Inteno EG300 - Varning för denna!!!

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Hallå,

Så föreningen jag bor i fick för sig att gruppansluta alla bostäder till internet och Ownit. Ownit brukar vara stabilt och bra, men just nu är jag fly förbannad....

Inteno EG300, som "också" skall kunna agera Z-Wave controller genom den "app liknande firmwaren" (och skälet till att den ligger i denna forumdel), är ren och skär rappakalja. För Ownit är detta tydligen en helt ny router, men programvaran är från April 2012... Och till och med kundtjänsten på Ownit erkänner direkt och rakt av att programvaran har massa buggar i sig, och inte ens tillåter att man bryggar en port. Suck.

Så om du/ni får erbjudande om Inteno EG300 - stay the f*ck away - rent bondfångeri helt enkelt!!!!

Jag har nämligen aldrig i mitt liv haft så extremt dålig koppling mot internet - linan går ned vart 15 minut mer eller mindre. Och trots att jag "enbart" har min router, en Asus AC3200, kopplad på en av portarna och stängt av WLAN radion i Inteno EG300, så ligger EG300 CPU förbrukning på ca 36% (enligt den själv) - men när man tittar lite närmare så konstaterar jag direkt att den i princip verkar ligga i taket... Urkass produkt helt enkelt.
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Uppföljning: Sedan juldagen så har jag i princip inget internet, det kommer och går hela tiden, och det är pga att OwnITs DHCP server inte verkar vara kompatibel med Inteno EG300, varför man blir utkastad titt som tätt, och sedan inte får någon ny IP adress. T.ex. i måndags så hade vi inget internet från 8 på morgonen till 19 på kvällen - tror någon att min fru var glad då när hon skulle jobba????

Undrar om man kan kräva skadestånd pga undermålig hårdvara/programvara från internetleverantör???
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Videonisse
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 06 Jan 2014, 02:38
10

Jag skulle satsa på att bara använda den som en dum fiberswitch och ha routing/brandvägg och WLAN i separat burk. Även Telia har försökt liknande och blir sällan bra.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Självklart är det så jag försöker använda den, men inte ens det fungerar alltså....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply