Projekt: Montera fibaro puckar utomhus

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Post Reply
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Har tänkt att bygga om altanen hemma och sätta i ledlampor i den. Då slog det mig att det är klart man vilö kunna styra de med zwave och ännu hellre kunna dimra de.

Jag bor i lägenhet på bottenplan och har bara en matning ut till ett eluttag på utsidan. Har testat få igenom mer i röret men det är totalstopp. Och jag tror inte jag får borra rakt igenom väggen för att dra ut nytt.

Och eftersom jag vill kunna använda eluttaget som vanligt så måste uu styrningen komma efter det. Och då måste den sitta på utsidan.

Så jag åkte ner till våran elgrossist och frågade om råd.
Lösningen blev en bit värmekabel som jag lägger i en ringla i en kopplingsdosa för utomhusbruk.

Nu skq jag bara placera dosan ute och se vad värmekabeln ger mig för temperatur i dosan. Det räcker att jag kommer upp 10°C för att fibaros puckar ska trivas. Så nu håller jag tummarna att den verkligen ger mig en bra temp i dosan å sen är det bara å montera dit fibaro pucken.

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Inget märkvärdigt men lite bilder på projektet...ImageImage

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk
nohed
Medlem
Posts: 88
Joined: 20 Apr 2013, 14:10
10

Jag har haft en Fibaro puck ute i mer en 2 år funkade utan problem och det blev ganska kallt i vintras.

så den funkar nog fint med värmekabel jag har inget sådant bara en puck i en kopplingsdosa
Lundan
Medlem
Posts: 44
Joined: 18 Oct 2013, 09:57
10

Jag har en RGBW-modul i en IP-klassad kopplingsbox ute på balkongen, har fungerat utan problem i några månader nu.
Men givetvis är det ingen nackdel att göra det ordentligt som du planerat. Lägg gärna upp bilder på slutresultatet när du är klar! :)

Lycka till!
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Testkör inomhus med en philio 4 in 1 som tempsensor i dosan. Verkar lovande det här.Image

Och en bild på min taskerkomponerade loggfil. Tog ungefär en timme för temperaturen att bli stabil i dosanImage
ZeeSweden
Medlem
Posts: 28
Joined: 07 Dec 2013, 09:35
10
Location: Göteborg

Har du någon bild på hur det ser ut med allt monterat?


Skickas från min iPad via Tapatalk
_________________________________________
Kör HC2 med diverse puckar :lol:
Tibber med Easee och Watty
https://invite.tibber.com/4a1de51e
jolerius
Medlem
Posts: 115
Joined: 18 Apr 2013, 17:09
10

Kom inte så långt.. testkörde bara med kabeln i dosan för att se vilken temperatur dosan höll.. när det va -9 ute så låg dosan på +10.. helt klart godkänt tycker jag.. det finns en röd variant av kabeln som tydligen ger ännu mer värme. . Den är tydligen gjord för golvvärme

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
Post Reply