Dr Love's system. Indigo (tidigare HomeSeer), Fibaro, m.fl.

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Hej där!

Tänkte börja med att beskriva vårt system lite överskådligt och senare i detalj, för dem som är intresserade.
Allt nedan inryms i en lägenhet på 2,5 r.o.k och 58 kvm. Vi håller dock på att bygga hus och där är hemautomatisering en viktig del.

Husbyggarbloggen

Nedan avser gamla lägenheten. Husets system får en egen tråd framöver.

Plattform:
Windows XP PRO

Hårdvara:
Atom 2, 2GB RAM

Mjukvara:
HomeSeer 2 PRO samt en uppsjö med plug-ins och script.

Trådlösa interface:
WLAN
1 st Aeon Labs Z-stick 2, Z-wave dongle
1 st RFXCOM USB-modul

Remote via HSTouch:
1 st iPod Touch gen. 4
2 st iPhone 4
2 st iPad 1

Styrd/övervakad hårdvara, ej Z-wave:
InFocus X10 (RS232)
DENON AVR-2809 (RS232)
Sonos, 1 st Connect och 1 st Play:5 (LAN)
Mac Mini Win 7 XBMC full HD ljud och bild (LAN)
Server Win 7 x64 (LAN)
D-link DCS-2121 webbkamera (WLAN)
Foscam FI8904W webbkamera (WLAN) (på lån)

Ljuskontroll:
4 st lampor via dimmermodul FGD-211
6 st lampor via FGS-221

Sensorer:
1 st rörelsesensor, EZMotion 3 i 1
1 st rörelsesensor, Aeon Labs, 4 i 1
1 st dörrsensorer, Fibaro
2 st dörrsensorer, Everspring
2 st universalsensor, Fibaro FGBS321 med 4 st Dallas DS18B20 temp-sensorer

Sändare:
1 st väggsändare Z-wave, Merten
2 st 2 ch Nexa väggsändare som kommunicerar HS via RFXCOM-modulen
1 st FOB 4 ch Z-wave nyckelringssändare, zwave.me

Mörkläggningskontroll:
4 st motoriserade rullgardiner styrda via FGR-221

Wall plugs:
1 st TKB Plug-in switch som används för att starta Mac Mini'n då den inte kan WOL men däremot kan den ställa in så att den startar när den får ström. När man sett film klart och HS stängt ner Mini'n bryter TKB'n strömmen till Mini'n tills det är dags att se film igen då slår den på strömmen och Mini'n startar.
1 st Fibaro Wall plug

Övrigt:
1 st dörrklocka, Everspring UTSE03A
1 st UPS
1 st NorthQ Power Reader

En mer ingående beskrivning av systemet kommer...

Tveka inte att ställa frågor om min tillämpning av Fibaros produkter eller HomeSeer. Jag är ingen expert på området men har ett brinnande intresse och utvecklar dagligen systemet.

Mvh Love
Last edited by Dr Love on 31 Aug 2015, 13:57, edited 9 times in total.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

En liten sammanfattning av mörkläggningssystemet!

Ingående delar:
Styrsystem: Homeseer 2 PRO med Z-wave dongle + diverse iProdukter
Motor: Dooya DM35S
Motorkontroller: Fibaro FGR221
Duk: Strippad IKEA Tupplur
Beslag: Jula
Lister: Lakkapää
Rullgardinsrör: Stena metall

Min första plan!
Lite för komplex dock, landade i en betydligt enklare och bättre lösning enligt nästa bild.
Image

Så här blev det, i 3D iaf.
Image

I verkligheten ser det ut så här.
Image

Image

Alla 4 rullgardiner i lgh kontrolleras via HomeSeer 2/HSTouch och diverse iProdukter (men det går självklart lika bra med ngt annat kontrollsystem typ Fibaro Home Center 2).
Så här ser "Main screen" ut på iPoden där jag har lagt in snabbknappar för gardiner upp/ner i grupp.
Image

På den dedicerade sidan för "Blinds" kan man styra varje gardin för sig.
Image

Film på funktionaliteten!

Hoppas det inspirerar någon!

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
miljume
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 06 Feb 2012, 17:14
12

Häftigt!

Jag funderar på att göra något liknande

Var köpte du motorerna (Dooya DM35S)?

Hittar inga bra siter som säljer dessa

Mvh
Micke
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Hej.

