TaHoma by Somfy

Post Reply
Självlärd
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2014, 18:12
9

Jag har en TaHoma hemma och kan garanterat hjälpa er med frågor kring denna.
Ni som funderar på att skaffa ett hemautomationssystem bomma inte TaHoma.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Posta gärna lite info om controllern då jag har svårt att hitta det.
Används lua?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Kul att flera kommer med lösningar inom hemautomation.

Dessvärre, vad gäller TaHoma, så finns några begränsningar som jag personligen inte gillar:
1) Controllern är en s.k. "dum" controller - den är direkt beroende av Somfy's servrar, och INGEN logik finns lokalt i controllern. Man blir alltså 100% beroende av att internet är upp hela tiden. Alla scener med mera är alltså beroende av att Somfy's servrar fungerar och internet connection 100% - jag gillar inte externa beroende av denna typ.
2) Eftersom man är beroende av Somfy till 100%, så finns en framtida risk att man kan komma att tvingas betala månadsavgift för att det skall fungera - idag verkar controllern kosta 4295 sek inkl fritt användande av Somfy's servrar - men vem vet hur det blir när man sitter fast i det?
3) Ingenstans har jag sett flexibilitet till LUA eller annat script språk - det enda man ser är att det skall komma flera moduler i framtiden (påminner om Fibaro och Vera's ständiga uttalande om plugins med mera.....) - detta är en extremt stark begränsning - inga möjligheter att göra custom script är en direkt killer för mig i alla fall.

Det är inte för lite som jag kan få känslan av att detta är samma lösning som ZipBox/Nexa - där man är just beroende av leverantören. När jag tänker på det, är inte HomeSeer också en sådan lösning?

I vilket fall, jag kan inte se att TaHoma kommer att lösa mina behov - trots att jag har Somfy's markiskontroll idag :-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Fick för mig att man måste betala en månadsavgift för sin Tahoma, men att det går att köpa "lifetime" för runt 1500:-
Kan det stämma?
Mackan3972
Medlem
Posts: 44
Joined: 07 Dec 2013, 22:28
10

Jag kan glatt meddela er som återförsäljare åt Somfy att den nya programvaran (gratis) till Tahoman kommer ha stöd för Z-wave med en plugg man köper och sätter in i boxen. Den kommer även ha stöd för Philips Hue och Danfoss termostater och mycket mer. Tror att den nya programvaran kommer att släppas inom kort (Mars troligen)
mange_el
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 14 Apr 2015, 20:29
8

Jag har en fråga angående TahomA gällande dess kompatibilitet med andra fabrikat..
Jag har sökt lite men inte hittat den info jag vill ha, så nu försöker jag här ;)
Frågan/problemet: En kund till mig har redan köpt en Tahoma då han skafat markiser mm, detta fungerar ju bra men nu vill han ju utöka till belysning styrning också.
Jag vill då helst använda någon av fibaro/qubino dimmer/relä, någon som vet om detta fungerar? (Eller annat fabrikat bara man kan använda befintliga brytare i huset) jag hittar inga sådana på deras hemsida... verkar bara vara kompletta enheter..?

Tacksam för hjälp :)

/Magnus
Självlärd
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2014, 18:12
9

sedan midsommar 2015 har Tahoma stöd för Z-wave. det krävs en "usb-dongel" för att få ihop det.
Självlärd
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 06 Dec 2014, 18:12
9

Något försent kanske, men här kommer lite snabba svar på dessa frågor.
Det är ingen extra avgift för att använda Tahoma första åren den såldes i Sverige så var det de, men ingen använde månadskostnads varianten. sedan 2 år tillbaka är den borta.

TaHoma boxen behöver vara ansluten till internet när man ska styra den via smartphone, surfplattor och datorer. men alla scenarier och tidsstyrningar ligger lokalt i boxen.
om man använder "scenarioplayers" (lokala tryckknappar) så går även dessa att styras med utan internatanslutning. Solsensorer som styr smartafunktionerna lika så.

fler frågor?
Bergaren
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 23 Feb 2020, 14:36
4

Hej
Har problem med min tahoma i hallen då ljuset inte släcks när jag trycker på knappen på väggen.
Det krävs 3-4 tryck för att den ska slockna.
Det är en trappkoppling med tre återfjädrande brytare.


Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Post Reply