alexndr wrote: ↑12 Jan 2020, 17:48
Spekulativt kan jag gissa att anledningen till strypningen är mängden support som friheten i scenkodningen genererat. Inte sällan man sett gallan flyga över hur dåligt Fibaro är när problemet suttit i en av användaren dåligt kodad lösning.
Tills dess att någon knäckt gåtan med att bygga ett gränssnitt för scen- skapande som är extremt flexibelt,
lätt att förstå och omöjligt att göra för mycket fel så förstår jag att de behöver göra något. Lite tråkigt dock att de valt att gå den enkla vägen med att låsa ner. Mer innovativt vore t.ex. en lösning baserad på AI som kan identifiera dåligt skrivna scener och hantera dem. I dess enklaste form bara varna och stoppa dem och i en mer komplicerad lösning även hitta vad som är fel och föreslå en lösning.
Jag tycker att Fibaro är lite omogna i sitt "plattformstänk". De äger en plattform, Fibaro HCx, som ska vara med och tävla med alla andra som nu försöker etablera sig som hemmets automatiseringsnav (inkl. Google och Apple). En plattform har användare och utvecklare - och desto fler användare desto fler utvecklare desto fler appar desto fler användare etc...
Fibaro har misslyckats att tillhandahålla en tillräckligt intressant utvecklingsmiljö för att attrahera tillräckligt bra utvecklare (scener och till viss del VDs) - och de har misslyckats att tillhandahålla en tillräckligt bra användarmiljö (VDs och blocks) för att tillfredsställa vanliga användares behov.
Resultatet är en halvmesyr där användare utan kodningskunskap tvingas klippa och klistra lua kod som de inte vet vad den betyder för att förhoppningsvis kunna få saker att fungera. Ex. har inte Fibaro haft en enkel inbyggd schedulerare för att köra scener/ aktivera enheter vid tidpunkter. En inbyggd schedulerare skulle ha den fördel att Fibaro kunde tillhandahålla et gränssnitt så att användare inte behövde klippa och klistra kod (att aktivera block scener på tid är typ schedulering men man får ingen överblick och det är begränsat).
Lägg till det att den programmeringsmodell de valt till scener var för "enkel" vilket leder till att folk skriver dålig kod (oändliga loopar med sleep och pollning av devices) hjälper inte. Att programmera automatisering - och hemmaautomatisering - blir lätt komplext och vanliga användare ska inte behöva klippa/klistra kod de inte förstår.
Jag har argumenterat tidigare att de skulle släppa på mer av Lua's funktionalitet för vi som har ett intresse av at utveckla appar så att vi kunde bygga bättre applikationer för användare - men det går åt andra hållet.
De kommer som mycket runt hörnet, med AI och nya protokoll, så Fibaro kommer inte att hinna utveckla sin plattform i den takt det behövs för att vara konkurrenskraftiga (åtminstone med deras tidigare track-record). Den enda lösningen är att attrahera 3rd parts utvecklare - det vet företag som Apple och Microsoft som ändå har 10-tusentals egna anställda utvecklare...
Jag blir lätt avundsjuk för jag ser att ett projekt som Domoticz har 270 contributors på GitHub (och sedan tillkommer de som kodar scener och plugins som inte är en del av distributionen).
Jag vill så gärna att Fibaro ska hänga med och ha en cool plattform som är kul att utveckla för - men de verkar inte riktigt förstå varför det är viktigt för dom.