Z-wave-ifiera din ringklocka vid ytterdörren

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Vad behövs för grejer?
Fibaros universalsensor kan användas till mycket. Jag har byggt en kombinerad temperaturgivare och ringklocka med min.
http://webshop.gronahus.se/product.html ... gory_id=14

Huset har sedan tidigare en s.k. ringledning som skickar 8 Volt växelspänning från centralen. Just 8 volt är lite klent för att likrikta och/eller spänningsregulera till 9V likspänning som universalsensorn kräver.

Hittade dock ett billigt 12V nätaggregat för DIN-montage som jag bytte till (se bild).
http://www.tme.eu/se/details/dr-15-12/n ... mean-well/#

För temperaturgivning kan man koppla in upp till fyra DS18B20 (Dallas). Köte mina på ebay för jag ville ha med sladd
http://www.ebay.com/itm/High-Quality-2M ... 3f178410dd
Om man vill ha temperaturgivning vid universalsensorn går det bra med en sådan här:
http://webshop.gronahus.se/product.html ... gory_id=14

Ljud då?
Ritade också in en ringklocka i kopplingsschemat nedan. Ringlockan kan naturligtvis också matas från samma nätaggregat som sensorn. Hemma hos oss skippade jag detta och istället spelar vi upp valfritt ljud i våra Sonos högtalare som dörrsignal. Är huset pålarmat spelas istället hundskall upp med kraftig volym.

Överkurs
Passade också på att dra ut en extra tåt till tryckknappen med 12V. Där seriekopplade jag ett par vita dioder med en 270 Ohms resistor för att lysa upp tryckknappen.

Inställningar
Ställ in universalsensorn ingång 1 på NO (Normally open) i din controller genom att parameter 3 sätts till 0.

Bra att veta!
Man måste koppla in temperaturgivaren innan man lägger till universalsensorn till controllern annars dyker den inte upp.
Bra att också veta!
Sensorn verkar gå ner i "sovläge" ganska snabbt. Så skall du ändra någon konfiguration i sensorn via din controller måste man "väcka" sensorn genom att trycka på den lilla knappen på sensorn när konfigurationen sänds ut.
Attachments
Ingredienser
Ingredienser
ingredienser.jpg (1.25 MiB) Viewed 26481 times
Kopplingsschema
Kopplingsschema
kopplingsshema.png (52.24 KiB) Viewed 26481 times
Det färdiga resultatet
Det färdiga resultatet
dörrklocka ute.jpg (1.64 MiB) Viewed 26481 times
xayide
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2013, 18:31
10

Har redan satt igång detta när jag hitta ditt inlägg. Men faktum är att jag får ut 13.8 volt på min ringtrafo.
Den är märkt friedland 3-5-8v (konstigt nog) men jag kan driva Fibaro Univ sensor på detta efter likriktming.


Kommer nog bygga som dig med knappen på en ingång och klockan på en annan, men frågan är om inte klockan behöver relä då den drar för mycket för Fibaro univ att driva. Vad tror du?
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Kan det bero på att du mätt utan belastning? Ingen expert men tror att den kan visa lite konstiga värden då.

Ger den 8V ut (precis som min gamla ringledningstrafo gjorde) är det nog i minsta laget eftersom universalsensorn kräver 9V.

Vet att jag frågade runt lite om att likrikta innan och fick då information att det krävdes ytterligare några volt om du dessutom vill ha en spänningsregulator.

http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt ... 812-p90064
xayide
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2013, 18:31
10

Det vart ca 13,8 volt efter likriktningen. Funderar på om de kan ha kopplat flera lindningar på varandra så det blev högre spänningen ex 5+8 eller 8+3. Hur som helst jag byggde ihop en veroplatta med en likriktare där det kom ut 13,8 volt som sedan körs in i en MC7812CT så man får ut en stabil 12 volt spänning. Denna påfördes FIbaro binärsensormodulen som innehåller en koppling till tryckknappen och en till två DS18b20 för tempmätning ute och inne. Frågan är dock om jag vågar koppla på dingdongen på Fibarons Output eller om man rentav måste ha ett relä där då den tydligen bara tar 150mA och jag tror relät till dingdongen drar mer.

Bifogar bild på bygget, behövs ritning får ni återkomma så ritar jag upp det. Alltihop göms i dingdongen.
Attachments
IMG_0070.JPG
IMG_0070.JPG (402.46 KiB) Viewed 26101 times
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Snyggt! b^.^d

Ja.. frågan är vad output:en klarar.. .
Jag kasserade min dingdongare...
För oss blir det blir en lite delay på 1-4 sekunder om sonosarna behöver vakna ur sovläge.
xayide
Ny medlem
Posts: 9
Joined: 19 Jun 2013, 18:31
10

tror fan jag sätter ett litet motstånd i serie med fibarons IN1 och sen parallelt över knappen så får jag signal om att det ringer och låter själva ringklockan fungerar som förut, ända skillnaden är ju att jag inte kan välja att stänga av den från datorn utan måste isf dra ut sladden fysiskt. Men så har det ju alltid varit. Däremot som sagt får jag signal i datorn så jag kan göra något med den.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Tjenare, är du sugen att lägga upp en ritning på hur du gjort detta? Är sugen på att bygga liknande.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Ni som fått detta att funka, har ni bara ändrat parameter 3?
jag får det inte att funka med bara den inställningen.

Kan någon skriva ut sina parameterinställningar?
Ändrade parameter 13 och tryckte på knappen men då dog alla mina pluggar :?

jag kör med raz men det borde ju inte spela någon roll, inställningarna bör ju vara detsamma
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Varför parameter 13? Vad gör den?

Jag skrev ovan att jag ändrat parameter 3 till 0. För att knappen skall agera "Normally Open". Såg att jag även ändrat 4 till 0. Vet ej varför...
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Parameter No. 13
Transmitting the alarm or control frame in “broadcast” mode (i.e. to all devices within range), information sent in this mode is not repeated by the mesh network

Då har jag samma inställningar som dig.
Men jag får ingen respons när jag trycker på knappen.
Men med parameter 13 så hände något iaf.
Parameter 13 var en test bara.

Efter att ha bytt till HC 2 så funkar knappen som den ska

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
reidar77
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 29 Nov 2016, 22:06
7

Tack för bra guide ! Tänkte göra samma. Men hur får jag ledden i tryckknappen att lysa också ? Den ska matas med ström 8-16v.
Går det leda ~12v genom ln1 ? Antar att alla friedland är matade med spänning tills man trycker - då bryts det. Antar även att led belysningen slocknar när man trycker för det är väll bara en kabel fram/tillbaks.
Post Reply