Home center 3

Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 25 Nov 2020, 17:18 Jag har inget Idlock eller annat Z-wawe-lås heller, så det har jag inga synpunkter om. Men jag har haft 2 HC2 i många år och har nu skaffat en HC3.
Mina HC2, båda köpta begagnade av förmodligen missnöjda ägare har fungerat utomordentligt bra under alla år jag haft dem. Att jag nu skaffat en HC3 beror mest på att den skall kunna kommunicera med 433MHz och några andra intressanta protokoll. Alla protokoll är ännu inte aktiverade av Fibaro, men det kommer väl så småningom.

Den första kontakten med HC3 var nästan lite omtumlande och min första tanke var om jag skulle lyckas skapa några egna LUA-scener och QuickAppar.
Men efter att ha tittat igenom Fibaros dokumentation om Scener och QuickAppar så har jag nu lyckats knåpa ihop en TTS-scen, en QA som hämtar vinddata från Domoticz och en QA för motorvärmare (som jag lagt upp på forumet).
All annan automatik från mina HC2-or är nu överflyttad till QA "EventRunner 4" i HC3. En eloge till "jang" som har gjort reglerna i ER4 fullt kompatibla med de i ER3.

Jag har tills vidare kvar en HC2 med den gamla motorvärmaren eftersom den kommunicerar med ImperiHome som snurrar på en tablet på hallväggen. ImperiHome har tyvärr gått i graven och utvecklas inte längre så någon support för HC3 lär inte komma.
Annars är ImperiHome ett helt fantastiskt gränssnitt för HC lite/2, Domoticz, videokameror och massor av andra kontrollers, och motorvärmaren i HC2 är busenkel att manöverera därifrån (enligt min fru) :D

Men efter några månader med HC3 har jag nu blivit ganska bekant med den och jag får erkänna att jag gillar den skarpt. Gränssnittet blir betydligt mer överskådligt än det lilla "titthålet" som finns i HC2. HC3 är också en snabbare maskin, vilket märks då man skapar och redigerar scener och QA.
Räckvidden har också blivit bättre, tack vare dess WiFi kan den placeras mer centralt i huset.
Så mitt omdöme blir ett stort plus för HC3, (men jag har lite svårt för att släppa mina HC2 också) :o

Tack för en bra beskrivning har beställt en hc3 nu med och ska testa Google röst styrning har en Alexa oxå men är inte så aktiv med henne direkt.. jag har ju Hc2 i dag och kör Jangs Event Runner och det har funkat så jäkla bra och underlättat en del komplicerade scener.
tanken var att lägga in event Runner i Hc3an.
Som jag förstått det är det ett nytt tanke sätt med scener mm.
Har du fört över allt med den intrigerade överflyttaren från hc2 till hc3 eller har du lagt in allt för hand delvis tagit bort enheten ur hc2 och lagt till den i hc3 ? Om man gör allt förhand kan man ju ta lite i Taget men vissa av mina puckar sitter lite halv idiotiskt tyvärr. Kommer knappt i håg var alla sitter i heller.

Min Hc2 har bara fungerat har knappt haft något strul med den så är nöjd med den. Men känner att dom kommer förmodligen sluta uppdatera den utan kör den till en stabil version sen får den vara.. Man har inte sett något från fibaro nu på ett par månader så man börjar ju undra om dom ens lever..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Har du fört över allt med den intrigerade överflyttaren från hc2 till hc3 eller har du lagt in allt för hand delvis tagit bort enheten ur hc2 och lagt till den i hc3 ? Om man gör allt förhand kan man ju ta lite i Taget men vissa av mina puckar sitter lite halv idiotiskt tyvärr. Kommer knappt i håg var alla sitter i heller.
Nej jag använde mig inte av "överflyttaren" utan jag lade in allt från början igen, mest för att få en ny och ren installation. Det är mest väggpluggar och de 7 inbyggnadspuckar jag har är ganska lättåtkomliga.
Sceneditorn är uppdelad i två fönster, det vänstra innehåller "trigger/condition-delen" där villkoren för hur och när scenen skall triggas. Den högra "action-delen" innehåller scenen som skall köras.
Så det som är nytt med scener är egentligen den separata "trigger/condition-delen", plus att scenkommandona skrivs lite annorlunda, men ända ganska lika.

