Hur min HC2 fullständigt "dog" och vaknade till liv.....

Post Reply
valle74
Ny medlem
Posts: 4
Joined: 12 Nov 2018, 11:12
5

Hej på er, första inlägget här, kommer detta tillföra något... tror inte det...kommer det hända andra...inte troligt......... MEN väl värt att läsa...

I lördags så löpte min HC2 helt amok, döda noder på HELA nätverket, väckte dem, dog igen. Inte en pinal funkade... Satt i timmar o försökte lösa det... till slut så blev det den stora reocovery timmen....
Började ta bort o lägga till enheter, huvudsak vanliga Fibaro wallplugs... GICK INTE! När det väl gick så blev inte wall plug konfigurerad till 100%,,,kunde inte soft konfa heller.... Det va helt kört.
Tänkte ringa supporten igår, men det var stängt.. Tänkte ringa idag.
MEN, i morse när jag körde min son till Förskolan så ringde Larmcentralen (Securitas hemlarm) och undrade om det var inbrott...jag lämnade huset för 4 minuter sedan så det är det INTE... men när jag kom fram till förskolan så tittade jag på min telefon för att se vilket larmgivare och orsaken till larmet.... -Rörelsedetektor Hall - Orsak - Störsändare.....
Ringde larmsupporten och berättade att det är en störsändare som slår ut larmet .... - Jo, det stämmer, sätter man i batteriet på fel sätt (utan att klicka 15 gånger på knappen) så kommer detektorn hela tiden leta efter centralen med en frekvens.......... (Learn frequenncy)
Tog ut batteriet i gjorde som han sade, larmet funkar nu fint.
Mmmmm, vänta nu, störsändare,.... Sprang till PC, loggade in på Fibaron....ALLT var tillbaka, allt funkuade som innan.!!!!!

Så nu vet ni det, om ni skulle ha problem med Zwave, läs manualen hur man byter batteri på hemlarmet!
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det var en intressant historia! Att hemmalarmet skulle kunna orsaka det problemet hade jag aldrig kunna gissa.
Många som får problem med sin HC2/HCL skyller oftast problemet på Fibaro fast det är de själva som är orsaken, eller som i det här fallet hemmalarmet :-)
Stort tack för info!
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Om den slår ut Z-Wave så gäller detta samtliga Z-Wave / ZigBee (Philips Hue / IKEA Trådlöst) system - och alltså inte enbart Fibaro...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply