Hur kan folk använda HC2?! Snälla hjälp mig förstå

Post Reply
nmbrg
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 18 Sep 2017, 10:30
6

Jag är helt oförstående för hur det kommer sig att folk använder sig utav HC2 från Fibaro överhuvudtaget.
Värre skräp har jag sällan skådat.

Är ju i princip ingenting som fungerar, och om det väl fungerar så är det ostabilt och ej pålitligt alls.

Har försökt lägga till Philips HUE, fungerar inte alls (med snillevillas guide)

Har försökt lägga till termostat till radiatorerna. gick att lägga till ibland. Några gick inte alls. Och när de väl var tillagda så fungerade bara någon av dem, knappt. dvs ibland. Allt som oftast även kommunikationsproblem.

Har försökt lägga till fjärrströmbrytare. Några har gått att lägga till, en går inte att konfigurera.
alla får kommunikationsproblem efter ett tag (fungerar kanske 2-3 gånger i början)

Innan någon börjar gnälla om "skaffa dig bättre täckning" så kan jag tillägga att alla enheter har provats PRECIS JÄMTE min HC2.

Utöver det så har jag fått starta om (läs dra ut sladden) på min HC2 ett flertal gånger då det inte ens går att komma åt den med webgränssnittet.

Så, hur kommer det sig att folk betalar nästan 5k för denna enhet och är nöjda med det?
Det kan ju omöjligt vara så att jag fått alla fel som går att få och alla andra sitter med helt problemfria enheter (särskilt inte om man går efter alla trådar med problem)

Hur står ni ut? Är ni nöjda med att betala överpris för usel hård-/mjukvara? Hur kan jag bli som er? knark? alkohol? förlorad livslust?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

När du säger att du testat enheterna bredvid din HC2 hur gick testen till? Att bara ta enheten som fungerar dåligt pga täckningsproblem och helt snabbt lägga den bredvid HC2 fungerar inte. Zwave använder ett mesh- nätverk och behöver konfigureras om för att kommunikationsvägarna skall ändras. Har du testat att inkludera enheterna när de ligger bredvid?

Vilken HC2- version kör du?

Har du kollat med Fibaro- supporten? Är felen så pass allvarliga som du säger så kanske en remote- undersökningen från deras sida kunna hjälpa.
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Känns som du har något fel på din HC2 eller något som stör ut systemet, mitt system är hur stabilt som helst och de problem som dykt upp har oftast varit tankevurpor i programmeringen eller någon tidig betaversion som spökat.
nmbrg
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 18 Sep 2017, 10:30
6

alexndr wrote: 01 Dec 2018, 15:23 När du säger att du testat enheterna bredvid din HC2 hur gick testen till? Att bara ta enheten som fungerar dåligt pga täckningsproblem och helt snabbt lägga den bredvid HC2 fungerar inte. Zwave använder ett mesh- nätverk och behöver konfigureras om för att kommunikationsvägarna skall ändras. Har du testat att inkludera enheterna när de ligger bredvid?

Vilken HC2- version kör du?

Har du kollat med Fibaro- supporten? Är felen så pass allvarliga som du säger så kanske en remote- undersökningen från deras sida kunna hjälpa.
konfigurerat dem "från start" när de är jämte HC2, just för att säkerställa att enheten fungerar, innan jag konfigurerar om dem på "rätt ställe". För att ta bort eventuella problem med täckning när jag testar enheten första gången.

Har kört alla versione fr.om 4.180 till 4.520. Ingen ändring i stabilitet eller funktionalitet. Alltid samma problem och ostabila produkt.

Kommer göra ett par sista tester i helgen, sen säljer jag skiten till någon lyckligt ovetande stackare på blocket.

EDIT: Jag har haft ett par snabba kontakter med supporten och maken till värdelös support får man leta efter. mer ohjälpsamma än så har jag nog aldrig stött på en support tidigare. Så där tänker jag inte ödsla min tid igen.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

konfigurerat dem "från start" när de är jämte HC2, just för att säkerställa att enheten fungerar, innan jag konfigurerar om dem på "rätt ställe". För att ta bort eventuella problem med täckning när jag testar enheten första gången.
Vad menar du med att du "konfigurerar om dem på rätt ställe"? När de har inkluderats nära din HC2 så är ju konfigureringen klar.
Försöker du sedan göra något manuellt som din HC2 annars automatisk hade fixat?
Av vad du skriver verkar dina problem bero på handhavandefel.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Post Reply