EventRunner4 laddar du lämpligast ned på Fibaros forum där den mest aktuella QuickAppen ligger. Viktigt att veta är att ER4 för HC3 nu är en QuickApp och inte en scen.
Där finns också en länk till en video som väldigt bra visar hur man installerar och kommer igång med ER4.
https://forum.fibaro.com/topic/31180-tu ... ent-211149
Samma info finns även på detta forum, men jag vet inte om QuickAppen där är den senaste. Men den bör uppdateras till den senaste versionen om man aktiverar regeln för automatisk uppdatering.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=38&t=6992

Länkar till Fibaros scen och QA-manualer
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-lua-scenes/
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-block-scenes/
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-quick-apps/
https://manuals.fibaro.com/knowledge-ba ... d-devices/
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 26 Nov 2020, 12:07
Har du fört över allt med den intrigerade överflyttaren från hc2 till hc3 eller har du lagt in allt för hand delvis tagit bort enheten ur hc2 och lagt till den i hc3 ? Om man gör allt förhand kan man ju ta lite i Taget men vissa av mina puckar sitter lite halv idiotiskt tyvärr. Kommer knappt i håg var alla sitter i heller.
Nej jag använde mig inte av "överflyttaren" utan jag lade in allt från början igen, mest för att få en ny och ren installation. Det är mest väggpluggar och de 7 inbyggnadspuckar jag har är ganska lättåtkomliga.
Sceneditorn är uppdelad i två fönster, det vänstra innehåller "trigger/condition-delen" där villkoren för hur och när scenen skall triggas. Den högra "action-delen" innehåller scenen som skall köras.
Så det som är nytt med scener är egentligen den separata "trigger/condition-delen", plus att scenkommandona skrivs lite annorlunda, men ända ganska lika.

EventRunner4 laddar du lämpligast ned på Fibaros forum där den mest aktuella QuickAppen ligger. Viktigt att veta är att ER4 för HC3 nu är en QuickApp och inte en scen.
Där finns också en länk till en video som väldigt bra visar hur man installerar och kommer igång med ER4.
https://forum.fibaro.com/topic/31180-tu ... ent-211149
Samma info finns även på detta forum, men jag vet inte om QuickAppen där är den senaste. Men den bör uppdateras till den senaste versionen om man aktiverar regeln för automatisk uppdatering.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?f=38&t=6992

Länkar till Fibaros scen och QA-manualer
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-lua-scenes/
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-block-scenes/
https://manuals.fibaro.com/home-center-3-quick-apps/
https://manuals.fibaro.com/knowledge-ba ... d-devices/
tack så mycket för hjälpen. Lutar nog åt att det blir en ny installation så kan man ju ta lite när man har tid. och tänka ut ordentligt hur man vill ha allt :) Blir till att utforska hc3 när den väl kommer :)
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Tjenare alla . Har precis börjat med min home center 3 Har en fråga. på hc2 kunde man göra konto tex barnen med det dom skulle ha behörighet till. Men får inte till det med hc3 . går det bara göra konton lokalt ?. Eller hur e tanken med detta ni som har gjort det ?
Är det någon som orkar förklara lite snabbt eller skicka någon länk hur det är tänkt ?

tack på förhand för hjälpen
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Vet inte vad du menar med "konton lokalt", för du är väl inte inloggad via "Fibaro cloud remote"?
Kolla under "Inställningar", flik 7 "Åtkomst" så hittar du det du söker.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 29 Nov 2020, 18:21 Vet inte vad du menar med "konton lokalt", för du är väl inte inloggad via "Fibaro cloud remote"?
Kolla under "Inställningar", flik 7 "Åtkomst" så hittar du det du söker.
Hallå jag löste det fanns an manual men det var tydligen inte helt jäkla lätt. Man måste ha en gilitig epost som ska bekräfta ett nytt fibaro id konto mm. och länken man trycker på var ju inte giltig mm så detta var jäklar inte lätt kan jag säga. Men jag löste ett konto bara 4 till kvar hehehe Man kan ju göra ett konto lokalt som bara funkar i huset och inte utanför huset typ off-line.

