Hålla koll på robotklipparen

Beskriv ditt system och hjälp andra med dina kreativa lösningar.
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Skall kolla så fort jag kommer hem men tror jag följde dina fina anvisningar :) Ändrade ett IPnr som stod mitt i koden till mitt egna, kanske jag inte skulle gjort? Stod 127.0.0.1 tror jag...


Sent from my iPhone using Tapatalk
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Den adressen är för att hc ska adressera sig själv oavsett vad den har för ip på olika ställen så den ska fungera.

/Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Körde debug och såg att jag missat en global variabel, fixade till den och nu funkar den fint! :) Ändrade dock lite så den visar timmar och minuter på tid och endast timmar på total klipptid eftersom sekunder är ganska irrelevant på tid och timmar vill jag presentera i tusentals timmar så man ser när det är dags att göra service! :)
Grymt tack för en bra VD! Nu önskar jag bara kunna byta ikon också, för det går inte just nu av någon anledning? :/ Förslag till mer funktioner om du har tid och vill :)

Kunna se aktuell förbrukning jämte ström av/på, total förbrukning. Lägga till en till total klipptid som inte går att nollställa dvs total tid sedan man kört igång maskinen. Att på något sätt få Fibaro att skicka notiser och mail om aktuell klipptid överstiger 2 timmar, dvs då den har kört fast eller blivit stulen. Även kunna få meddelanden om förbrukningen blir 0, då har garanterat någon stulen basstationen eller klippt av kablarna ;)
mathias
Medlem
Posts: 32
Joined: 16 May 2015, 15:47
8

Kom inte ikonen med i export/importen på den jag fått av dig? Försöker hitta ett sätt att lättare överföra ikoner med ikonid när man gör virtuella enheter men det verkar ganska dumt gjort.

Ska se när jag hinner göra lite mera funktioner på den men blir nog inte förrän jag fått min egen robot så jag kan testa:)

//Mathias
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Nope den kom inte med, vad heter ikonfilen? Köp en Husqvarna, riktigt nöjd och så slipper du lägga till ny ikon ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Clabbe
Medlem
Posts: 357
Joined: 25 May 2015, 21:53
8
Location: Torslanda

Hej såg att ni nämnde popup..
Får ni det att fungera i iphone?
-----------------------------------------------------------------
HC2
Aeon Labs, Fibaro, Danfoss enheter (30++st)
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Trodde det var enkelt att ändra tidsvisningen men det va det tydligen inte :/ Jag ville bara visa timmar och ändrade visningen till 0000 och tog bort allt utom %H men den räknar något helt annat och visar max 24 sen börjar den om... Någon som kan LUA och vet hur jag skall ändra tidsvisningen för att presentera timmarna? Vill räkna tusentals timmar helst femsiffrigt för det blir ju ganska många timmar varje säsong... Det gäller även presentationen av aktuell status, för den nollställs också efter 24 timmar nu men roboten vilar längre än 24 timmar så det blir missvisande då...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Försöker ta liv i denna tråd igen innan säsongen är över! Min robot har nu kämpat i 400 timmar och gjort ett grymt resultat och den här virtuella enheten har hjälpt mig många gånger att se om det är något fel samt vad den håller på med men funktionerna fungerar inte riktigt som de skall så jag hoppas någon kan fixa till det lilla sista så att den här virtuella enheten blir perfekt!
Det som inte fungerar nu är att den inte räknar rätt på tiden. Den totala klipptiden räknar bara till 24 timmar sen börjar den om från noll vilket gör den oanvändbar eftersom man använder total klipptid för att se när service behöver utföras.
Även den aktuella tiden nollställs efter 24 timmar vilket gör att då den står och vilar längre tider så blir tiden missvisande. Om någon kunde få rätt på detta vore jag grymt tacksam! Vore underbart att ha presentationen i 10000-timmar på totala tiden (minuter är irrelevant). Aktuella tiden kan presenteras i timmar och minuter, sekunder spelar mindre roll där...

