Vera edge vs HC2

Post Reply
Tbrogren
Medlem
Posts: 34
Joined: 12 Mar 2015, 00:32
9

Har googlat överallt tycker jag och sedan hittade jag att Vera edge har den ny z-wave plus tekniken.
En känsla säger mig att det är lika bra att satsa på den direkt, tar väl litet tag att det ska komma ut på fler enheter.

Vad tycket ni?

Står om balanserar mellan HC2 och Vere edge just nu!
Fördelar med edgen är (tycker jag)
- z-wave plus
- lite mer enheter att koppla till .
- samt den är bra mycket billigare.

Sedan undrar jag vad man får mer för hc2 för dom pengarna?
Marcusc
Medlem
Posts: 35
Joined: 08 Jan 2015, 14:51
9

Jag har haft min Edge sedan den släpptes och är mycket nöjd. Den har fått flera FW uppdateringar som har fixat barnsjukdomarna. UI7 är fortfarande inte något att vila ögonen på men gör det den ska och riktigt bra också!
Edge har fått allt bättre betyg bla av Vesternet. http://www.vesternet.com/blog/2015/02/v ... ly-tested/

Kan dock inte uttala mig om HC2 då jag inte ägt någon men hoppas du hittar en controller som du gillar.
SirMaggot
Medlem
Posts: 441
Joined: 18 Aug 2013, 10:36
10

Jag äger en HC2:a idag men sneglar på andra lösningar.
Främst pga alla buggar som följer med v4 och att man fixar ca 4 st per månad.

Skulle jag köpa en ny controller idag så skulle jag välja VeraEdge.
Men, Fibaro kan bli riktigt bra, men jag tror att företaget kommer falla på hur dom behandlar sina kunder.
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

jag har både en vera edge och en hc2 .. .

om du ska ta en vera, ta nåt som INTE kör ui7, det buggar, är slött och allmänt irriterande när saker o ting bara inte vill fungera eller slutar fungera utan nåt som helst spår om varför.

HC2 är rock solid i jämförelse med vera edge. jag har bekanta som kör vera3 och är sjukt nöjda med den, framförallt då för att de har både 1wire och nexa kopplat till EN enhet.

Community support i form av plugins osv till Vera är enorm, så skripta och gräva ihop en massa saker/protokoll så är det fullt möjligt.

HC2 tillsammans med Domoticz/Fibaro Push löser det åt mig.

Eftersom en av controllerna ligger i en låda och den andra används röstar jag för fibaron i det valet, TROTS buggrättningarna som kommer (och man ibland funderar på hur deras betatestprogram ser ut och hur många användare som ingår där....)

Vill man skripta en massa, koppla ihop annat än Z-wave i en o samma enhet så är inte HC2:an ett alternativ (dock är USB stödet för RFXCOM i Vera Edge/UI7 trasigt så det gick inte att styra NEXA iallafall)

HC2 är som controllrarna Applepryl, lite inlåst, men man klarar sig gott och den är stabil (i jämförelse med Vera Edge/UI7 iallafall).

Jag har 33enheter i HC2:an nu och den beter sig helt OK, kontra knappt 10 som jag hade när jag körde Vera och den struuulade.
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
Marcusc
Medlem
Posts: 35
Joined: 08 Jan 2015, 14:51
9

håkan wrote:
Vill man skripta en massa, koppla ihop annat än Z-wave i en o samma enhet så är inte HC2:an ett alternativ (dock är USB stödet för RFXCOM i Vera Edge/UI7 trasigt så det gick inte att styra NEXA iallafall)
.
Håkan,
Trasiga USB stödet i Edge åtgärdades för en månad sedan. Det har sen dess kommit ut ytterligare en FW uppdatering som löst andra saker.
håkan
Medlem
Posts: 35
Joined: 04 Feb 2015, 11:17
9

Marcusc wrote:
håkan wrote:
Vill man skripta en massa, koppla ihop annat än Z-wave i en o samma enhet så är inte HC2:an ett alternativ (dock är USB stödet för RFXCOM i Vera Edge/UI7 trasigt så det gick inte att styra NEXA iallafall)
.
Håkan,
Trasiga USB stödet i Edge åtgärdades för en månad sedan. Det har sen dess kommit ut ytterligare en FW uppdatering som löst andra saker.

Man kanske skulle starta upp den igen, göra master/slave i zwave o köra nexa på den istället för domoticz..... Hmmmm...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Fibaro HC2, Vera Edge, Domoticz (rfxcom), Synology surveillance station ....
Tbrogren
Medlem
Posts: 34
Joined: 12 Mar 2015, 00:32
9

HUr är det med tex vissa lösningar.

Har tellstick net nu och för vissa lösningar måste man ha pro konto.
Gäller det även till HC2, Vera, eller zipaton?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Hc2 får du allt du ser, till Zipato kan du köpa service req.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Marcusc
Medlem
Posts: 35
Joined: 08 Jan 2015, 14:51
9

Tbrogren wrote:HUr är det med tex vissa lösningar.

Har tellstick net nu och för vissa lösningar måste man ha pro konto.
Gäller det även till HC2, Vera, eller zipaton?
Till Vera ingår allt.
skall dock tilläggas att vissa appar som andra utvecklat inte är gratis.
Tbrogren
Medlem
Posts: 34
Joined: 12 Mar 2015, 00:32
9

Marcusc wrote:
Tbrogren wrote:HUr är det med tex vissa lösningar.

Har tellstick net nu och för vissa lösningar måste man ha pro konto.
Gäller det även till HC2, Vera, eller zipaton?
Till Vera ingår allt.
skall dock tilläggas att vissa appar som andra utvecklat inte är gratis.
Att appar kostar kan jag förstå, men att ha en månatlig kostnad gillar jag inte.
Tbrogren
Medlem
Posts: 34
Joined: 12 Mar 2015, 00:32
9

Någon som har något exempel man kan göra i VeraEdge men inte i HC2?
Tbrogren
Medlem
Posts: 34
Joined: 12 Mar 2015, 00:32
9

you are my hero.. Bestämde mig nu!...blir en hc2
Post Reply