Dr Love's system. Indigo (tidigare HomeSeer), Fibaro, m.fl.

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Lagom till jul damp det förresten ned en julklapp från Gröna Hus med bl.a. en helt otroligt söt dörr/fönster-sensor.

Innan jag sett den live trodde jag den var stor som mina vanliga sensorer men tyckte att den såg betydligt snyggare ut. När jag väl fick se den live blev jag helt galet överraskad, den var otroligt liten och smäcker. Och med många fler funktioner än mina gamla. Bl.a. kan den förutom att detektera öppning/stängning av dörrar/fönster så mäter den temperatur och går att använda som sändare för fysiska brytare, något jag saknat i detta format.

Image

Image

Nu vet vi iaf vad vi ska fylla huset med sedan, små diskreta givare för alla dörrar/fönster. Lysande!!

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Iom att hela huset mer eller mindre kommer styras från en central dator med tillhörande system på sidan av (kameraövervakning, larm av olika slag mm) så kände jag att en UPS var på sin plats.
Jag kom lyckligtvis över en riktigt fet sådan för inte så länge sedan och har lyckats integrera den med hemautomatiseringen. Mycket nöjd!

Image

Med alla servrar och nätverksenheter inkopplade klarar systemet 72 minuter på UPS. Nu har jag satt upp det så att alla ej livsviktiga enheter stängs ned automatiskt när UPS'en går över på batteri så de viktiga enheterna kan leva på UPS bra mycket längre än så. Sjukt nice!

Har ni oxå en APC UPS ni vill koppla mot Homeseer så har ni en bra tråd för lösningen här: http://board.homeseer.com/showthread.php?t=126179

Tack Janne för UPS'en!!

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Ps.

När jag först försökte integrera Fibaro's nya dörrsensor i HS stötte jag på patrull. Kanske har andra redan påpekat det men för mig (include via Aeon Z-Stick 2) behövdes 4 klick på sensorn, först ett klick sedan vänta en bråkdel av en sekund sen 3 snabba klick på det. DÅ gick det! Tack Gröna Hus för tipset!!

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Integrerat en dörrklocka med homeseer, webbkamera, HSTouch, Prowl mm. Ser ut att kunna bli bra. Mer info här: http://villalovefrida.blogspot.se/2013/ ... ncept.html

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Här om dagen damp det ned ett paket från Gröna Hus. En helt galet söt och användbar liten wall plug från Fibaro. Den kan det mesta trots sitt lilla format. Har inte hunnit mer än att integrera den i HomeSeer och testat att allt verkar fungera.

Image

Image

Image


Vet inte riktigt var jag ska börja... Den går givetvis att styra med HomeSeer (ON/OFF) samt lokalt på enheten (ändringen lokalt återspeglas även i HS).

Ovanpå detta så rapporterar den effektförbrukning för vad som nu är inkopplat på andra sidan pluggen, mumma!!

Den kan även skicka diverse kommandon till andra Z-wave-enheter vid specifika belastningar vilket kan komma att bli användbart i huset. Man sätter t.ex. denna lilla plugg på köksfläkten och när man startar fläkten går effekten upp och då skickar den ett kommando till ett Fibaro-relä som sitter på "brasfunktionsingången" på ventilationsagget som då ökar inflödet relativt utflödet på vent-agget. Detta för att inte skapa undertryck när köksfläkten går.

Man kan iof lösa denna funktion via HS oxå iom att enheten skickar momentan förbrukning så snart belastningen ändras (programmerbar triggernivå) och låta HS trigga på förändringar i den momentana förbrukningen. Får se hur jag löser detta. Utan denna lilla sötnos hade det dock blivit trixigt = massa mer kabeldragning.

Tillsammans med HS kan man även övervaka viktiga delar i hemmet med denna. Om man sätter den på kritiska elprylar kan man se om förbrukningen är för låg eller hög och trigga varningar (mail/push) om t.ex. vent-agget drar för lite = fläktarna dött, eller för mycket = kortis/överbelastning.
Eller på vattenkokaren så när man går hemifrån och aktiverar "leaving home" så varnar paddan i hallen för att vattenkokaren är på :) Osv....

Användningsområdena är oändliga för en sån här manick och i detta format kan det inte bli bättre. Länge letat efter en smidig wall-plug som även rapporterar effektförbrukning. Nu kan jag sluta leta!!!

Ovanpå allt detta (har säkert glömt en massa finesser dess utom) så lyser ringen på modulen med olika färger beroende på belastning, eller hur man nu programmerar den att lysa. T.ex. kan man visuellt se om man håller på att överbelasta uttaget med för många grenuttag och prylar.

Love It!!

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Hej där.

Long time no see!

Nu har jag mastodontbloggat iaf :) Massa hemautomatisering. Anv länk i signaturen till husbloggen. Sortera på kategori "Hemautomatisering" om ni bara vill se sånt.

Mer kommer framöver.

Mvh L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jädrans kul bygge =). Porr för oss tekniknördar....
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Yo!

Nya rullgardiner monterade i huset!

Bloggen

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Dr Love, jag "chattade" lite via kommentarsfältet på din blogg på http://villalovefrida.blogspot.dk/search?q=merten angående dina Z-wave / connect-strömbrytare från Merten.

Dom verkar som sagt finnas i Exxact-serien numera och fortfarande under namnet Connect. Hittade om bland annat här: Exxact Connect

Har beställt 2 st 2-vipporsenheter tillsammans med Exxact Solid ramar i svart glas samt i borstad stål (har inte lyckats bestämma mig än för vilken modell är snyggast så jag skall testa först med ett varsitt ex).

Det intressanta jag hittade i all denna sökningsyra efter Z-wave-brytare är att det faktiskt verkar gå att "binda ihop" en Connect-batteriströmbrytare direkt med en connect-mottagarpuck (om man kör med såna och inte Fibaros förstås). Kolla i manualen längre ned på sidan: Exxact Connect manual

Kanske t o m går att "binda ihop" med en vanlig Fibaro-puck också? :P

Förresten, jag antar att det är en "vanlig" 3x1-polig Merten/Exxact-brytare du har längst ned på bilden 3x1-polig brytare? som du i sin tur kopplade till nån form av Z-wave-puckar? Eller traditionell "direktstyrning?
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Ha, nu kommer fler frågor! :lol:

Jag har lyckats få min RFXLAN funka fint med HS3 PRO och får nu in värden från bland annat Oregon THGR810-sensorer samt att mina gamla NEXA-sändare och mottagare funkar finfint från HS3 PRO via RFXLAN-modulen. Coolt!

Jag fattar dock inte riktigt hur jag skall lagra t ex temp- och energidata (som kommer på vanligt Z-wavesätt från Aeon Labs HEM3 2nd generation, dvs 3 fasmätning) för att sedan kunna t ex ha en realtidsgraf på temp, fukt och energi?

Vad jag förstår så skall det i HS3 PRO finnas nån form av "energidatabas"?
Blade BLChart kanske? Sen finns också MCSTemperature men den funkar bara för HS2... :(
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Hej hej.

Det går utmärkt att koppla Merten-brytarna direkt mot en puck, även Fibaros. Dock inte så enkelt då Mertenbrytaren är "öppen" för parning en extremt kort tid. Du har ju hittat instruktionen sedan tidigare har jag för mig. Fibaros brytare vill heller inte ta emot "parning" på alla "kanaler", dvs har du en 2x1,5kw modul kan du bara para brytaren med en av kanalerna, iaf via HS2.
Oavsett behöver du en master som utför jobbet med parningen, den behöver dock inte vara aktiv efteråt men du måste ha HS eller Mertens egna interface (med USB-zwave-dongle) eller ngt liknande för att initiera parningen. Fibaros HomeCenter vill inte kännas vid Mertens brytade dock, inte senast jag testade iaf, kan blivit bättre.

Jo på den bilden är det en vanlig 3-polig brytare som jag satt en returfjäder i så den blir momentan, sen kopplat trådarna till fibaropuckarna, de har ju en ingång för extern brytare. Billigare med en vanlig brytare men man måste dra kabel. Inget problem om man eftermonterar och sätter pucken bakom brytaren i ett färdigt hus men vi har samlat puckarna i olika undercentraler och då kan det ibland va bättre med trådlösa brytare. De trådlösa har ju en av och en på funktion om man vill (klicka uppe eller nere). Med en momentan brytare växlar pucken läge för varje klick och har man inte lärt sig vilken vippa som är till vilken lampa kan man till en början råka tända en lampa om man tänkt släcka en annan. Dagens ilandsproblem :)

Hur man än vrider på det behöver du en master, Mertens egna är ganska "korkad" och gör inget annat än parar ihop enheter sen stänger man ner den. Det finns en mängd andra som gör mycket mer. Det är ju det som är hemautomatisering lixom, tända och släcka kan man ju med vanlig trådburen kontroll oxå :)
Vill du använda Mertens brytare kan du som sagt inte köra Fibaros HomeCenter, men det finns andra. Fibaros moduler kan du i regel använda ändå. Fibaro rular på enhetsfronten! Synd de inte har en egen trådlös väggsändare likt Merten's, men det kanske kommer.

Ett alternativ för den avancerade användare är ju att använda mertens mjukvara med dongle som master och försöka få in en annan styrenhet som sekundär master. Då kan man låta Mertens mjukvara sköta det som har med nätverkskonfigurationen att göra men ändå få alla smarta lösningar som andra enheter erbjuder. Jag har försökt mig på detta men inte forskat så mycket i det. Har bara satt upp en testmiljö som dock inte fungerar så bra, ännu. Mertens mjukvara hanterar brytarna mycket bättre än andra mjukvaror (inte så konstigt) och en sådan multi-masterlösning skulle vara riktigt bra. När jag ids ska jag titta mer på detta, kanske kan man t.o.m. få brytarna att lira med Fibaros HomeCenter oxå den vägen om den kan vara sec master.

Lycka till med allt!
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

CrazyFin wrote:Ha, nu kommer fler frågor! :lol:

Jag har lyckats få min RFXLAN funka fint med HS3 PRO och får nu in värden från bland annat Oregon THGR810-sensorer samt att mina gamla NEXA-sändare och mottagare funkar finfint från HS3 PRO via RFXLAN-modulen. Coolt!

Jag fattar dock inte riktigt hur jag skall lagra t ex temp- och energidata (som kommer på vanligt Z-wavesätt från Aeon Labs HEM3 2nd generation, dvs 3 fasmätning) för att sedan kunna t ex ha en realtidsgraf på temp, fukt och energi?

Vad jag förstår så skall det i HS3 PRO finnas nån form av "energidatabas"?
Blade BLChart kanske? Sen finns också MCSTemperature men den funkar bara för HS2... :(
Jag körde oxå typ RFXLAN i lägenheten tidigare tillsammans med HS2, mest för att jag hade en massa nexa sedan tidigare. Brytarna från Nexa är ju mycket billigare än mertens men allt annat än fail safe så i huset gick vi över till all zwave :)

Jag har ingen erfarenhet av dessa produkter och inte så mycket av HS3 heller :( Jag loggar som sagt till en extern MySQL-db, bäst kontroll på detta vis och lätt att sätta upp dynamiska grafer på webbsidor mm. Har testat BLGraph och den är ingen hit tyvärr enligt mig. Den genererar en massa bilder av datat ist för dynamiska grafer. Suger resurser osv. La ned det ganska fort. Jag har 11 miljoner dataunkter (och det växer) så det måste vara ett system byggt för denna datamängd för att de ska vara ngt att fundera på för min del.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Ok då får jag helt enkelt lära mig att MySQL om jag vill få till en bra databas för lagring av allt möjligt data som sen skall "graffas" på diverse väggmonterade "plattor".

Jag kör med Aeon Labs USB Z-wave stick + HS3 PRO, "trial" än så länge men det lär bli att pynta för en skarp version om 20 dagar.

Jag testade Zipaboxen i nån vecka men det var skitjobbigt att förlita sig på Zipatos molntjänst/servrar och Fibaros HC2 är ju egentligen inte speciellt mycket mer öppen heller.

Jag gillar HS3 PRO med alla dess plugins och speciellt möjligheten att styra en massa annat som inte är Z-wave (squeezeboxar, RS232 till hemmabio m m...)

3x1 polig "vanlig brytare: Yepp, jag har liknande setup fast med vanliga kronbrytare där jag monterat impulsfjäder och sen direkt in på Fibaropuck. Hade dock inte lyckats hitta SNYGGA 3x1-poliga återfjädrande brytare förrän jag såg dina! :-) Googlade sen lite till o konstaterade att Trend Solid (som jag har sen tidigare i borstat stål) finns med 3x1 och som jag kan stoppa in impulsfjädrar i. Coolt!

Jag lär återkomma med frågor... :P
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

CrazyFin wrote:Ok då får jag helt enkelt lära mig att MySQL om jag vill få till en bra databas för lagring av allt möjligt data som sen skall "graffas" på diverse väggmonterade "plattor".

Jag kör med Aeon Labs USB Z-wave stick + HS3 PRO, "trial" än så länge men det lär bli att pynta för en skarp version om 20 dagar.

Jag testade Zipaboxen i nån vecka men det var skitjobbigt att förlita sig på Zipatos molntjänst/servrar och Fibaros HC2 är ju egentligen inte speciellt mycket mer öppen heller.

Jag gillar HS3 PRO med alla dess plugins och speciellt möjligheten att styra en massa annat som inte är Z-wave (squeezeboxar, RS232 till hemmabio m m...)

3x1 polig "vanlig brytare: Yepp, jag har liknande setup fast med vanliga kronbrytare där jag monterat impulsfjäder och sen direkt in på Fibaropuck. Hade dock inte lyckats hitta SNYGGA 3x1-poliga återfjädrande brytare förrän jag såg dina! :-) Googlade sen lite till o konstaterade att Trend Solid (som jag har sen tidigare i borstat stål) finns med 3x1 och som jag kan stoppa in impulsfjädrar i. Coolt!

Jag lär återkomma med frågor... :P
HomeCenter kan man nog göra en hel del med om man lär sig LUA, RS232 mm ska vara möjligt den vägen vad jag förstår. Men jag är som du förstår insnöad på HS och jag kommer stanna där tills Fibaro tillåter helt fri design av interfacen så som HSTouch tillåter :) Men vem vet vad som kommer.
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Dr Love wrote:
HomeCenter kan man nog göra en hel del med om man lär sig LUA, RS232 mm ska vara möjligt den vägen vad jag förstår. Men jag är som du förstår insnöad på HS och jag kommer stanna där tills Fibaro tillåter helt fri design av interfacen så som HSTouch tillåter :) Men vem vet vad som kommer.
Jag testade lite HSTouch Designer och skapade lite enkla sidor till frugans iPad och till min Android lur som proof of concept. J-klar va enkelt trots allt och shit va coolt! Bara fantasin som begränsar hur mycket man vill snöa in sig på grafisk design av sidor... :P

Databas: HS3 har ju en så kallad "Energy Database" där alla uppdateringar från energi-enheter lagras men jag lär behöva lära mig att koda nån form av scriptspråk för att kunna accessa det datat och för att sedan få upp det som grafer i anddroid- och iPad-plattorna på väggarna. Fast å andra sidan så kanske det är lika bra att ta den initialt lite jobbigare kunskapströskeln och skapa en mySQL-databas dit HS3 PRO får skicka data eftersom jag då också kan logga allt möjligt som händer i HS3 PRO och inte bara energidata (t ex vind, regn, temps inne o ute, hur ofta lampor tänds och släcks m m... :lol: )

Vilket scriptspråk kör du med när du bygger scripten som puttar ut data från HS2:an som du kör och in till mySQL?
Antar också att du har nån plugin i HS2:an för att kunna köra databaskommandon från HS2:an in och ut till din mySQL-databas?

Förresten, du skrev i ett lite äldre inlägg längre upp i tråden:
"Jag har länge sökt ett sätt att grafiskt visa olika värden från hemautomatiseringen men kört fast. Av en slump dök det upp ett nytt plug-in till Homeseer som tillåter loggning av status för alla enheter i systemet (fn ca 170 st fysiska och virtuella enheter)."

Vilken plugin är det du menar här? Antar att den inte finns för HS3 än... :(
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Måste missat detta inlägg... sorry.

Jag kör VBS men vad jag förstår kan man använda .NET oxå, noll koll på det dock.
Pluginet (http://www.devicelogger.com/) som skriver till MySQL är ett kommersiellt plugin som är "låst" så vet inte hur magin går till direkt och personligen hade jag gjort det helt annorlunda. Pluginet finns dock bara för HS2 ännu vad jag vet, tror inte det blev någon säljsuccé då de har en ganska fånig betalningsidé med abonnemang mm.

Tror inte det ska vara någon större utmaning att koda ett eget plugin. Att tänka på är dock att lägga varje device i en egen kolumn med gemensam tidkolumn och inte logga alla device till en kolumn och data till en annan. Det ställer till det när man vill göra diagram med mer än ett device. Jag har inte lyckats klura ut hur jag ska göra SQL frågor som fungerar för detta med nuvarande db´n. Blir dock lite trixigt om man vill ha alla data i en tabell med typ 100+ kolumner och när man vill lägga till kolumner (dvs devices). Förstår varför de gjort ett plugin som lägger allt i en kolumn men men.. Pluginet loggar dess utom alla devices samtidigt så har man devices man kan leva med en glesare loggning så följer dem med oavsett, det blir de man vill logga tätt som får bestämma intervallet, därav sväller min db onödigt snabbt (15,5 miljoner rader nu) och gör både HS och SQL-frågorna onödigt segt.

Jag har fö byggt min HS-burk på en sån här rackmonterad sak: http://mini-itx.se/mp161bd2500cc1u19dub ... ath=64_249

Hade nog gått på den lite mer potenta så här i efterhand (http://mini-itx.se/mp161bgab75n1u19-p-9 ... ath=64_249), allt loggande tar på CPUn verkar det som. Iof aldrig stött på problem men man vill ju inte se CPU-aktiviteter över 50% i normaldrift :) Hade bara min gamla burk (en atom 2'a) som referens och lägenheten med typ bara 20 fysiska noder och då räckte en klen dator till men nu.... närmar mig 100 noder och passerat 400 enheter :)

Nä nu ska jag ta tag i golvvärmeläggningen på plan 2, har ju hela påskhelgen på mig ;)

//L
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Perfekt, tackar för all input! :D

Det verkar äntligen ha kommit ett "logg-plugin" för HS3! Syns dock inte i webshoppen på http://www.homeseer.com men jag hittade den under själva "plugin-updatern" i HS3-webgui. Coolt!
Manual hittade jag på http://automatedhomeonline.com/HomeSeer ... _Guide.pdf
Det veeerkar som att denna plugin torde göra samma sak som din http://www.devicelogger.com gör.

Jag har alldeles för många sub-projekt igång så det känns som att jag bara gör "micro-framsteg" hela tiden.. :D
1. Måste få till några HSTouch-guin till de olika android-plattorna jag har
2. Måste få till loggningen av events så att jag kan börja köra charts i android-plattorna (t ex energiförbrukningen, inne/ute-temp, inne-luftfuktighet i de olika rummen {har cirka 10 temp/fukt-sensore lite här o var som är Oregon THGR810 och kopplade via en RFXLAN-burk som feedar in i HS3 PRO. Funkar finfint!})
3. Måste bygga en dedikerad HS3 PRO-server och dual eller quad-core som samtidigt är hyfsat strömsnål
4. Måste byta ut mitt analoga CCTV-övervakningssystem till ett IP-baserat med bra AXIS-kameror och bra mjukvara (tack för dina tips! :-) ).
5. Måste koppla in hela klabbet till mina 2 UPS:er...
6. Måste lyfta över allt in i mitt rackskåp och fixa kylning...
7. Måste få klart hela åskskyddet eftersom jag har utomhuskameror och antenner på taket. Har än så länge bara grovskyddet på inkommande matning men måste dra åskledare från taket, slå ner ett par jordspett, fixa åskskydd till ute-kamerorna... puih...
7. Måste, måste, måste... Ha ha!
Summa summarum: "Ont om tid är det enda jag har gott om!" :lol:
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

He he, håller med om din summering i slutet, samma häller här :(

Jag har tittat på UltraLog jag med men för HS2, vad jag vet loggar den inte till en sökbar databas?!? Kan ha fel dock. Berätta hur det går för dig, skulle kunna vara en anledning till att gå över till HS3.

För övrigt verkar det vara Black friday rea hos HS nu igen, passa på!! http://us3.campaign-archive2.com/?u=81f ... 5455770b25
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
CrazyFin
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 13 Mar 2014, 13:06
10

Dr Love wrote: Jag har tittat på UltraLog jag med men för HS2, vad jag vet loggar den inte till en sökbar databas?!? Kan ha fel dock. Berätta hur det går för dig, skulle kunna vara en anledning till att gå över till HS3.
Jag har inte hunnit göra speciellt mycket mer här hemma vad gäller hemautomation mer än att jag håller på och bygger 6 st motoriserade rullgardiner. Har köpt motorer från en tysk firma (Rolladen) och väntar nu på att fästen och hållare som förhoppningsvis passar rullgardinsmotorerna skall dyka upp från USA snart (Somfy-fästen). Hämtade ut fina alurör på Aston Carlsson i Skogås/Trångsund utanför Stockholm. Dom var riktigt hyggliga och kapade rören färdigt åt mig, hade blivit lite stökigt att transportera hem 2 st 6 meters rör annars... :-)

På tal om Ultralog för HS3: Jag tror dock att den loggar till en sökbar databas?
På länken http://board.homeseer.com/showthread.php?t=109880 så står det bland annat:
  • Ability to save and recall SQL queries.
    Logs all HomeSeer log events to a database in real-time.
    Ability to open and close database connections while plug-in is running.
    Debuging output to troubleshoot database connection issues.
    Currently supports Microsoft Access 2000 (database included) and Microsoft SQL 2000.
    Ability to specify custom connection strings.
    Ability to purge database records after a specified number of months.
    Web page supports query, filter, status and options.
Samt hur man konfar MySQL för att användas med UltraLog:
http://board.homeseer.com/showthread.php?t=136360
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Intressant! Det måste jag kolla på.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Post Reply