds lite som de vill.

Till saken hör att inga andra enheter i huset "bråkar". Alltså, inga andra lampor tänds eller släcks, även om jag har scener även för dessa - dock inte "lux-styrda" sådana.

Jag kör med version 4.510 i min HC2. Vet inte om felet fanns innan jag uppdaterade...

Finns det någon som har en teori om vad som kan vara fel?
Jag har startat om HC2 (och låtit den vara strömlös en stund).
Jag har testat att ta bort och lägga till brytarna samt tagit bort och lagt till scenerna på nytt.
Jag har kollat i händelsepanelen och inga konstiga lux-värden rapporteras - men oavsett så borde ju scenerna inte köras efter kl 24 på natten fram till kl 15, så som de nu gör...

Snälla hjälp en stackars man som snart känner att han börjar bli galen på riktigt! :)
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Har du verifierat om det är scenen som tänder? Lite välplacerade debug- meddelanden?
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Hej alexndr!
Ursäkta min sena återkoppling.
Jag är väldigt "grön" på det här med lua. Behärskar egentligen endast "blocken". Kan man göra en debug som visar vad som triggar en brytare att tända/släcka?
Jag har alltså inte verifierat om det är scenen som jäklas. Jag har som sagt raderat scenen och gjort om den igen. Men... det vill sig inte. :(
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Ljusmätaren som du har är ju ganska känslig så det räcker kanske med ett moln för att sensorn skall trigga.
Och det framgår inte om du har en hysteres mellan till- och frånslag. Tex. att sensorn triggar på ljuset vid 200 LUX men stänger av det vid tex. 400 LUX.

Utan hysteres kan systemet bli rätt hysteriskt när till- och frånslag sker vid samma värde.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Kanske bättre om man kunde göra en helt ny scen i lua?
Nån som kan hjälpa mig? Det hade verkligen uppskattats! :)

Ska tända fyra brytare samt fyra dimrar (30%) när lux är lägre än 200.
Likaså ska scenen köras mellan kl 15 och 24. Efter midnatt ska alla lampor släckas...
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det har varit liknande inlägg tidigare om scener som liknar det du vill ha. Titta under gruppen scener eller möjligen VD.
För att förstå och lära sig hur LUA fungerar så kan du börja med att konvertera din blockscen till LUA. Då ser du hur den är uppbyggd och kanske förstår du då varför scenerna beter sig som de gör.
LUA ger betydligt bättre förutsättningar än de enkla blockscenerna att skapa scener exakt som man vill ha dem, men man måste förstå vad man gör och varför koden kanske inte beter sig som det var tänkt.
Bamsefar har skrivit en nybörjarkurs i LUA som du också bör titta på. Vi stöttar dig om du stöter på problem, men kolla runt lite först.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Rosengren
Medlem
Posts: 49
Joined: 01 Jan 2014, 13:27
10
Contact:

Tack för svar och "peppning", RH_Dreambox (och alexndr)!
Jag kollar runt - och självklart hojtar jag igen om det inte vill sig... :)
Fibaro HC2 V. 4.580
20 x Dimmers
8 x 2x1,5kW Switch
3 x 3kW Switch
7 x RGBW
3 x MultiSensor
2 x MotionSensor
1 x FloodSensor
3 x AEON MultiSensor
1 x Swiid InterSwitch
2 x Greenwave 6-P. Switch
5 x Danfoss termostat
1 x Düwi ZME RC2
1 x Swipe
1 x Button
Post Reply