Läsa clientraw.txt från Weather Display

Post Reply
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Har en extra sensor kopplad till min Oregon WMR200 och den är placerad i poolen. För att få in aktuell temperatur i min HC2 för att styra min poolvärmare så har jag gjort så här:

Code: Select all

local vd = fibaro:getSelfId() --ID of this virtual device 
HC2 = Net.FHttp("ip_adress eller url") 
response, status, errorcode = HC2:GET("/clientraw.txt")

startTemp = string.find(response,"-100")
PoolTemp = string.sub(response,startTemp-5, startTemp-1)

fibaro:debug(PoolTemp)
fibaro:call(vd, 'setProperty', 'ui.lblTemp.value',PoolTemp.."C")

Skärmavbild 2014-06-04 kl. 21.31.33.png
Skärmavbild 2014-06-04 kl. 21.31.33.png (22.09 KiB) Viewed 10538 times
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

Hej Jompa,

Har WMR200 inbyggd webbserver eller har du gjort någon specialare för att kunna hämta clientraw.txt?

Jag har ingen koll alls på väderstationer men börjar bli lite sugen. Kommer nog avvakta ett tag dock för att se vad Fibaro hittar på med sin plugin-arkitektur. Det jag helst skulle vilja ha är förstås ett sätt att ersätta Yahoo Weather med data från egen station. Drömma kan man ju alltid... :)

Ha det!
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Hejsan

WMR200 har ingen inbygg webserver funktion utan jag användare programmet weather display som har ohyggligt mycket olika funktioner. Bla så laddar jag upp all min data till http://www.wunderground.com/personal-we ... =IGVLEBOR5 och har även en egen sida där jag publicerar lite väderdata http://www.ihofors.eu
Ifrån min egen webserver så hämtar jag clientraw.txt och läser ur pooltemperaturen därifrån.
CQ1
Medlem
Posts: 29
Joined: 03 Jul 2012, 09:57
11

Hej och tack för snabbt svar!

Så en vettig lösning är kanske då att ha en RaspberryPi med Weather Display som dels pratar med stationen och dels servar omvärlden/HC2 med väderinfo? Såg just att det verkar finnas en konsolversion för RPi.

Ha det!
Post Reply