Tack för du tog dig tid...

https://manuals.fibaro.com/home-center-3/#post-14111 <--- Url till hur man ska göra...
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Någon som vet när när zigbee kommer att aktiveras o HC3?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det var sagt att det skulle ske före årsskiftet, men man sa inte vilket år :-(
Det skulle vara intressant att veta hur Fibaro resonerar om HC3. Det verkar som att marknadsavdelningen har kastat ut en ny produkt på marknaden utan att ha diskuterat detta med programutvecklarna.
Med tanke på att HC3 har funnits på marknaden i över ett år nu, med en mjukvara som befinner sig i Beta-stadiet och avsaknad av flera utlovade protokoll så är det inget annat än skandal.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 16 Jan 2021, 15:11 Det var sagt att det skulle ske före årsskiftet, men man sa inte vilket år :-(
Det skulle vara intressant att veta hur Fibaro resonerar om HC3. Det verkar som att marknadsavdelningen har kastat ut en ny produkt på marknaden utan att ha diskuterat detta med programutvecklarna.
Med tanke på att HC3 har funnits på marknaden i över ett år nu, med en mjukvara som befinner sig i Beta-stadiet och avsaknad av flera utlovade protokoll så är det inget annat än skandal.
Dom kan väll alltid skylla på pandemin i värsta fall. Dom borde inte ha släppt Hc3 så tidigt . Var ju riktigt idiotiskt får jag säga.. sen vad som änder med hc2 / lite det kan man ju undra. Hoppas ju dock dom tar tag i hc3 på ett bra sätt och gör klart en hel del av det dom ståt och lovat. Det enda nya fibaro verkar släppa det är wali i svart nu.. Tycker dom ska lägga all sin tid och resurser på att leverera det dom har lovat sen får resten komma.. är där några svenska beta testare med i Hc3 ? någon som vet ?
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Men såhär har väl ändå Fibaro gjort hela tiden även med HC2? Kommer ni ihåg V4.xx som tog låååång tid på sig att bli ens vettig? Så lång tid att jag helt enkelt gav upp...
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

hur upplever ni homcenter 3 nu när det har släppts en beta som e hyfsad 5.062. det enda jag märker nu att det ramen går upp till typ 83% men jag tror det är pga historiken eller något. för även om man startar om den så vill detta inte gå ner och det är lite märkligt.. Jag tror att det måste fixas något som raderar historik efter ett tag. eller så att man kan tömma cach minnet eller ja något sådant
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
jang
Medlem
Posts: 388
Joined: 05 Jan 2014, 00:44
10
Location: Stockholm

Systemfel wrote: 03 Mar 2021, 20:17 hur upplever ni homcenter 3 nu när det har släppts en beta som e hyfsad 5.062. det enda jag märker nu att det ramen går upp till typ 83% men jag tror det är pga historiken eller något. för även om man startar om den så vill detta inte gå ner och det är lite märkligt.. Jag tror att det måste fixas något som raderar historik efter ett tag. eller så att man kan tömma cach minnet eller ja något sådant
Det har varit diskussioner tidigare på Fibaro forumet och generellt sätt så är det svårt att dra slutsatser av hur mycket RAM som används. När det slår i taket på 90-100% så slutar systemet fungera men det är svårt att förstå vad som är orsak och verkan - det kan vara ngt annat som strular som gör att buffrar byggs up och RAM% går i taket. (Även used% kan svappas till disk vid behov etc),

Ett Linux system försöker använda RAM så mycket som möjligt för buffrar och annat för att minimera diskaccess.
Jag ligger på ca 50% RAM idag och 25% used (25% used, 25% buffers/cache, 50% free). Nu kan man inte se diskaccess men jag skulle förvänta mig att det skulle vara ett minimum så länge det finns unused RAM.

