Upphottad 80-tals mexitegelvilla

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
mickeys
Medlem
Posts: 80
Joined: 28 Oct 2013, 19:54
10

tackar så mycket. :-)
Bisse90
Medlem
Posts: 96
Joined: 01 Dec 2013, 17:43
10

forumadmin wrote:Hej,
Tyvärr kan du inte få SMS skickat till mobilen, om du inte köper en sms-modul som du kopplar ett relä till.
En sådan kostar ca 1000 kr.

Däremot kan du få e-postmeddelande och push notifieringar från HC2.

Hejsan måste ju fråga var har du hittat så man kan köpa en sms modul?
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

hek, jag undrar om du provade/funderade på att köra din ventilationsfläkt med en fibarodimmer?
Körde du på trafon du hade för att det var enklast eller fanns det någon annan grund till din kluriga relälösning?

Jag funderar lite på hur jag ska köra vårt villaventsystem och dimmer ger bredast möjlighet. 2x150W fläktar borde fungera fint med en 500W dimmer tänker jag, även vid start. Planen är att testa lite efter julsemestern när jag fått lite fler puckar med mig hem. Lite tråkigt att låna en dimmer som är i bruk om risken är att den bränner...
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Du kan inte styra en motor med en vanlig elektronisk dimmer. Och jag hittar ingen motorstyrning med Z-wave inbyggt.
Hek bygger sin med relä och en trafo som matar ut olika spänningar på olika poler. Se hans ritning. 145 v, 100v och 80v, alla 3 ger olika varvtal. Sen beroende på vilket relä som drar så går motorn olika snabbt.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Jag har sett ett par olika inlägg om just motorstyrning med fibaro dimmer. Oklart vad det är för motorer och om personerna i fråga faktiskt har en lösning som fungerar men teoretiskt sett, var ligger problemet med en sådan styrning. Motor eller glödlampa, vad spelar det för roll?

Tror jag läst i en tråd här om just kanalfläkt som styrs med dimmer men sökfunktionen i detta forumet är tyvärr usel så jag hittar inte det exemplet.

Edit: Här är tråden där det nämns: viewtopic.php?f=11&t=4058&hilit=kanalfläkt
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Skriver forumsadmin att det funkar så testa. Jag har alltid lärt mig att det ska stå på vad dem kan användas för.
För mig är det en dimmer som även är varvtalsregulator.

http://www.gelia.se/upload/269/dimmergu ... o_0807.pdf

Där ser du elkos dimmers, vissa tål motor andra inte.

Skriv gärna hur det gick om du testar.
Risk finns att den kommer brumma då det i en motor är som en trafo med järnkärna. Men överlastskyddet i dimmern borde rädda den från att gå sönder om det inte funkar.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Jo jag ska testa efter semestern.
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Hej,

En tyristordimmer kan fungera men var beredd på brumm.
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Vi testar och ser. Ljudnivån är inget problem i detta fallet. Återkommer med rapport när jag testat.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Läste precis i manualen på Fibaros Dimmer och där står det minsann att den klarar av att dimmra en AC-Motor! :) Dock bör man ändra värdena och inte dimmra lägre än 60% står det... Så det kanske funkar finfint mao! :) God jul
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Så då var det testat och klart.

Det går fint att köra mitt ventilationssystem (systemair villavent, 2x150W motorer) med dimmern men tyvärr inducerar dimmern ett högt och ljudligt motorbrum, precis som hek misstänkte.

Innan ni installerar något "fast" eller planerar att använda fibarodimmern för att köra fläktar/motorer, prova så att det fungerar och att ljudnivån blir acceptabel. Jag väntade lite brum men jag blev lite överraskad över att det var så mycket.

Och så en fråga:
Ljudnivån är som sagt inget stort problem (det återstår att se om den är acceptabel) men jag undrar om det kan vara skadligt för motorerna eller för dimmern på något sätt? Ventilationen går dygnet runt.
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Jag vet faktiskt inte om den tar skada.. Brum betyder ju vibrationer och det kan ju i teorin påverka livslängden.
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Efter lite testande lutar det åt att köra på en relälösning istället för dimmern. Hade det inte varit för att vi tillfälligt har en långvarig gäst i gästrummet som är precis bredvid ventilationsboxen hade det fungerat. I övriga lägenheten hörs absolut ingen skillnad men brummet är hörbart i gästrummet.

hek, vad är det för reläer du kör på och var hittade du dom? eBaykines?
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Kul =). Nu hoppas vi på explosionsartad effekt på folk som vill ha z-wave.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
gurk_82
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 15 Feb 2014, 18:44
10

Hej
Tänkte kasta ut en fråga här om att få ett larm på en slutande kontakt.
Tänkte nämligen att jag skulle övervaka min pelletsanläggning till att börja med och sedan utöka i oändlighet.
Jag har en slutande kontakt på pelletsbrännaren som drar när den stannat skulle vilja få något larm av något slag till mobilen när det händer.
Sen mäta förbrukningen av pellets. Tanken vad att mäta hur mycket ström den dra och sedan räkna om det till en mängd pellets. Går det med en vanlig fibaro plugg för det får ju ingen spänning när skruven inte snurrar kan den logga det ändå eller går det logga varva på nått sätt.

Vad jag kunnat läsa mig till så är det vera3 som gäller om man vill kunna greja lite mer själv samnt använda android. Gillar inte äpple grejer.känner mig låst i den världen. :?

Är elektriker så detta kommer ju utveklas i oändlig känner jag på mig. :lol: :lol: :lol: :lol:
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Nu har jag kopplat in min reservdelstrafo (0V, 60V, 80V, 100V, 130V, 145V, 180V, 230V) och testat med lite reläer. Med hek's lösning kan jag alltså enkelt få 4 olika nivåer tillgängligt vilket fungerar perfekt, tack för tipset (nu slipper jag allt motorbrum).

Till problemet. Jag hade hoppats att kunna få in en eller kanske två nivåer till med någon smart lösning och lite fler reläer. Har suttit och pusslat nu en stund men lyckas inte riktigt lösa det hela. Kanske är det en matematisk omöjlighet utan att lägga till fler fibaropuckar (00,01,10,11 är trots allt begränsningen binärt)?

Någon med lite bättre logisk förmåga eller erfarenhet som kan sprida lite ljus över detta? Jag tänker att man "loopar" något relä och/eller låter ena fibaroutgången styra fler än ett relä och på så sätt kan få till det.
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Du kan omöjligt styra mer än 4 lägen med två "bitar". Lyckas du är det nobelpris nästa ;)
StarkJohan
Medlem
Posts: 102
Joined: 30 Nov 2013, 11:08
10
Location: Skegrie

Jo jag vet men om man loopar sista relät som på min bild. Det känns som om detta kan vara något på spåren… Jag har säkert missat något självklart.
Attachments
Screen Shot 2014-02-17 at 07.49.16.png
Screen Shot 2014-02-17 at 07.49.16.png (64.16 KiB) Viewed 26547 times
Post Reply