Potentiell brand från en Fibaro magnetkontakt?

Post Reply
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Fick precis meddelande om potentiell brand från en Fibaro magnetkontakt, vilken visade 76c men i själva verket så är det bara ca 20c där den sitter.
Har tidigare fått samma meddelande från en Aeon multisensor som jag har stänkt av att den ska meddela om eventuell brand då den skickat detta fel ett antal gånger tidigare. Är detta en känd bugg eller är det en trasig enhet, känns inte roligt att få meddelande om eventuell brand och man inte är hemma.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det meddelandet får jag då och då främst från Fibaros UBS där jag har fyra temp-sensorer anslutna.
Jag har på olika sätt, tex. med en kondensator försökt stoppa de här olustiga felmeddelandena, men utan resultat. Jag tror att de hänger ihop med någon form av kommunikationsproblem med styrenheten. (avläsningen sker för snabbt)
Tittar man på temperaturloggen så är det korta spikar i kurvan som tyder på en störning.

I min 1-wire temperatur-logger (Raspberry) så hade jag i början exakt samma problem. Men efter att ha lagt in några små fördröjningar i logg-koden så försvann problemet.

Samma lösning går ju inte att göra på Fibaron eftersom vi inte kommer åt den mjukvaran.
Vi är definitivt inte ensamma om det här problemet, och det finns en tråd på Fibaros forum om detta, men ingen lösning.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Om det är någon tröst så har jag exakt samma sorts temperatur spikar från en tid till annan. Jag har kodat in en liten seghet i min brandrutin så att spikar i kurvan helt enkelt inte tas med. Men kom ihåg, jag kör HomeSeer.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Bamsefar wrote: 04 Dec 2019, 15:45 Om det är någon tröst så har jag exakt samma sorts temperatur spikar från en tid till annan. Jag har kodat in en liten seghet i min brandrutin så att spikar i kurvan helt enkelt inte tas med. Men kom ihåg, jag kör HomeSeer.
Jo så kan man ju göra så att spiken inte triggar igång någon larmfunktion, men det olustiga är ju "fel"-meddelandet man får på mobilen. Man vet ju inte om det är skarpt läge eller inte.
Att jag har brand i växthuset är ju mindre troligt, men om en sensor inomhus spökar, så är det mindre lustigt.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

I HomeSeer kan man lösa saker på flera sätt, t.ex. kan jag trigga på om värdet för en temp sensor varit högre än 50 grader i mer än en minut - vilket dessa spikar aldrig är. Eller så kan jag sätta kravet att minst två temp sensorer skall trigga samtidigt osv. Såvitt jag minns så går inte sådana triggers att göra i HC2 - men jag kanske minns fel, det är några år sedan sist jag testade ;-) Och någon HC3 har jag inte (fått erbjudande om att testa :mrgreen: ).
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

:evil: :evil: Igår fick jag en varning från Fibaros rökdetektor om potentiell brand (+84c), hur dåligt är det när man inte kan lita på en "brandvarnare". :evil: :evil:
Post Reply