Storage är ganska låg ca 15% har ca 50 QAs och 10+ scener.

CPU ligger runt 10-20% men peakar då jag öppnar många webbläsare - verkar som det tar ganska mycket, åtminstone temporärt, på CPUerna.
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

jang wrote: 03 Mar 2021, 20:32
Systemfel wrote: 03 Mar 2021, 20:17 hur upplever ni homcenter 3 nu när det har släppts en beta som e hyfsad 5.062. det enda jag märker nu att det ramen går upp till typ 83% men jag tror det är pga historiken eller något. för även om man startar om den så vill detta inte gå ner och det är lite märkligt.. Jag tror att det måste fixas något som raderar historik efter ett tag. eller så att man kan tömma cach minnet eller ja något sådant
Det har varit diskussioner tidigare på Fibaro forumet och generellt sätt så är det svårt att dra slutsatser av hur mycket RAM som används. När det slår i taket på 90-100% så slutar systemet fungera men det är svårt att förstå vad som är orsak och verkan - det kan vara ngt annat som strular som gör att buffrar byggs up och RAM% går i taket. (Även used% kan svappas till disk vid behov etc),

Ett Linux system försöker använda RAM så mycket som möjligt för buffrar och annat för att minimera diskaccess.
Jag ligger på ca 50% RAM idag och 25% used (25% used, 25% buffers/cache, 50% free). Nu kan man inte se diskaccess men jag skulle förvänta mig att det skulle vara ett minimum så länge det finns unused RAM.

Storage är ganska låg ca 15% har ca 50 QAs och 10+ scener.

CPU ligger runt 10-20% men peakar då jag öppnar många webbläsare - verkar som det tar ganska mycket, åtminstone temporärt, på CPUerna.
Detta har jag kommit fram till. på varje device så kan man klicka i historia mm så har testat klicka ur detta på några plus eventrunner 4 som jag kör . Jag har legat på 83 % i ram och systemet blir riktigt slött efter endast 3 dagar. såg detta idag. Jag har testa se om det går rensa historiken och detta går inte finns ingen knapp för detta . Men det jag kom fram till var är att man tar en backup och klickar inte i att historia ska följa med backupen. Sen tar man samma backupp och återställer systemet med denna och vips nu e jag nere på 41%. jag har prövat innan jag gjorde detta med att starta om flera gånger för att se om detta gjorde någon skillnad på ram men nej inget alls. Men detta med backupen fungerar och vad jag vet så har jag inte förlorat något mera än en massa historik som jag faktist kan leva utan.
går man in och söker så kan man ju söka hur långt som helst tillbaka om en sensor tex gjort si eller så. vad man ska ha den infon till det vete fasen om man inte ska använda den för att se hur många gånger det rör sig . jag har ca 50 device så det blir snabbt mycket information med rörelse sensorer i varje rum.
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
steffo
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 09 Nov 2015, 08:53
8

