Qubino dimmer och HC2 problem...

Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej på Er,

Hoppas Ni haft en bra sommar. Själv har jag suttit och använt en massa fula ord....utan att det hjälpt. :(

Situation:

1. Jag köpte Qubino dimmers, då de är trailing edge dimmers.
2. Dessutom kan man konfigurera upp I2 och I3 på ett sätt som är förmånligt för mitt syfte.
3. Första dimmern gick ok att inkludera. Template hittas mm mm.
4. Jag lyckas finfint med att ändra parameter 2 till 1 och parameter 100 till 9.
5. Även exkludering av enheten och med påföljande inkludering, för att parametrarna ska ta fart, fungerar klockrent.

Skulle sen göra det med den andra Q-dimmern.

1. Inkludering fungerar - ibland. Vissa ggr så får jag version 3.8 som versionsnummer på FW i enheten, andra ggr får jag 0.0.
2. Enheten blir inte configured.
3. Jag kan ibland ändra parametrarna 2 och 100, ibland inte.
4. Exkludering fungerar men, när jag sen försöker inkludera dimmern igen, så får jag inte samma typ av enheter i GUI't på HC2 som på den första dimmern.
5. Jag saknar t.ex den binär sensor som kommer sig av att sätta 100 till värde 9.
6. Och eländet vill naturligtvis inte bli configured nu heller.
7. klagade hos firman jag köpte av - inga problem att byta.
8. nya enheten agerar precis som den jag fick utbytt.

9. har försökt att dels resetta enheten via den funktion som Qubino själva erbjuder - hjälper inte. Kort sagt - jag får helt enkelt inte eländet att göra som det ska.
10. Hade tom bekanta att ställa in eländet till dimmer med parametrar på andra kontrollers, för att om möjligt tvinga eländet rätt men - icke sa nicke.
11. Naturligtvis finns inte heller templates till Qubino så även det klagas det på från HC2's sida.

Min gissning är att det är något skit med HC2, men, eftersom jag inte vill ha 4.530 för jag inte förstått hur den förändrar handhavande på en del punkter - mer än att det är saker som är så vagt förklarade att jag känner att det sannorlikt kan förstöra vissa use case jag har som baskrav, så kan jag ju inte uppgradera till den versionen heller. Tidigare har en del konstiga fenomen lösts vid uppdateringar men, den vägen är inte framåt för tillfället.

Någon som har några idéer eller tips?

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Hur långt avstånd är det mellan puckarna och HC2:an när du inkluderar?

Jag har också haft en del inkluderingsproblem under åren och har helt gått över till att rigga upp puckarna nära HC2 vid inkluderingen och därefter flytta dem till där de skall sitta.
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Qubinos Egna guide som dom hänvisar till när man ska nollställa/reset/factory settings är bara skit.
Ingenting funkar.
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
MickeS
Medlem
Posts: 425
Joined: 12 Oct 2016, 07:53
7

Jag brukar ta ett sladdställ och bara kopp,la in fas/nolla och inkludera mina enheter.
Sen flytta ut dom i huset, göra om meshnätverket så dom pratar rätt väg
Homecenter 2

Kameror, värme, larm och belysning från olika leverantörer
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej på Er,

Sätter aldrig någonsin ut en enhet där den SKA vara, innan den är inkluderad.

Jag har provat med hela registret från 2 dm till ca 3 meter.
Gör nada i skillnad - och jag har väl försökt en 30-40 ggr att inkludera eländet.

Jo, manualerna till de här enheterna lämnar ofta en del övrigt att önska..... :/

mvh:
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
Post Reply