HC2 går ej att fabriksåterställa!

Post Reply
DAWO
Medlem
Posts: 27
Joined: 09 Aug 2012, 22:32
11

Hej!
Har gjort upprepade försök att fabriksåterställa en HC2, men den står bara och tuggar och man får ingen kontakt alls med enheten, varför det troliga väl är att USB-minnet är korrupt om det nu är där återställningsimagen lagras? Eller finns det något annat sätt att återställa enheten? Och OM det skulle ha något med USB-minnet att göra, finns det då något sätt att tillverka ett nytt sådant för att testa en återställning med ett nytt USB-minne?
DAWO
Medlem
Posts: 27
Joined: 09 Aug 2012, 22:32
11

Har kollat runt och det verkar som att man behöver skicka iväg HC2 till Polen, och då denna är utanför garantitiden, så tycker jag inte att det är värt det. Så om någon vill ha en HC2 som behöver fixas mot portot så överlåter jag den med varm hand!
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Riktigt dåligt att man inte kan fixa återställningsimage, det är ju ändå bara en dator, och att vi inte får logga in som root i en dator (hc2) som du äger är också skit.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

DAWO wrote: 16 Dec 2019, 19:30 Hej!
Har gjort upprepade försök att fabriksåterställa en HC2, men den står bara och tuggar och man får ingen kontakt alls med enheten, varför det troliga väl är att USB-minnet är korrupt om det nu är där återställningsimagen lagras? Eller finns det något annat sätt att återställa enheten? Och OM det skulle ha något med USB-minnet att göra, finns det då något sätt att tillverka ett nytt sådant för att testa en återställning med ett nytt USB-minne?
USB- stickan? Blev inte den "osbolete" för 14 versioner sedan? Eller har du inte uppgraderat?
Texan wrote: 16 Dec 2019, 20:51 .. och att vi inte får logga in som root i en dator (hc2) som du äger är också skit.
Fast det där är ju extremt vanligt. Sitter ju en "dator" i varenda pryl med lite mer intelligens och inte har man access att logga in på dem trots att det tekniskt går.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

DAWO wrote: 16 Dec 2019, 19:30 Hej!
Har gjort upprepade försök att fabriksåterställa en HC2, men den står bara och tuggar och man får ingen kontakt alls med enheten, varför det troliga väl är att USB-minnet är korrupt om det nu är där återställningsimagen lagras? Eller finns det något annat sätt att återställa enheten? Och OM det skulle ha något med USB-minnet att göra, finns det då något sätt att tillverka ett nytt sådant för att testa en återställning med ett nytt USB-minne?
Jo det finns en utmärkt guide för hur man fixar en korrupt recovery-sticka, (USB-enheten) men den är helt inaktuell nu eftersom recovery-stickan sedan länge är historia.
Från och med version 4.500 används den inte längre och bör/skall plockas bort. Backuper sparas numera valfritt i "molnet" eller på din PC.

Så har du version 4.500 eller högre så skall du definitivt plocka bort USB-stickan och försöka med en ny återställning.

Kör du en äldre version så skall du ändå plocka bort Recovery-stickan eftersom en defekt sticka kan förhindra att din HC2 startar.

Om din HC2 trots allt ändå inte startar så kan det bero på att trafon är på väg att ge upp. Testa i så fall med en annan trafo om du har (12V och ca. 4 A)
Att skicka boxen till Polen är uteslutet på grund av transportkostnaden.
Spara i så fall slantarna till en HC3 som ryktas komma nästa år.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
dantiberg
Medlem
Posts: 37
Joined: 18 Feb 2015, 13:17
9

gammal tråd men vill ändå flika in.
Jag skulle återställa min och fick samma problem. jag pluggade in skärm och tangentbord till den och såg då att den lagt sig på helt annat ip span.
Tog en switch och satte min laptop på samma ip span surfade in på den och gjorde klart allt och efter omstart återfick den sitt riktiga ip nummer och allt har rullat sen dess.
Post Reply