Tänkte dela med mig av erfarenheten av att gå från HC2 till HC3

Lördagen den 20 februari bestämde jag mig för att uppgradera från mitt gamla HC2 till ett nytt HC3.
Hade kikat på ett antal Youtubeklipp och det hela såg ju hyggligt enkelt ut
Har dryga 100 enheter så det var lite spännande, jag hade tagit skärmdumpar på alla scener jag har och tryckte sedan på transferknappen.
HC2 blev tömd och bortkopplad från alla enheter och HC3 fick ingen data flyttad till sig.
Höll på någon timma med de tips jag hittade på nätet men fick inte till det, så det var bara att börja om från början.
Fabriksåterställa alla enheter och återansluta dem till HC3, ett digert jobb när det finns många puckar i eldosor runt om i huset.
Lördagseftermiddag/kväll, söndag och en stund på måndagskvällen så var allt på plats igen.
Framåt slutet på den veckan var alla scener på plats.
Dock så funkade inte backuppen mot ”molnet”.
Mailade Fibarosupporten och berättade att flytten inte funkat och att det troligen var det som låste backuppen, 5 minuter senare hade jag ett nyskapat konto och vips så funkade även den.
Surt jobb, men måste säga att jag trivs bättre med HC3 än med HC2, röststyrningen är ju riktigt trevlig när man har SONOS i nästan vart rum.
Hoppas de lyckas få fart på lite fler protokoll inom en snar framtid.

// Stefan
HC2 sedan 2015 uppgraderat till HC3 2021-02-20
100 + enheter
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Hej,

Vet vi något om när stödet för Zigbee kommer att aktiveras?
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Texan wrote: 09 Mar 2021, 22:27 Hej,

Vet vi något om när stödet för Zigbee kommer att aktiveras?
Nä inte något sagt vad jag vet än . Men det har utlovats en större uppdatering efter dom ska ha kört några betor till med olika funktioner så skulle tro att det ligger en bit bort än. Men jag själv har ingen brådska med det då jag har philips hue bara till ute belysningen och den funkar ju med hc3 Om man har controllern kopplad tlll hc3an. finns nog mycket roligt i zigabee världen oxå.. Det kommer tydligen en massa nytt som har önskats av användarna så vi får ju hoppas och se :) Men har du inte köpt någon hc3 än och funderar så är det nog bara att köpa du har mycket nytt att lära :) och det tar tid att få kläm på det men med jangs eventrunner så blir det betydligt lättare om man vill göra lite avancerade eller mycket avancerade styrningar :) Han är en klippa med sitt ny tänkande och kodande :) oppsi Hehehe där sväva vi i från frågan lite Sooryy. Men har inte hört något om det men man får hoppas dom håller vad dom har annonserat ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Hej,
Är väldigt intresserad av att byta upp mig till HC 3.
1. Är det svårt att göra om det man har i event runner 3 till 4 (tända/släcka lampor - udda/jämna veckor, rörelse, solupp/ner......)
2. Går det att läsa av från Unifi vilka enheter som kopplar upp/ner från wifi nätet.
3: Fungerar Netatmo?
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Texan wrote: 10 Mar 2021, 21:11 Hej,
Är väldigt intresserad av att byta upp mig till HC 3.
1. Är det svårt att göra om det man har i event runner 3 till 4 (tända/släcka lampor - udda/jämna veckor, rörelse, solupp/ner......)
2. Går det att läsa av från Unifi vilka enheter som kopplar upp/ner från wifi nätet.
3: Fungerar Netatmo?
1 Nej det är mer eller mindre samma nästan enklare då allt är lite uppdelat i en quickapp istället man bara laddar in filen så är det bara börja köra och skriva kod mm igen. jag gjorde allt mitt manuellt med överflytt mm..

2 har inte kommit så långt själv än Har själv unifi. Vet där finns någon quickapp som ska kolla när wifi enheter kommer hem mm. har bara läst om det .

3 Netamo har jag inte så kan inte utala mig här

Men kan säga att i början var allt konstigt inget kändes rätt men efter ett tag börjar man förstå lite . och all grafik har dom lagt i apparna och i datorn ser det mer platt ut . sen är ju inget på samma ställe mm men efter ett tag lär man sig det är bara vane sak. för mig fungerar faktist det mesta hyfsat bra. Men jag tror ju mer tid man ger det och fibaro skickar ut fler och fler uppdateringar så blir detta en bra maskin i slutändan.

