Asuswrt - Check if mobile is home

iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Tack tack tack för all hjälp nu funkar det! Direkt efter en fysisk omstart (startade om routern via gränssnittet igår) så plingade det till i mobilen att jag hade kommit hem!

Code: Select all

admin@RT-AC87U-91B0:/jffs/scripts# cru l
* * * * * /jffs/scripts/CheckIfHome #CheckIfHome#
Hur kommer det sig förresten att du har uppgraderat från RT-AC87U till RT-AC3200? Tittade lite på den jag också innan jag köpte min men när 87:an såldes för 1290:- på Black Friday så kunde jag inte riktigt motivera prisskillnaden så jag är bara nyfiken på vad som fick dig att uppgradera?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Mja det är en bra fråga faktiskt - vet inte om jag har något bra svar. Jag försökte motivera det med att jag fick ytteligare en 5 GHz radio del (alltså AC3200 har tre trådlösa accesspunkter i sig, eller SIDs då, en 2.4GHz och två 5GHz). Jag har den ena 5GHz till media streaming...

Det sagt, jag tittar just nu på Asus RT-AC88 - dvs den med 8 fysiska ethernet portar och ytterligare en ny variant på radiochip (alla varianter av Asus routers verkar ha olika radio delar - jag fick skriva om delar av scriptet för att få det att fungera på min AC3200). Just flera fysiska portar är något jag önskat mig i några år....

Så vem vet, någon dag byter jag säkert itll AC88 istället - suck :-)

Om bara Fibaro kunde fixa fram en HC3 eller något liknande med Z-Wave Plus controller så man kan byta exakt allt Z-Wave baserat till just Z-Wave plus och ja tekniknörden i mig vill ha mera ja. Dessvärre kommer HC3 vara befattad med oändligt många buggar så den kommer inte vara användbar på något år (se bara på de 62 BETA versioner av FW4 man släppt - och fortfarande är det inte en helt fungerade programvara).
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Haha låter sådär härligt nördigt :D

Själv har jag inga problem med de begränsningar som det vanliga Z-wave har jämfört med + men du verkar ju maxa ditt system betydligt mer än vad jag gör. Jag är mest rädd för att om Fibaro släpper en HC3 så kommer de sluta utveckla HC2 och det känns ju som att det fortfarande finns en hel del kvar att utveckla där.

För att återgå till topic så har jag varit hemma hela tiden sedan jag fick scriptet att fungera men jag har fått totalt sex mail. Tre att jag är borta och tre att jag är hemma. Kortaste tiden mellan två mail var 1min och längsta 25min. Har du upplevt några sådana problem och isf vad har du gjort för att kringgå dessa?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Nix men så har jag inte någon iPhone heller ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Iofs det låter som om din mobil kopplar ned WiFi när den inte används. I Android finns en inställning: Keep WiFi ON - den har jag påslagen på både min och fruns mobil. Men om du som sagt har en iPhone så vete katten.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Hehe du har helt rätt i att jag har iPhone, tyvärr kanske i det här fallet men jag har kört iPhone sedan den allra första modellen lanserades i USA så jag har liksom vant in mig kan man säga :D

Nu har jag dock inte fått några fler mail men jag har nog inte låtit telefonen bara ligga särskilt länge heller för det var när jag inte använde den på ganska länge som det fallerade så att säga. Jag får väl se hur stabilt det verkar annars får jag väl hitta på någon kompletterande lösning.

Om jag skulle låta scriptet uppdatera tiden varje gång i HC2 och sedan köra en timer. Vad ska jag isf ändra i scriptet? Antar att jag måste ta bort något eftersom den inte trycker varje gång nu? För den här lösningen är betydligt stabilare än PING-varianten som jag också har provat.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Okej här är ett par iPhone tips då, från någon so vägrar iPhone...

1. iPhone stänger gärna av wifi för att spara batteri
2. Om man slår av 3G/4G så verkar WiFi behållas
3. Sätt den i en laddare så är WiFi på
4. WiFi assistant verkar prioritera mobildata när WiFi signalen är för låg, men vart gränsen är vet jag inte...

Kanske kan man lösa det med någon app, eller jailbreak, men det är utanför mitt intresse...

Om du vill lösa scriptet trycker varje gång så får du ta bort allt runt filerna och göra om VDn. Det tänker jag inte förklara.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Jag googlade lite och det verkar som att om man ansluter via VPN så stänger inte telefonen av WiFi. Testar det just nu och det verkar funka. Samtidigt så har sambons telefon hållt sig stabilt hemma sedan hon kom hem så kanske var det bara en svacka av någon anledning.

Okej låter inte som att omskrivning av scriptet är en bra lösning heller.
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Jag har en liten fråga angående utbyggnad av vårt nätverk här hemma. Det jag vill förbättra är täckningen som det är nu så tappar jag kontakten om jag går ut till poolen eller garaget och det vill jag inte. Jag vill vara hemma så länge som jag vistas inom tomtgränsen så att säga drygt 800m2.

Vilken väg för att uppnå detta är bäst, kraftigare antenner eller accesspunkter? Fungerar scriptet om man ansluter till nätverket via accesspunkter? Tips på hårdvara att komplettera med mottages tacksamt.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Uj...

Bra frågor.

Om du ansluter t.ex. en accesspunkt via kabel så lär de enheter som kopplar upp sig på det VLANet (som det heter) antagligen inte med i systemet som det nu är skrivet. Om du ansluter den trådlösa accesspunkten via WiFi så misstänker jag att det kanske går. Men jag har aldrig testat för att vara ärlig.

800m2 är mycket stor yta även om en hel del av den ytan är utomhus och därmed inget hinder i siktlinjen.

Om du vill vara säker på att scriptet, i sin nuvarande omfattning, skall fungera, så är bättre antenner säkraste vägen att gå vidare. Men jag vet inte vilka modeller ens du skall titta på.

Såsom det nu är gjort så om man t.ex. ansluter via VPN så kommer man inte via det trådlösa och således skall man inte markeras som "hemma" är man kör remote. Nu var det iofs en tid sedan jag provade just den varianten. Men min poäng är att OM jag börjar inkludera även enheter som kommer via kabel - vilket går att lägga till såklart - så kommer man se ut som om man är hemma om man kopplar upp sig via VPN också. Hmmm inser just nu att det kan jag antagligen testa och se om jag kan fånga. Men i vilket fall är det en del utveckling som måste till för att få det att fungera helt enkelt. Och just detta är nog inte prioriterat just nu - jag tittar mera på att få till en generell version av allt som gör det enklare att installera....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Tack för bra svar :)

800m2 är väl ett drömscenario och jag får väl se hur långt jag kan komma med hjälp av kraftigare antenner för det känns som att det är den vägen jag ska försöka vandra.

Angående VPN så har jag faktiskt kört utan nu och det har fungerat jättebra. Något tapp någon gång ibland men det är oftast på natten och då har den aldrig tappat båda telefonerna.
Post Reply