Domoticz

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom jag är i "lab mode", eftersom min HC2 strular, så har jag idag installerat Domoticz på en Intel NUC, som kör WHS2011 (Windows Home Server 2011 - japp en nedlagd produkt, som är dessvärre mycket praktisk att använda för t.ex. musik och film). Själva WHS2011 installationen gick bra när jag väl ändrat BIOS till Win7 (från Win8) - inte världens snabbast NUC jag har (har N2820), men det räcker för det jag vill göra.

I vilket fall, efter lunch hade jag vägarna förbi WaiFai, eller Gröna Hus då, och köpte en Aeon-Labs Z-Stick Series 2. För min egna USB sticka, en ZWave.Me Z-wave plus variant, ville inte alls med ett så gammalt operativ system som mitt 64.bitars WHS2011 - udda, inte en enda driver tillgänglig... Men med Aeon stickan monterad till Intel NUCen, så är det en helt annan femma. Det var bara att ladda ned den driver som Aeon Labs har på hemsidan (http://aeotec.com/z-wave-usb-stick/1358 ... ivers.html), installera och DIREKT fungerade allt bara som en dröm.

Så det första jag gjorde var att ansluta en liten Be-Next plug in dimmer (jag verkligen gillar dessa små Be-Next dimmers, dom ger effektförbrukning med mera i ett slimmat format), och den bara lirade direkt det med.

Jag tror iofs att jag hittat en bugg i WEB GUI't, men det är enbart en liten presentationsdetalj som ser lite udda ut - men funktionaliteten har varit bra såhär långt. Även anslutit en Weather Underground virtuell väderstation - smutt, men lite petigt - inte riktigt lika enkelt som HC2, men enklare by-far än LUA scriptande med VDs med mera.

Såhär långt positivt överraskad helt enkelt.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
sonnyboy
Proffsmedlem
Posts: 669
Joined: 26 Sep 2013, 08:05
10
Location: Västerås

Ibland så ångrar jag mitt byte till HC2, från Beyond Measure som front end och en Razberry som gateway.
Men du Bamsefar har fått mitt system att fungera som jag vill ha det :) När jag körde det gamla och man rapporterade en bugg så tog det max 2 veckor från RazBerry och BM tog någon dag bara. Men det jag ville åt var en schysst app och det hade ju HC:n, finns en ruskigt bra upp till BM också men den är inte lika snygg grafiskt, så det fick bli en HC2.
Kul att du får det att fungera, fortsätt skriv om dina uppleveler med det nya projektet :)
Fibaro HomeCenter 2
Fw 4.600
BeyondMeasure 1.10
EventRunner
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

Har även jag börjat leka med Domoticz, via Raspberry Pi2, kör på 433Mhz och Z-wave i den, på 433 bandet kör jag mina temp/fukt sensorer sen skickar jag det till HC2 som är huvud system, har oxå 2st Hc2 en som jag kör 3.600 och den allra senaste betan... hittade en liten ir modul i 433 bandet som jag knappt kan tänka innan den har reagerat :lol:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Och här någonstans så slutar jag använda Domoticz...

...eftersom Z-Wave supporten är baserad på Open Z Wave, och den är inte direkt optimalt implementerad i Domoticz. Själva Domoticz är helt klart vettigt uppbyggd, men inte med Z-Wave, det hänger sig och strular rätt bra ibland (15-20 sekunder fördröjning, inte uppdaterad korrekt, och framförallt missade sändningar som bara försvinner).

Om man kör NEXA enheter, via RFX eller något sådant, så tror jag denna programvara är riktigt bra.

Men Z-Wave är dessvärre inte stabilt...!

Åter till HC2 och v4.04 - så får vi se vad som händer :-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

På'n igen - just nu testar jag Synology 411Slim med Domoticz som paket installerad på Synologyn.

Himla smidigt alltså, och nu fungerar min Z-Wave plus USB sticka - rakt av - inga konstigheter alls, förutom lite web uppdateringar som inte alltid stämmer (sliders som inte står rätt - men det kan vara problem med min web läsare så låter det vara lite osagt faktiskt).

Jag bara småleker, men ja lite allvar är det. Eftersom Fibaro inte verkar klara av att utveckla vettig firmware sedan två år tillbaka - jag menar för ett år sedan lite drygt var det FW4.040 - nu är det FW4.081 - och fortfarande lika dåligt.

Så om inte Fibaro får ändan ur och börjar producera något jag vill ha - då säljer jag HC2 och kör något annat helt enkelt.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Funderar lite i samma banor, men kör gärna raspberry då jag har de små rackartygen liggandes lite överallt.

Är usb-stickorna att föredra framför razberry? Senast jag testade razberry var det lite instabilt, och usb stickorna har ju fördelen att man kan koppla ur dom och gå runt och inkludera enheterna.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Mja med min USB sticka så behöver jag inte ta ur den för att inkludera - det fungerar lika smidigt som i HC2 faktiskt.

Men jag har en äldre Aeon sticka liggandes som har den typen av funktion ja.

Det som verkar vara lite av en utmaning med Domoticz är att inte ha för många LUA script... Men jag har ännu inte fått vetskap om LUA i databasen är bättre än LUA i filsystemet (de som ligger i databasen backas upp automagiskt!).
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Är det Z-Wave.Me USB Stick du kör?

Att slänga ihop en nuc som bas blir ju rätt prisvärt ändå, och ger en rätt bra flexibilitet.

Intel NUC NUC6i3SYK (Silver/Svart), 2790kr
Kingston ValueRAM SO-DIMM DDR4 PC17000/2133MHz CL15 8GB, 295kr
Intel 540s Series M.2 2280 SSD 120GB, 590kr

Sen en z-wave sticka runt 500kr på det och ~500 för en win-licens om man inte vill köra linux.

Gillade Domoticz, men testade aldrig Lua-bitarna.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Japp, det är Z-Wave.Me USB:
https://www.m.nu/zwaveme-stick-p-1778.html

Jag har en NUC liggandes hemma, en något äldre som tar vanlig SATA disk (den har en SSD monterad såklart). Och om du laddar in Ubuntu och xRDP för fjärråtkomst... Gratis och antagligen snabbare, går att kombinera med WEBMin så kan man administrera Ubuntu via WEB gränssnittet om man så vill.

Jag kör just nu Domoticz på min Synology 411Slim (med 4 stycken SSDer monterade - helt klart överdrivet snabba SSDer eftersom CPUn begränsar framfarten högst påtagligt). Den är för svag när man kombinerar videoövervakning, SqueezeServer och Domoticz misstänker jag - för ofta så ser jag höga CPU förbrukningssiffror. Men paketet som sådant är intressant - man kommer säkert snubbla på att uppdaterar man något så sänker man resten. Btw jag kör DSM6 på hela paketet, så hyggligt up-to-date. Jag finner det hela mycket bekvämt och praktiskt just nu - även om Z-Wave installationen enbart är en ren test just nu. Hur den skulle fungera om jag flyttade allt (rätt stort jobb) vet jag inte - men det är här någonstans som jag inser att jag troligen måste byta till just en NUC eller liknande för att få det att bli snabbt och enkelt. Framförallt tror jag man måste ha flera kärnor tillgängliga när man blandar IP och Z-Wave kommunikation - det sagt, jag har haft problem med missade sändningar i mina tidigare tester av Open Z-Wave som denna programvara bygger på. Mycket lär vara löst, men ja osvuret är nog bäst.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Tack för utförligt svar. Spännande!

Får kanske bygga ihop en testrigg och flytta över lite enheter att testa med.
Under sommarhalvåret så är ju inte automatisk belysning lika kritiskt hemma :)
Post Reply