Det som e grymt e ju man kan ha både lan eller wifi till Hc4 . och den är snabb i gränsnittet mm .

så ge det en chans .
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Hoppades du på m/s och 433 MHz i HC3, glöm det!
Beträffande HC3 senaste version 5.063 beta gjorde jag ett inlägg på Fibaros forum och fick besynnerliga svar från Fibaros A.Socha.

1) Jag påpekade att vindhastighet i m/s fortfarande saknas.
2) Enheten för lufttryck skall vara hPa och inte det gamla mBar.
3) Att det utlovade 433 MHz protokollet fortfarande är stängt, förutom de egna Nice-produkterna.

Svaren jag fick var, att vill jag ha vindhastighet i m/s så kan jag skapa en QuickApp för detta!
Man är altså inte intresserad av att lägga till det som sedan länge är en internationell standard (SI). Finns där något annat hemautomatik-system där m/s saknas? Jag har då inte hittat något mer än Fibaros.

Om 433 MHz svarade man att det är öppet för deras egna Nice-produkter.
Inte heller här är man intresserad av att upfylla löftet om 433 MHz-produkter som man basunerade ut i sin reklam.
Så ni som trodde att man skulle kunna ansluta tex Oregon väderstationer, ni liksom jag kan känna oss blåsta.

Frågan är också när eller ens om protokollen för 868 MHz, ZigBee, Bluetoth ocg WiFi öppnas upp?

Det vore bra om ni som har synpunkter om detta tittar in på Fibaros forum och gör er röst hörd. Vi måste visa vårt missnöje med hur Fibaro hanterar användarnas synpunkter och önskemål.
Det verkar som att man inte förmår eller ens orkar bry sig om hur världen utanför Polen ser ut.

https://forum.fibaro.com/topic/53854-wh ... ent=228087
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

RH_Dreambox wrote: 12 Mar 2021, 17:43 Hoppades du på m/s och 433 MHz i HC3, glöm det!
Beträffande HC3 senaste version 5.063 beta gjorde jag ett inlägg på Fibaros forum och fick besynnerliga svar från Fibaros A.Socha.

1) Jag påpekade att vindhastighet i m/s fortfarande saknas.
2) Enheten för lufttryck skall vara hPa och inte det gamla mBar.
3) Att det utlovade 433 MHz protokollet fortfarande är stängt, förutom de egna Nice-produkterna.

Svaren jag fick var, att vill jag ha vindhastighet i m/s så kan jag skapa en QuickApp för detta!
Man är altså inte intresserad av att lägga till det som sedan länge är en internationell standard (SI). Finns där något annat hemautomatik-system där m/s saknas? Jag har då inte hittat något mer än Fibaros.

Om 433 MHz svarade man att det är öppet för deras egna Nice-produkter.
Inte heller här är man intresserad av att upfylla löftet om 433 MHz-produkter som man basunerade ut i sin reklam.
Så ni som trodde att man skulle kunna ansluta tex Oregon väderstationer, ni liksom jag kan känna oss blåsta.

Frågan är också när eller ens om protokollen för 868 MHz, ZigBee, Bluetoth ocg WiFi öppnas upp?

Det vore bra om ni som har synpunkter om detta tittar in på Fibaros forum och gör er röst hörd. Vi måste visa vårt missnöje med hur Fibaro hanterar användarnas synpunkter och önskemål.
Det verkar som att man inte förmår eller ens orkar bry sig om hur världen utanför Polen ser ut.

https://forum.fibaro.com/topic/53854-wh ... ent=228087
Jo jag läste detta du hade skrivit där och håller med . ska skriva in ett inlägg där på rostig engelska hehehe :) Men dom gör små framsteg men lägger till konstiga produkter som ingen verkar ha om man inte bor i spanien eller liknande..
Fibaro har en konstig attityd på forumet även om mans kickar in saker till dom så verkar dom inte så intresserade att implantera dessa förmodligen för då säljer dom väll mindre fibaro produukter eller nice produkter .. Har inte en aning om vad Nice produkterna är ens och har inte ens orkat kolla upp detta ..
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Post Reply