HC2 till HC3?

Post Reply
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Hej,
Vilket är det bästa sättet att flytta sin enheter/scener etc från HC2 till HC3?
Behöver man ta kopia på sina saker i event-runner eller kommer man åt dem från HC2 efter det man flyttat sin saker?
Är det något speciellt som man bör vara uppmärksammad på?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om du redan har skaffat en HC3 så rekommenderar jag dig att du först testkör din HC3 ett tag för att lära känna den nya boxen. Använd gärna någon eller några switchar mm. som du kan undvara, lägg in dem och se hur gränssnittet ser ut och hur det fungerar.
Det är så mycket nytt att lära sig och hanteringen av scener och framför allt QuickAppar är så annorlunda så du behöver lite tid i lugn och ro för att känna på hur det fungerar.

Det finns en funktion att från HC2 konvertera till HC3, men den avråder jag dig från att försöka med. Jag känner inte till något fall där denna konvertering fungerat fullt ut. Dessutom kommer ER3 inte att konverteras. Så när du har blivit "varm i kläderna" så är det bäst att lägga in alla enheter på nytt.

EventRunner 4 är i HC3 inte längre en scen som i HC2 utan den är nu en QuickApp (QA). Reglerna är dock helt identiska så de kan du kopiera rakt av (till "main" i ER4). QuickAppen ER4 måste dock installeras och hur det går till förklarar Jang i en jättebra video som du hittar en bit ned i denna post, så börja med att installera ER4.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php ... &hilit=er4

Om du har skapat några egna scener så kan dessa inte användas som de är utan de måste först redigeras och modifieras för att fungera i HC3. Detsamma gäller om du har någon VD, så krävs det en del redigerande för att få till en fungerande QA.

Din HC2 kommer fortfarande att vara åtkomlig även när alla enheter är exkluderade, men scener och VD kommer naturligtvis inte att fungera, men du kan fortfarande kopiera den information som du behöver. Det kommer säkert att uppstå fler frågor på vägen, men vi skall hjälpa dig så gott vi kan.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Texan
Medlem
Posts: 169
Joined: 25 Dec 2015, 15:07
8

Tack för informationen.

Är i full gång med övergång till HC3 :D
Systemfel
Medlem
Posts: 384
Joined: 14 Jan 2015, 01:02
9

Jag flyttade över allt manuellt och sen tog jag god tid på mig. jag blev klar med det sista nu för någon vecka sedan. Jag började väll förra året. Där är mycket nytt mm och helt nytt sätt att tänka . appen i mobilen mm vänjer man sig vid efter ett tag. Bara kör på glömm inete ta backupper på dina framsteg ..

Lycka till
kör Hc3 och det fungerar bättre och bätttre sakta men säkert :D
Post Reply