Blå LEDs slocknar efter start - vägrar skicka till Polen

Post Reply
DarrenB
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 15 Jan 2016, 14:17

21 Oct 2018, 10:19

Drog fram min gamla HC2 för att ge den en chans till häromdagen. Startade upp fint, men efter senaste uppgraderingen tappade jag kontakten. Visade sig att den nu har uppstartsproblem. Till saken hör att jag flyttade den även fysiskt från ett rum till annat. Kan även ha dragit ut strömkabeln vid något tillfälle jag tyckte den var död.

När jag nu startar upp den börjar LED-lamporna att blinka som brukligt men när den kommit till sista slocknar sedan alla. De slocknar lite mjukt nästan som när strömmen tar slut i en batteridriven apparat. Provar jag igen efter en stund händer samma sak igen. Den kommer aldrig igång helt enkelt.

Jag har provat att starta med stickan ute.
Har testat att sätta den i Recovery men nu funkar det inte. Funkade innan.
Jag har öppnat upp och bytt moderkortsbatteriet till ett fräscht.

Ska testa att koppla in en skärm och tangentbord för att kolla booten samt BIOS efter Power-inställningarna.

Har funderat på om själva strömklossen är slut. Har däremot inte hittat någon info på www om att detta skulle kunna inträffa.

Har ingen lust att skicka den till Polen om det är något jag kan fixa själv. Blir dessutom förbannad när de inte ens försöker att hjälpa med felsökning utan skriver direkt att jag ska skicka den till dem. Inte seriöst.
Om det tex är strömförsörjningen löser jag det enkelt genom ett köp på Clas Ohlsson.

Har ni några ytterligare tips på felsökning eller om ni sett liknande problem?
RH_Dreambox
Proffsmedlem
Posts: 879
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
Location: Vegby
Contact:

21 Oct 2018, 16:10

Testa med ett annat spänningsaggregat. Jag har en svag känsla av att jag läst om liknande problem på Fibaros forum, och då har det varit ett defekt spänningsaggregat.
Och om du inte redan uppdaterat boxen till 4.5XX så rekommenderar jag dig att göra det. Då kan du sedan plocka bort den förhatliga Recovery-stickan som orsakat så många problem. Med det nya backup-systemat kan du sedan spara backuperna på din dator eller i "molnet".
2 st HC2 4.512, Recovery-stickorna ligger i skrivbordslådan nu!
DarrenB
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 15 Jan 2016, 14:17

21 Oct 2018, 18:20

Tack! Hoppas verkligen på att det är spänningsaggregatet.
Ska bara hitta ett med 12V och 4A. Antar att Kjelle eller Classe har sånna. Skulle vara toppen om det är fallet. Skulle vara kul att få skälla på Fibaros support för dess usla felsökning. :)
DarrenB
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 15 Jan 2016, 14:17

26 Oct 2018, 12:54

Har nu testat med en ny PSU.
Kopplat in både VGA och HDMI från HC2:an till en skärm.
Gör ingen skillnad. LEDs slocknar precis som förut.
Jag ser inte heller någon som helst Boot-skärm.
Ser dock att det är en liten grön LED som lyser inne på moderkortet samt att LAN-LEDen lyser grön. Men lyckades inte komma åt HC2 genom LAN-kabeln med default-IP-adressen.

Upptäckte på Fibaros forum att det är fler som verkar ha samma problem och det verkar som att det är efter någon av de senaste uppdateringarna.
https://forum.fibaro.com/topic/31889-le ... r-booting/
https://forum.fibaro.com/topic/31546-ho ... t-bricked/

Nu är jag inte så konspiratorisk lagd men jag tycker att det är lite konstigt att en HC2:a som funkat klanderfritt i flera år helt plötslig slutar fungera efter senaste uppdateringen, precis som några andra inom loppet av några veckor eller någon månad.
Kan uppdateringen på något sätt förstört/brännt hela HC2:an så att den är helt okapabel att ens starta i factory default mode?
alexndr
Medlem
Posts: 312
Joined: 14 Jul 2016, 14:38

26 Oct 2018, 20:16

Varför vill du inte skicka till Polen?
Efter lite snack fick jag dem att pröjsa för frakten och processen gick både smidigt och snabbt. Givetvis en fördel om den fortfarande är under garanti.
DarrenB
Ny medlem
Posts: 11
Joined: 15 Jan 2016, 14:17

27 Oct 2018, 09:53

Vill helst inte skicka för att
a) Kostnad. Den är utom garantin och vill inte först behöva betala dyr frakt för att de sedan ska konstatera att reparationen är dyrare än att köpa en beggad här.

b) De har inte gjort något försök till felsökning remote. De förslog tex inget om att byta PSU eller gav mig några förslag på vad som kan vara fel. Det blir liksom utom min kontroll och att bara skicka iväg sin hårdvara sådär känns inte så bra. Jag blir lite skeptisk av sådan ”support”.

c) Skulle det gått att reparera själv skulle det klart smidigast för alla. Har läst en hel del historier om användare dom per default blivit ombeddda att skicka sin HC till Polen, för att sedan testa alternativa fixar och sluppit skicka.
Texan
Medlem
Posts: 92
Joined: 25 Dec 2015, 15:07

05 Nov 2018, 22:49

Tycker det är skandal att man inte kan ominstallera själv, det är ju bara en dator....
Post Reply