Köpte dem av Gröna Hus, de ligger inte ute som produkt just nu men prata med dem så löser de sig nog ;)

Med vänlig hälsning, Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Folke
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 14 Aug 2012, 12:37
11

Grymt! Vilket seriöst projekt, inga dåliga 3dbilder. En kanske dum fråga, går det att även manövrera dem manuellt med snöre eller liknande? För de i familjen som kanske inte uppskattar automatiseringen lika mycket :)
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Folke wrote:...går det att även manövrera dem manuellt med snöre eller liknande? För de i familjen som kanske inte uppskattar automatiseringen lika mycket :)
He he, nej tyvärr. Men man kan alltid sätta tryckknappar för direkt kontroll av upp/ner lokalt. Jag har så i sovrummet t.ex. så när man vaknat kan man utan att starta sin iPhone rulla upp gardinerna (om man nu mot förmodan vaknat före gardinerna går upp av sig själv på helgen, f.n. kl 09.00)
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Dörrklocka adderad till Z-wavefamiljen

Ingående delar:
Styrsystem: Homeseer 2 PRO med Z-wave dongle + diverse iProdukter
Dörrklocka: Everspring UTSE03A

Design:

Image

Trevligt format på ingående delar, designen ligger i tiden. Skulle t.o.m. kunna tänka mig en "pling plong" som denna på nya huset och då är vi petiga som attans där. Frågan är om knappen pallar kylan här uppe, hittar inget om tempintervall i manualen men batterier har ju en tendens att dra ur när det blir kallt. Återstår att se.

Integration i nätverket:

Image

Klocka och knapp bildar ett eget nät som det verkar (kan ha fel där) och jag lyckas inte integrera knappen i HomeSeer (HS).
MEN jag kan lägga till klockan i HS och associera grupp 1 med HS och där med både kontrollera klockan = starta "pling plong" från HS och detektera status i realtid. HS ser alltså när man trycker på den fysiska knappen för då ändrar klockan status till ON och tillbaka till OFF när den spelat klart. På så sätt kan man låta HS starta andra events när ngn ringer på, t.ex. pausa musiken, visa PiP på iProdukterna med stream från kameran i dörren osv. Jag är inte där ännu men testat att det rent teoretiskt skulle fungera iaf.
Batteristatus för klockan får man även, ingen info från knappen dock. Ska jobba vidare på att integrera knappen. Uppdatering kommer om jag lyckas.

Övrigt:
En riktigt nice feature är att man kan ladda in sina egna melodier i "klockan" så man är inte låst med de melodier som ingår.

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Fibaro universalsensor adderad till Z-wavefamiljen

Ingående delar:
Styrsystem: Homeseer 2 PRO (HS) med Z-wave dongle + diverse iProdukter
Universalsensor: Fibaro FGBS321
Temperaturgivare: 4 st Dallas DS18B20



Sensorn:

Image

De mesta från Fibaro kommer ju i dessa små söta lådor, men aldrig har så mycket av lådan varit outnyttjat. Själva sensorn är LITEN helt klart.

Image



Inkoppling:

Image

Jag kopplade in sensorn enligt instruktionerna som följde med, adderade utöver strömförsörjning även 4 st Dallas tempgivare enligt bild ovan.

Nedan ser ni hur det kan se ut i testbänken :) La även till en monostabil knapp på ingång 1 (IN1) för att testa den funktionen oxå.

Image



Integration med nätverket:

OBS, tempgivarna måste vara hopkopplade med sensorn innan inkludering annars syns dem inte. Om du inkluderat sensorn utan givarna så måste du exkludera sensorn och sedan inkludera den igen om du kopplat in givare.

Vid inkludering i HS skapas en mängd olika devices enligt nedan:

Image

Jag har inte rett ut vad allt är ännu men vi får iaf utan problem temperaturen från de 4 givarna vilket är super nice!

De 2x 7 st olika "unknown devices" som dyker upp gissar jag tillhör de 7 olika alarmmode som givaren kan skicka per kanal. Jag har dock inte lyckats få HS att reagera på alarm från sensorn, jag har testat alla möjliga frames från sensorn men utan lycka. Får jobba vidare på detta.

Jag associerade grupp 3 med HS i hopp om att status för enheten skulle rapporteras till HS, dvs status för de 2 ingångarna, men det ville sig inte riktigt. Om jag "pull'ar" status för givaren ser den att man trycker på knappen men inte i realtid. Jobbar vidare på det.

Jag tror många av mina problem ligger i att jag envisas med att använda HS som gateway, i Fibaros Home Center 2 som jag lånat fungerar realtidsuppdateringen men jag tänker stanna med HS för nu.

Oavsett är det en imponerande liten manick, att få in 4 temperaturer via z-wave och 1-wire är imponerande nog för det priset och den storleken!!

Begränsningar:

Man kan inte styra utgångsreläena via gateway bara via de 2 ingångarna på enheten enligt manualen (ej verifierat, fungerar iaf inte i HS):

Image

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Champagne
Ny medlem
Posts: 5
Joined: 30 Aug 2012, 23:36
11

Hej Dr Love,

ville bara flika in och tacka för att du visat upp ditt system.

Ger mycket inspiration, och gör mig extremt sugen!
kamangir
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 18 Jul 2012, 18:14
11

Trevliga inlägg..
hur kommer det sig att du valde HomeSeer istället för fibaros gateway.
vad är fördelarna/nakdelarna enligt dig med HomeSeer?
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Jag valde HomeSeer (HS) för att det är galet flexibelt och kompatibelt med alla mina andra delar, hård- och mjukvara så som PC's, mediaspelare, receivers, projektorer, Sonos, iProdukter, andra trådlösa system mm. mm. Går enligt mig inte att jämföra HS med färdiga gateways tyvärr. Är man hardcore så kör man HS, är man normalanvändare kör man kanske hellre en färdig gateway.
Svagheterna hos HS är att systemet kan kännas för komplext för den ovane samt att det inte är helt logiskt alla gånger men har man väl lärt sig det så kan man leva med det.
Har inte testat Fibaros HC2 så mycket ännu så kan inte säga så mycket om det tyvärr.

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
suwarto
Medlem
Posts: 31
Joined: 14 Oct 2012, 17:36
11
Location: Östhammar

Alltid kul med lite insperation ...


Varför kör du inte PLEX på din nu varande media setup : Mac Mini Win 7 XBMC full HD ljud och bild (LAN) ?
PLEX på OSX är riktigt trevligt.
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Jag är inkörd på XBMC och OSX har ännu lite problem med bluray vad jag förstår.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
suwarto
Medlem
Posts: 31
Joined: 14 Oct 2012, 17:36
11
Location: Östhammar

Jaja, du tänker så =)

btw.

Trevlig setup du har.
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Japp :)

Skapat en husbyggarblog förresten: http://villalovefrida.blogspot.se/
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Ian
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 16 Oct 2012, 16:27
11

Hej. Jag snubblade över denna tråd för ett tag sen och fick inspiration att testa homeseer med z wave. Beställde fibaro dimmer och z wave stick från grönahus och får det att funka med homeseer. Mitt system består av,
Integra 70.2 ( tcp)
Pioneer krp-500 plasma ( styr den via rs232)
Apple tv 3
Mac mini 2010
Ps3
Panasonic pt-ae2000
Pronto tsu-9600 med rfx 9600 för ir och rs232 styrning.
Itach ip2ir.

Hur kan jag styra mina rs232 produkter med homeseer? Har letat överallt? Vet att jag kan köra script för integra fån homeseer och itach för ir men om jag vill göra egna kommandon för rs232? Hur gjorde du?

Med vänlig hälsning, Christian Nielsen
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Hej.

Kul att du kommit igång, visst är det kul?
Jag har testat lite olika plug-in's för RS232 och mina produkter men la ned dem ganska snart.
Har skrivit det mesta själv i form av script.
Till att börja med måste man öppna COM-portarna vid start av HS, jag gjorde så att jag la in följande i startupskriptet (startup.txt i scriptfoldern)

Code: Select all

hs.OpenComPort 1,"115200,N,8,1",1,"CallbackCom.txt","CallbackInFocus",vbcr
hs.OpenComPort 3,"9600,N,8,1",1,"CallbackCom.txt","CallbackDenon",vbcr
CallbackCom.txt är ett annat script som tar emot respons från alla COM-anrop om det finns något och skickar data in i scriptet till sub "CallbackDenon", man behöver inte använda responsen till ngt men i vissa fall är det användbart om man t.ex. frågar sin receiver vilken moden den står i med ett COM-kommando svarar den med en textsträng som sedan landar i CallbackCom.txt scriptet som sen kan agera på responsen.
Nedan ser du hur mitt CallbackCom script ser ut.

Code: Select all

sub CallbackDenon(data)

Dim Prefix
Dim ValueAll
Dim Value2

Prefix = Mid(data,1,2)
ValueAll = Mid(data,3)
Value2 = Mid(data,3,2)

'hs.writelog "Denon","Callback = " & data

'Sätter VOLindikatorn till 40 vid start av DENON
'If data = "PWON" then hs.setdevicevalue "Z3", 40   'Z3 är en virtuell enhet som används för volymjustering

'Muting, Z2 är en virtuell enhet som lagrar info om mute-state
If data = "MUON" then hs.setdevicestatus("Z2"), 2
If data = "MUOFF" then hs.setdevicestatus("Z2"), 3

end sub
OBS skrolla på code-snuttarna, kan finnas mer info som inte syns.

När man slår på Denon skickar den en mängd data tillbaka på COM och detta script agerar på vissa av parametrarna och gör lite olika saker. Inget avancerat men man måste ibland bearbeta indata lite som du ser, dela upp data i delar osv.

Exempel på del av mitt script för olika mediamode, nedan är den del som slår av allt.

Code: Select all

Sub Off()

	hs.WriteLog "Mediamode", "Mediamode OFF"

	'Om föregående mode var Film
	If hs.devicevalue ("W1") = 1 then 
		hs.TriggerEvent "HelmysLoad"
		hs.triggerevent "Shut down Mini"
	End If

	'Om föregående mode var PS3 slå på helvmys
	If hs.devicevalue ("W1") = 5 then hs.TriggerEvent "HelmysLoad"	

	'Slå av Denon
	hs.SendToComport 3, "PWSTANDBY" & vbCr

	'Slå av InFocus
	hs.SendToComport 1, "(PWR0)" & vbCr					'Slå av InFocus
	hs.SetDeviceStatus ("x10"), 3						'Sått InFocusindikator på OFF

	hs.setdevicevalue ("W1"), 0						'Sätter Systemmodeindikatorn på OFF

	'Sätter VOL-slider till startvärde för DENON
	hs.setdevicevalue "Z3", 40

	hs.TriggerEvent "Pause Sonos"						'Pausar Sonos

End sub
Här gör scriptet en massa saker som kanske inte behövs men då Denon alltid är på oavsett mode så slås den altid av, Projektorn är kanske inte alltid på men då den inte reagerar på ett OFF kommando när den redan är off så skadar det inte att skickad det utan att först kontrollera status.
Däremot finns det tillfällen när man vill kontrollera status innan man skickar kommandon och nedan ser du ett exempel på det.

Code: Select all

'FILM

Sub Film()

	hs.WriteLog "Mediamode", "Mediamode FILM"

	hs.TriggerEvent "FilmLoad"	

	If hs.devicevalue ("W1") <> 1 then

		'Slå på MacMini
		hs.TriggerEvent "Power on Mini"

		'Slå på Denon Day Mode och sätter VOL till lagom värde
		hs.SendToComport 3, "MSQUICK1" & vbCr

		'Slå på InFocus
		hs.SendToComport 1, "(PWR1)" & vbCr
		hs.SetDeviceStatus ("x10"), 2

		hs.setdevicevalue ("W1"), 1					'Sätter Systemmodeindikatorn på Filmmode

	End if

	hs.TriggerEvent "Pause Sonos"						'Pausar Sonos

	'hs.TriggerEvent "Rullisar ned"						'Rullisar ner

End sub
Som du ser använder jag ganska många virtuella enheter för att lagra status och variabler, så som vilket mediamode som är aktivt (W1) osv.

Projektorn styr jag bara av/på och struntar i ev callback så den är enkel.

Volymen på stereon (Denon) styr jag via en virtuell enhet med dimmerfunktion som sen går att kontrollera via sliders i HSTouch mm. Sen har jag skapat ett event i HS som övervakar ändringar för denna enhet.
Namnlöst.jpg
Namnlöst.jpg (45.86 KiB) Viewed 106264 times
Så fort den virtuella enheten förändras kör HS scriptet nedan.

