OpenHAB....

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag har den senaste tiden inte bara testat Fibaro HC2 BETA v4.03x kod, utan även skaffat mig en OpenHAB rigg, starkt influerad av en kompis....

Jag tänker inte säga alla svordomar, men det är ett mycket stort hopp mellan HC2 och OpenHAB. Inte något för den som inte är hacker typ, för även om det finns en hel del saker som HABmin som underlättar, så är det långt kvar till den enkelhet som HC2 har. Så gäller även Vera's Z-Wave burkar, som kan sägas vara något mellan dessa två miljöer.

Min tanke med OpenHAB testerna är just för att få en känsla för hur det är relativt framförallt HC2.

Det är intressant, men ack så mycket manuellt hackande. Jag vet inte hur många behörighetsproblem jag fixat - men dom är många. Och trots hjälp från kompisen med USB stickans kommunikation (dailout) så har det tagit några dagar att få upp (iofs är jag sjuk samtidigt, så det blir bara strötimmar lite här och där).

Men nu har jag alltså TRE Z-Wave riggar igång samtidigt - det går fin-fint!
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Ja, jag tröttnade med lite på allt pillande i text-filer.
Då var Domoticz betydligt trevligare att leka med.
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

@Bamsefar lämmna oss inte, vi behöver killar som dig och flera andra som behärskar LUA för att få våra hem så automagiska som möjligt ;)
Om du vill pröva något som funkar bra så ska du pröva razberry på en pie och sen kör du Beyond Measure som frontend till det. Enda anledning att jag böt, var tillgång till en bra app. Klarar inte att bygga något sådant själv. Isaksson har däremot gjort en suverän app till BM som funkar klockrent.
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

http://nodered.org/ kan bli spännande, IBM som står bakom.
Inte hunnit läsa på så mycket än dock.
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Jo, det finns många fina Open Source controllers där ute. Jag blir förvånad över hur mycket arbete olika utvecklare har lagt ner.

MySensors stöds av både OpenHAB (och snart av Domoticz också då huvudutvecklaren äntligen hört av sig och vill bygga native-stöd). @Babsefar du borde testa att bygga lite egna. Superkul.

Det bästa är ju om man kan kombinera kommersiella aktorer (läs 230V)/sensorer och egna.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Om någon nu vill installera OpenHAB, på en Intel NUC, med en Zwave.me USB sticka (Z-wave plus varianten), så kan man göra såhär (efter det att man installerat Ubuntu 14.04LTS med Basic server och OpenSSH, vilket är startplattformen):

Code: Select all

Installation...
Ubuntu 14.04 LTS Server, Java 8, OpenHAB 1.6.1, HABmin (latest) med Z-wave 1.7 snapshot binding

-- Java
sudo -i
echo "deb http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu trusty main" | tee /etc/apt/sources.list.d/webupd8team-java.list
echo "deb-src http://ppa.launchpad.net/webupd8team/java/ubuntu trusty main" | tee -a /etc/apt/sources.list.d/webupd8team-java.list
apt-key adv --keyserver hkp://keyserver.ubuntu.com:80 --recv-keys EEA14886
apt-get update
apt-get install oracle-java8-installer
exit

-- OpenHAB
sudo -i
echo "deb http://repository-openhab.forge.cloudbees.com/release/1.6.1/apt-repo/ /" | tee /etc/apt/sources.list.d/openhab.list
exit
sudo apt-get update
sudo apt-get install openhab-runtime
sudo apt-cache search openhab
sudo apt-get install openhab-addon-binding-zwave
sudo apt-get install openhab-addon-binding-squeezebox
sudo apt-get install openhab-addon-io-squeezeserver

sudo adduser openhab dialout
sudo addgroup lars openhab

-- OBS openhab.cfg !!!
cd /etc/openhab/configurations
sudo cp openhab_default.cfg openhab.cfg
-- Lägg till ZWave /dev/ttyACM0
sudo vi openhab.cfg

-- HABmin
cd
wget https://github.com/cdjackson/HABmin/archive/master.zip
sudo apt-get install unzip
unzip master.zip
sudo mkdir /usr/share/openhab/webapps/habmin/
sudo mv ~/HABmin-master/* /usr/share/openhab/webapps/habmin/
sudo mv /usr/share/openhab/webapps/habmin/addons/* /usr/share/openhab/addons/

sudo chown -R openhab:openhab /var/lib/openhab/
sudo chown -R openhab:openhab /var/log/openhab/
sudo chown -R openhab:openhab /etc/openhab/
sudo chown -R openhab:openhab /usr/share/openhab/

cd /usr/share/openhab/addons
sudo mv org.openhab.binding.zwave-1.6.1.jar ~/.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Testade OpenHAB under Windows, men tyckte inte om det direkt, man kanske ska testa under ubutu, hur funkar det Bamsefar tycker du?, kör själv HC2 en skarp och en jag leker med, typ som du, har 5st NUC som jag använder som TV clienter till min TV server boxer, ska även montera in parabol på den,
Videonisse
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 06 Jan 2014, 02:38
10

Användningsupplevelsen blir i te bättre med Linux. Är lika mycket skrivande i konfigfiler.

Först med Openhab2 blir det mer användarvänligt.

Men min magkänsla säger att de är för få utvecklare så kommer inte hinna med marknaden när Apple HomeKit, Smartthings.com, Google mfl börjar breda ut sig o få fart.

Men hoppas de klarar sig o kanske blir en bra gateway :)
Post Reply