HCL hänger sig...

Post Reply
ditoooo
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 01 Mar 2016, 12:53
8

Hej!

Jag har problem med att min HCL hänger sig hela tiden så att jag blir tvungen att starta om den antingen via att bryta strömmen eller starta om den på knappen på controllern.

Detta uppkommer inte via någon specifikt mönster utan ibland kan controllern fungera i två dagar och ibland endast i någon timme.

HCL controllern är kopplad till min Zyxel ADLS router från BBB och kör på Software Version 4.140.

Connetion type är inställd på standardläge "DHCP"

Det finns inga döda noder i systemet eller för mig kända felaktiga/döda scener.

Systemet består av 28 st Fibaro enheter, 4 st Aeon Labs enheter, 2 st Vison enheter, 1 st Zipato enhet, 1 st D Link kamera VD samt 4 st Sonos VD.

Har 28 scener som består allt i från styrning av belysning, el gardiner samt notifications via push.

Det är 90% ledigt minne på hårdisken, CPU:n ligger och pendlar emellan 10% - 50% och RAM minnet ligger konstant på 99%???

Jag är väldigt tacksam om jag kan få några tips på vart felet kan ligga.


Tack på förhand!
HC2 med HCL slav.


46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Detta är en ren gissning, men kan det vara så att du ligger i taket av vad din HCL klarar?
Tillgängligt minne är ganska begränsat i HCL som bara har 128 Mb internminne, HC2 har 1 Gb.
Antalet plugin är också begränsat till 5 st.

Du har många plugin och väldigt många scener som äter minne.
Det kan vara en orsak till att din HCL "stryps" då den inte har minnesresurser nog att arbeta med.

Om du ser över dina scener så kanske du kan kombinera fler händelser i samma scen, och på så sätt avlasta internminnet.
Det är den röda tårtbiten minne som du skall försöka hålla så liten som möjligt.
Du kan också kolla om minnet är bra då du nyss startat upp boxen. Om det sedan börjar ätas upp så kan det tex. vara dina Sonos-plugin som äter minne.
Attachments
RAM-minne.JPG
RAM-minne.JPG (22.71 KiB) Viewed 8528 times
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
ditoooo
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 01 Mar 2016, 12:53
8

RH_Dreambox wrote:Detta är en ren gissning, men kan det vara så att du ligger i taket av vad din HCL klarar?
Tillgängligt minne är ganska begränsat i HCL som bara har 128 Mb internminne, HC2 har 1 Gb.
Antalet plugin är också begränsat till 5 st.

Du har många plugin och väldigt många scener som äter minne.
Det kan vara en orsak till att din HCL "stryps" då den inte har minnesresurser nog att arbeta med.

Om du ser över dina scener så kanske du kan kombinera fler händelser i samma scen, och på så sätt avlasta internminnet.
Det är den röda tårtbiten minne som du skall försöka hålla så liten som möjligt.
Du kan också kolla om minnet är bra då du nyss startat upp boxen. Om det sedan börjar ätas upp så kan det tex. vara dina Sonos-plugin som äter minne.

Hej!

Jag har själv gått i tankarna att jag växt ur min HCL och väntan/förhoppning att Fibaro skall släppa en HC3:a har gjort att jag avvaktat inköp av en ny controller.

Jag testade nu ikväll att radera samtliga av mina Sonos VD:s samt satt alla mina scener i disabled mode utan något som helst resultat, RAM ligger fortfarande högt på 97% och röda tårtbiten "used space" ligger på hela 67%.

Blir scenerna helt döda när man ställer dom i disabled mode?

Jag tycker däremot att allting i webbgränssnittet flyter på mkt bättre samt att mina Fibaro KeyFob:s svarar snabbare.


Tackar så mkt för tips och trix, finns det något mer jag kan testa för att få ner RAM slukandet?


Mvh Michael
HC2 med HCL slav.


46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Hej Michael,
Ja scenerna är "döda" då de är i disabled mode, men de kanske fortfarande ligger laddade i minnet.
Om du vill testa detta så får du starta om din HCL då scenerna är disabled.
Med raderade Sonos-plugin och disablade scener så borde inte processorn jobba särskilt mycket och minnet borde vara betydligt mindre belastat.
Nu har jag ingen HCL själv, så jag vet inte vad som är normalt i det här fallet, men jag tycker det verkar som att din HCL är högt belastad.
Och HC3, är inte det en grej som vi själva hittat på :D
Vad skulle den i så fall ha för fördelar jämfört med en HC2?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag gick i HC3- tankar för ca 2 år sedan när jag hoppade på Zwave- tåget.
Det surrades om den redan då men några konkreta bevis på att den någonsin kommer släppas finns inte vad jag vet?
ditoooo
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 01 Mar 2016, 12:53
8

RH_Dreambox wrote:Hej Michael,
Ja scenerna är "döda" då de är i disabled mode, men de kanske fortfarande ligger laddade i minnet.
Om du vill testa detta så får du starta om din HCL då scenerna är disabled.
Med raderade Sonos-plugin och disablade scener så borde inte processorn jobba särskilt mycket och minnet borde vara betydligt mindre belastat.
Nu har jag ingen HCL själv, så jag vet inte vad som är normalt i det här fallet, men jag tycker det verkar som att din HCL är högt belastad.
Och HC3, är inte det en grej som vi själva hittat på :D
Vad skulle den i så fall ha för fördelar jämfört med en HC2?

Jag tycker också att det är märkligt att inte RAM aktiviteten gick ner nu när man rensade faktiskt, HCL:n är helt klart överbelastad.

Man önskar ju så klart när man ska köpa något som kostar dom pengarna som Fibaro´s HC:s kostar att man köper det värsta, och med min tur lär ju HC3:an dyka upp precis när jag köpt en HC2:a :-)

Största problemet är ju att man inte köpte HC2:an det första man gjorde ;-)

Jag tror att jag skulle bli super nöjd med HC:2:an men saker kan ju alltid utvecklas och blir bättre, det är ju trots allt en dator.
Man skulle ju tex vilja att den klarar av Z-wave +, finnas möjlighet att använda ett simkort för mobil uppkoppling.


//Michael
HC2 med HCL slav.


46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
ditoooo
Ny medlem
Posts: 10
Joined: 01 Mar 2016, 12:53
8

alexndr wrote:Jag gick i HC3- tankar för ca 2 år sedan när jag hoppade på Zwave- tåget.
Det surrades om den redan då men några konkreta bevis på att den någonsin kommer släppas finns inte vad jag vet?

Det är nog som RH_Dreambox skriver, att HC3:an är något vi hittat på :-)

Från Fibaros håll verkar dom inte yppa något om att den skall släppas, så den kanske aldrig kommer...
HC2 med HCL slav.


46 st Fibaro enheter.
14 st Enheter från andra fabrikat.
Unander
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 13 Dec 2018, 13:48
5

Hej,

En enkel fusklösning är att sätta den på en timer som bryter strömmen tex kl 04:00. på så vis startar den om varje natt.

Inte rätt men det underlättar och att den är avstängd nån minut kl 04:00 är mindre jobbigt än att den slutar fungera nu och då.
Post Reply