Code: Select all

sub Main(param)

hs.SendToComport 3, CStr("MV" + Mid(hs.devicevalue("Z3"),1,2)) & vbcr

end sub 
Där Z3 är den virtuella enheten för volymen. Scriptet tar alltså "dimmernivån" för enheten och omvandlar den till ett vettigt format och lägger till prefix innan den skickar data via COM till Denon. Det fina är att detta sker så snabbt att man kan sätta slidern i HSToch att uppdatera enheten i realtid och även om du drar slidern snabbt upp och ner så hinner HS med och kör skriptet för varje 1% ändring av slidern och stereon reagerar omgående. Man kan ju tycka att den långa vägen från "iProdukten->HSTouch->virtuella enheten->det övervakande eventet->stereon via COM" skulle kunna ställa till det men det fungerar klockrent.

Jag styr inte så mycket via COM som du ser men den basala funktionaliteten för det man behöver styrs enkelt via COM, allt jag behöver är att starta enheterna, ställa dem i rätt mode, justera volymen och mute. Systemet kan så mycket mer men detta är vad jag behövde.

Det finns mycket bra info i hjälpen för HS, sök på några av de kommandon jag använt för COM-portar så hittar du det du behöver skulle jag tro.

Lycka till med hemautomatiseringen!!

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Testat lite nya prylar på senare tid, bl.a. en annan typ av rörelsesensor från Aeon Labs, min tidigare var en EZMotion.
Mitt första intryck är att den är klart trevligare att jobba med i HS dess utom ger den förutom rörelse, temp och ljusnivå precis som EZMotion-sensorn även relativ luftfuktighet (RH) vilket är ngt vi klart är intresserade av här uppe i norr under vintern. Speciellt i kombination med heltäckningsmatta är låg RH ett gissel, genererar mängder med statisk elektricitet.
Väldigt nöjd med sensorn iaf, använder den i köket för att hålla koll på närvaron. Vi har en rad olika ljusmodes för olika scenarior och dem är inte knuten till rum utan är lägenhetsglobala (har ju en så liten lgh) men ibland när frun ska spela PS3 och jag lagar mat vill man ju inte att det ska släckas ned i köket när hon startar PS3 läget (dvs allt slår om till rätt mode och ljusen i lgh dimmas ner). Nu har jag gjort så att om någon står i köket bortser logiken från att släcka i köket om man aktiverar ett ljusmode som är lägre än befintlig i köket.
289-4-multisensor.jpg
289-4-multisensor.jpg (2.58 KiB) Viewed 106059 times
IMG_4236.JPG
IMG_4236.JPG (2.25 MiB) Viewed 106059 times
Sen har jag även testat en intressant pryl från zwave.me, en 4-knappars minisändare lämplig att ha på sin nyckelknippa. Den är riktigt avancerad och kan en massa saker, dock vill den inte lira så väl med HS. Man får inga virtuella enheter kopplat till den och man kan inte associera den med virtuella enheter heller. Ett genomgående problem för HS är ju just detta, att man inte kan koppla fysiska sändare mot virtuella enheter.
Men den är potent helt klart!!
Just nu använder jag den för att kontrollera mina ljusmiljöer, vi har 4 st inkl all off och all on. Enda sättet för HS att snacka med FOB'en är att konfigurera den så att den skickar sceen aktiverings kommandon till HS, dessa dyker upp som rader i loggen som jag sedan kan sniffa upp med ett plugin i HS. Lite bökigt men vi använder inte Z-wave scener i HS utan jag har gjort mitt eget system för ljus-scener som tillåter att man från fjärrkontrollerna (iPod) kan spara ljusmiljöer osv, dvs mer flexibelt.
Läs mer om FOB'en här.
IMG_4234.JPG
IMG_4234.JPG (2.41 MiB) Viewed 106059 times
Mycket tid går nu åt till att planera husbygget, på måndag kommer grävmaskinerna!! Försöker klämma in lite hemautomatiseringsutveckling när jag hinner men det e tight med tiden.

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Mellan alla tjänsteresor och husbyggande är det alltid trevligt att koppla av med lite Hemautomatisering på fredagskvällen. Idag hämtade jag ut ett mycket intressant paket med grejor från Gröna Hus. Ett kit för elförbrukningsövervakning, en NorthQ NQ-92021 som arbetar med Z-wave.

