Razberry pi eller pasberry pi + aeon z-wave stick

Post Reply
look2
Ny medlem
Posts: 2
Joined: 14 Oct 2014, 13:51
9

Funderar på att ge mig in i detta träsk och leka lite.
Skulle vilja kunna styra min lägenhet på distans.

Det som jag vill kunna göra är att få en ritning över lägenheten där man snabbt och enkelt kan se temperaturen i rummet och slå av och på lampor. Detta tänkte jag ha om man använder en dator, eller platta där man har lite större skärm. Sedan så använder man något lite enklare gränssnitt i tex mobilen. Till temperatur tänkte jag använda ett 1-wire system, jag har redan grejor till det så jag tänkte att det blir enkelt och smidigt. Eller finns det några prisvärda temp givare för z-wave, som gärna kostar under 100:-

Tänkte även att man skulle kunna göra lite olika tidsstyrningar, så att lampor tänds och släcks vissa klockslag eller med ett skymmningsrelä. kanske lite olika scenarion, såsom film, kväll, då olika lamport tänds, släcks och dimmras. Tiden får väl utvisa vad man kan hitta på.

Hur svårt är det att mecka med detta? Data kunskap finns, dock inte så mycket på programeringsområdet, men det är ju alltid skoj att lära sig.

Skall man köra detta på en rasberry, eller skall man ha en för 1-wire och en för z-wave ?

Någon som har några praktiska tips och ideér ?

Som mjukvara tänkte jag använde open remote, då det verkar stödja de flesta protokoll och funktioner som jag tänkte använda.

Frågan jag ställer mig är om man skall köra detta på raZberry eller en rasberry med en aeon z-wave stick
Post Reply