Tid plus x timmar, till global variabel....

Post Reply
DrPepper
Medlem
Posts: 92
Joined: 05 Jul 2014, 02:04
9

Hej på Er alla därute,

Fick lägga om mitt system för ett tag sen pga HC2 och strul när det börjar bli "många" enheter (40-talet).
Programmering är inte min starka sida. (haft kompis-hjälp tidigare med mina grejjer men ändrade familjeförhållanden har "justerat tillgången" till programmeringshjälp till det sämre.)
Nu, är jag i desperat behov av assistans med en LUA-grundplåt om någon kan förbarma sig över mig....min fru börjar bli riktigt irriterad över mina uteblivna "utlåvade guld och gröna skogar" som jag intalat henne att automation erbjuder.....(visserligen bara mitt egna CostCenter som blivit belastat men iaf..hon har surnat till nu.)

Jag behöver en LUA-snurra/scen som:

a. När den triggas, tar den lokala tiden/datumet.
b. Lägger på x timmar (ex : 3 )
c. Sparar den i en global variabel.

för att kunna göra en scen som kontinuerligt jämför globlala variabelns värde med "actual" och om "actual" är högre än "stored" kan användas för att göra en aktivitet.

Totala scenariot är att jag vill vid triggning mha en binär sensor, slå på en brytare samtidigt som jag lagrar tiden för påslaget i en global variabel plus x timmar.
I ytterligare en scen som kolla om globala variabelns tid har nåtts eller passerats med god marginal,
stänga av brytaren.

Varför komplexitet med datum?
- Jag hade en gammal lösning som kompis programmerat - problemet var att vid strömavbrott eller att automatsäkringar löst ut, fick man aldrig avstängningen.
Så, det vill jag råda bot på på det här sättet (även om jag numera även har min HC2'a på en UPS. :lol: ).
Jag vet också att gå via globala variabler troligen kan uppfattas som en omväg av rutinerade programmerare, men....globala variabler går att nå via block-programmeringen så därför den vägen.

Jag blir MYCKET tacksam om någon kan hjälpa mig med ovan lua-kod för jag är som sagt ingen programmerare och tyvärr, inte haft tiden att lära mig heller trots alla mina år med HA och HC2. Tänk vad HW är lättare än SW. :lol:

Stort tack på förhand till den som förbarmar sig över mig,
DrPepper
HC2, blandade sensorer och puckar.

"Hemautomation är inte "remote access" eller "in i en app och pilla" - hemautomation är rätt sensorer och puckar på rätt plats och, utan användarinteraktion, trigga önskade aktiviteter."
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Kanske titta i min tråd över script jag skrivit?

https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php ... 706&p=8380
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply