Kylskåpslarm!

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Har du problem med nattätare som smyger upp och länsar kylskåpet (eller vem tog den sista mjölken!)?

Min tanke med detta lilla projekt är att få ett larm om temperaturen i kylen går upp över 12 grader eller om dörren står uppe i mer än 10 minuter. Till min hjälp har jag Fibaros nya lilla smidiga dörr och fönstersensor och en tempgivare.

Dom hittar du bl.a. här:
http://webshop.gronahus.se/product.html ... gory_id=14
http://webshop.gronahus.se/product.html ... gory_id=14

Det man slås av när man öppnar förpackningen är hur liten sensorn är. Jämfört med mina powermax dörrsensorer till vårt larm är nog denna halva storleken.

Universalsensor vs Dörrsensor
Har sedan tidigare en universalsensor från Fibaro. Dom har ju lite olika användningsområden men det kan ändå vara intressant att jämföra.

Antal möjliga temperatursensorer:
Universalsensorn upp till 4.
Dörrsensorn 1 om jag förstått manualen rätt.
Batteritid:
Universlsensorn suger mycket ström. Ett 9 voltsbatteri klarade sig bara ett par dygn. Den skall med andra ord alltid vara fast ansluten. Fibaro måste ha jobbat lite för att få ner förbrukningen på dörrsensorn som enligt spec skall hålla i två år. Tänk dock på att det är det en ganska ovanlig batterityp (som jag aldrig sett förut) ER14250 vilka verkar vara ganska dyra i inköp.
http://www.batteriexperten.com/sv/artik ... -aa02.html
Antal ingångar:
Universalsensorn: 2 st potentialfria ingångar.
Dörrsensorn: 1 ingång. Observera dock att denna delas med magnetkontakten så du måste välja om du skall använda magnet eller ingång. Dörrsensorn har också ett brytlarm om någon försöker öppna den.

Montering
Montering gick lätt och man kan välja om man vill använda den medföljande dubbelhäftande tejepen eller skruva. I vårt kylskåp föredrog jag tejp för att inte punktera skåpet.
Sensorn borde smälta in ganska bra på de flesta platser eftersom den finns i en uppsjö av färger.

Inkoppling
Verkar vara lite fel i manualen så läs denna tråd innan du kopplar in temperatursensorn:
http://forum.micasaverde.com/index.php/ ... l#msg99568
Attachments
Liten och fin
Liten och fin
20130122_205541.jpg (2.21 MiB) Viewed 11529 times
Kylen som skall få sig en intelligenshöjare
Kylen som skall få sig en intelligenshöjare
20130122_205656.jpg (2.08 MiB) Viewed 11529 times
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Hej Hek,

Hur har det gått, fick du till någon kul funktion?
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Nu är "larmet" installerat och inkluderat i controllern.

Man skall installera temperatursensorn enligt manualen (inte som jag skrev innan).
Lite trixande att inkludera sensorn också. Stäng locket och tryck snabbt 5-10 ggr på baksidan för att den skall hoppa igång och presentera sig för controllern. I Veran dök efter ett tag 3 enheter upp.

Enheten som heter Generic I/O måste man konfigurera om under "Advanced" enligt bilden nedan för att den skall visa temperatur.
Konfiguration... det står xml på slutet
Konfiguration... det står xml på slutet
konfig-kyl.png (37.73 KiB) Viewed 11486 times
Men nu funkar det!
Våra enheter i köket
Våra enheter i köket
gui-kyl.png (97.34 KiB) Viewed 11486 times
Noterar att displayen på kylskåpet diffar 2 grader mot vad sensorn rapporterar. Default hämtas temperatur var 4:e minut.
JensSam
Ny medlem
Posts: 13
Joined: 05 Nov 2013, 14:36
10

Hur monterade du dörrsensorn?

Funderar på något liknande, men funderar på hur jag ska göra då våran kylskåpsdörr har en tendens att "nästan" stängas, men vara öppen några millimeter. Kan man montera den inne i kylskåpet eller klarar den inte kylan?

//Jens
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Satte den utanför och drog in kabeln för tempsensorn. Kabeln var dock rätt tjock så jag fick jämna till lite runt kabeln med sån där dubbelhäftande fästplatta för att magnetlisten skulle sluta tätt.
Post Reply