Om det går att fixa ett push också som skickas om klipptiden överstiger 2 timmar hade det också varit önskvärt :)
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Nex wrote:Försöker ta liv i denna tråd igen innan säsongen är över! Min robot har nu kämpat i 400 timmar och gjort ett grymt resultat och den här virtuella enheten har hjälpt mig många gånger att se om det är något fel samt vad den håller på med men funktionerna fungerar inte riktigt som de skall så jag hoppas någon kan fixa till det lilla sista så att den här virtuella enheten blir perfekt!
Det som inte fungerar nu är att den inte räknar rätt på tiden. Den totala klipptiden räknar bara till 24 timmar sen börjar den om från noll vilket gör den oanvändbar eftersom man använder total klipptid för att se när service behöver utföras.
Även den aktuella tiden nollställs efter 24 timmar vilket gör att då den står och vilar längre tider så blir tiden missvisande. Om någon kunde få rätt på detta vore jag grymt tacksam! Vore underbart att ha presentationen i 10000-timmar på totala tiden (minuter är irrelevant). Aktuella tiden kan presenteras i timmar och minuter, sekunder spelar mindre roll där...

Om det går att fixa ett push också som skickas om klipptiden överstiger 2 timmar hade det också varit önskvärt :)
Försöker få liv i tråden igen och hoppas någon med mer kunskap i programmering kan finslipa på denna underbara virtuella enhet! Den funkar som sagt klockrent för att följa vad som händer med maskinen men den räknar tyvärr fel på tiden... Med hopp om att fler kanske är intresserade av detta! :)
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Verkligen ingen som har koll på hur man fixar till detta? :)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Blev nyfiken på din "bön" så jag la in VD'n för att testa på min Stiga 527S.
Efter lite intrimmning av effektvärdena funkar den riktigt bra.
Men, som du säger så räknar den fel på Total klipptid. Den andra parametern Tid verkar räkna rätt, men sätter man effektvärdena fel så nollställs Tid om man hamnar utanför "gränsvärdena".
Här måste man hitta något sätt att inte ofrivilligt nollställa Tid.
Jag skall se vad man kan göra, om ingen annan duktigare programmerare hinner före :-)
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Om man under "Uppdatera status" ändrar cutTime till cutDuration på den sjunde kodraden från slutet så räknar klipptiden rätt.
Ändra från

Code: Select all

fibaro:call(selfId,"setProperty", "ui.lblLawnmownCuttime.value","C ".. os.date("%H:%M:%S", cutTime - 3600))
till

Code: Select all

fibaro:call(selfId,"setProperty", "ui.lblLawnmownCuttime.value","C ".. os.date("%H:%M:%S", cutDuration - 3600))
Det blev rätt vid simuleringen, men jag kör klipparen och testar skarpt läge idag.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

Perfekt att någon hör min bön och dessutom börjar lösa problemen på en annars riktigt fin VD :) Min HQ310 rullar för fullt i solen så jag testar med detsamma!
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Även jag tänkte testa denna men undrar om det går att få den till att ändra ikon beroende på vilken status som klupparen är i för tillfället?
Hur gör man det i så fall?
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

diStefano wrote:Även jag tänkte testa denna men undrar om det går att få den till att ändra ikon beroende på vilken status som klupparen är i för tillfället?
Hur gör man det i så fall?
Tror det bara är att byta ikon på de olika ställena på VDn. :) Jag kör samma ikon rakt över, den ligger i tråden med alla ikoner :)
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jag har lite problem med klippar-VD'n eftersom när klipparen är i vila så pendlar effekten så att den överlappar effektområdet när den klipper. Det innebär att Klippning triggas även i Vila.
Så hur beter sig era klippare vid Klippning, Laddning och Vila?
Så här ser det ut på min Stiga 527S (Dubbla batterier 7 Ah)
Klipper 4,5 - 6,5W
Laddar 125 - 16 W
Vila 1,5 - 16 W
Attachments
Klipparen klipper (till vänster) resp. laddar
Klipparen klipper (till vänster) resp. laddar
Klipparen i vila
Klipparen i vila
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
Nex
Proffsmedlem
Posts: 554
Joined: 21 Nov 2013, 18:33
10

RH_Dreambox wrote:Jag har lite problem med klippar-VD'n eftersom när klipparen är i vila så pendlar effekten så att den överlappar effektområdet när den klipper. Det innebär att Klippning triggas även i Vila.
Så hur beter sig era klippare vid Klippning, Laddning och Vila?
Så här ser det ut på min Stiga 527S (Dubbla batterier 7 Ah)
Klipper 4,5 - 6,5W
Laddar 125 - 16 W
Vila 1,5 - 16 W
Det var verkligen skillnad i effekt på våra klippare! Har en HQ310 som ger ganska stabila effektvärden. Lämplig för ca 1000m2.

Klipper: 2,5W (ganska exakt detta värde hela tiden)
Laddning: 36 - 18W
Vila: 0,5W

(Kör ECO-mode så den stänger av slingan i vila, ingen som helst aning varför vissa vill ha på slingan när roboten vilar?)
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Nex wrote:
diStefano wrote:Även jag tänkte testa denna men undrar om det går att få den till att ändra ikon beroende på vilken status som klupparen är i för tillfället?
Hur gör man det i så fall?
Tror det bara är att byta ikon på de olika ställena på VDn. :) Jag kör samma ikon rakt över, den ligger i tråden med alla ikoner :)
Nja, jag vill gärna ha en ikon för varje status som klipparen har, dvs Klipper, Vilar, Laddar och det går inte välja in flera ikoner i VD.
Min tanke var att det kanske går att göra i LUA´n?

Code: Select all

function getPowerStatus (currentpower)
	if tonumber(currentpower) < 2 then
    	return "Vilar"
    elseif tonumber(currentpower) < 5 then
    	return "Klipper"
    elseif tonumber(currentpower) >= 5 and tonumber(currentpower) < 60 then
    	return "Laddar"
Raul
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 14 Sep 2013, 14:32
10

diStefano wrote:
Nex wrote:
diStefano wrote:Även jag tänkte testa denna men undrar om det går att få den till att ändra ikon beroende på vilken status som klupparen är i för tillfället?
Hur gör man det i så fall?
Tror det bara är att byta ikon på de olika ställena på VDn. :) Jag kör samma ikon rakt över, den ligger i tråden med alla ikoner :)
Nja, jag vill gärna ha en ikon för varje status som klipparen har, dvs Klipper, Vilar, Laddar och det går inte välja in flera ikoner i VD.
Min tanke var att det kanske går att göra i LUA´n?

Code: Select all

function getPowerStatus (currentpower)
	if tonumber(currentpower) < 2 then
    	return "Vilar"
    elseif tonumber(currentpower) < 5 then
    	return "Klipper"
    elseif tonumber(currentpower) >= 5 and tonumber(currentpower) < 60 then
    	return "Laddar"
Du kan använda följande för att den ska byta ikon beroende på status, ändra bara 1025 och 1023 till de id som dina ikoner har så bör det fungera.

Code: Select all

if fibaro:getValue(selfId,"ui.lblStatus.value") == "Klipper" then
	fibaro:call(selfId, "setProperty", "currentIcon", 1025)
else
	fibaro:call(selfId, "setProperty", "currentIcon", 1023)
end
diStefano
Medlem
Posts: 105
Joined: 31 Aug 2013, 21:39
10

Raul wrote: Du kan använda följande för att den ska byta ikon beroende på status, ändra bara 1025 och 1023 till de id som dina ikoner har så bör det fungera.

Code: Select all

if fibaro:getValue(selfId,"ui.lblStatus.value") == "Klipper" then
   fibaro:call(selfId, "setProperty", "currentIcon", 1025)
else
   fibaro:call(selfId, "setProperty", "currentIcon", 1023)
end
Tack för det!
Det är 3st olika statusar, kan man då ange så här?

Code: Select all

if fibaro:getValue(selfId,"ui.lblStatus.value") == "Klipper" then
   fibaro:call(selfId, "setProperty", "currentIcon", 1025)
 elseif fibaro:getValue(selfId,"ui.lblStatus.value") == "Laddar" then
   fibaro:call(selfId, "setProperty", "currentIcon", 1024)
   elseif fibaro:getValue(selfId,"ui.lblStatus.value") == "Vilar" then
     fibaro:call(selfId, "setProperty", "currentIcon", 1023)
end
Post Reply