Systemet består av en sensor man monterar på sin elmätare som känner av den blinkande dioden på mätaren. Sen är sensorn kopplad till en förvånande liten batteridriven modul som sedan kommunicerar med mitt övriga system via Z-wave. Jag trodde aldrig att räckvidden skulle vara tillräcklig för att nå till källaren där mätaren sitter (3 våningar ned) men döm om min förvåning när mottagningen t.o.m. var bra, inte ens skakig!

Modulen integrerade med HomeSeer utan några som helst problem och jag får nu ackumulerad energiförbrukning inrapporterad till HomeSeer varje 15'e minut från källaren. Får även information om enhetens batteristatus mm så man har full koll på systemet framöver.

Nu ska jag bara hitta ngt bra sätt att presentera informationen grafiskt.

Möjligheterna tar aldrig slut när man väl slår sig in på hemautomatiseringsbanan. Och med en leverantör som Gröna Hus som partner är det en fröjd att göra det!

Image

Image

Image

Image

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Ja var ska jag börja... Det var ju ett tag sedan senast :/ Jobbet har tagit all min tid och gör det ännu men nu är det helg och jag ska försöka att inte jobba denna helg oxå.

Under julhelgen tog jag iaf tag i detta med att registrera en enskild firma på sidan av så jag kan kommersialisera mina innovationer jag har på lut. Dock har det inte blivit mycket mer än att registrera mig för F-skatt/moms och registrera ett företagsnamn. Ett steg på vägen iaf.

I och med företaget köpte jag ett domännamn (hemligt än så länge tills jag fått igång hemsidan) och började snickra på en hemsida.
Min vana trogen kom jag på ytterligare användningsområden för mina nyvunna kunskaper inom PHP, MySQL, JSON, JAVA, AJAX, HTML, CMS-hantering mm... Snabbt flyttade fokus från privat tillämpning till jobb. Insåg att mycket jag gör i jobbet (mitt dagjobb alltså) kunde effektiviseras genom att bygga upp webb-portaler kopplade mot en MySQL-databas. Jag har nu kommit en bit på väg mot en mycket trevlig lösning som förvisso gett mig enormt mycket merarbete just nu men som kommer förenkla mitt liv enormt i höst. Nu återstår bara att få berörda verksamheter och IT-avdelningen att fatta fördelarna med detta. Mitt jobb är ju allt annat än IT-inriktat normalt men man är ju allvetare :)

Just SQL-databasen jag satt upp på servern hemma har visat sig vara min nya bästa (digitala) vän. Jobbar mycket med Excel privat och på jobbet och älskar strukturen med rader och kolumner (njörd).
En databastabell har ju samma härliga struktur men ger mig även möjligheten att ställa SQL-frågor till databasen som faktiskt ger intressanta svar på en helt annan nivå än Excel, me like!!

Tack vare min nya vän MySQL så har jag nu satt upp följande:

XBMC
Vi spelar ju all rörlig media via XBMC och det må vara dagens i-landsproblem men när man t.ex. legat på sängen och tittat på en serie och så flyttar man över till att fortsätta på ngn av alla de andra datorerna i hemmet så vet man inte var man är i serien.
Nu har jag satt upp en centraliserad databas för alla XBMC-installationer (4 st) så avbryter man en serie/film på en dator så kan man fortsätta från samma punkt på en annan. Man ser även vilka avsnitt man redan sett oavsett var man sett dem. Bra va? :)

Homeseer
Jag har länge sökt ett sätt att grafiskt visa olika värden från hemautomatiseringen men kört fast. Av en slump dök det upp ett nytt plug-in till Homeseer som tillåter loggning av status för alla enheter i systemet (fn ca 170 st fysiska och virtuella enheter). Mycket trevligt. Jag kan nu snickra ihop en portal med grafisk presentation av t.ex temperaturer, elförbrukning, status för alla lampor, elektronik mm. Tillämpningarna är oändliga. Jag har på en månad redan samlat ihop typ 1 miljon datapunkter. Jag har inte börjat göra något med dem ännu direkt men nu har jag iaf möjligheten. Nedan är t.ex. en plot av momentan elförbrukning.

Image

Databasen tillsammans med Fibaros nyhet, en fjärrstyrd wall-plug med möjlighet till effektmätning mm, ger oanade möjligheter. Sjukt cool pryl för övrigt. Måste testa den framöver.

Nog om databasen, för nu :)

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Post Reply