Kopia av dimmer och dölja optional inputs?

Post Reply
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Har precis kopplat in min första av totalt 7st Qubino Flush Dimmer 2. Tänkte lägga till samtliga enheter i controllern tills elektriker kommer till veckan så snabba svar uppskattas :)

Valde Generic Device och allt fungerar bra bortsett från följande:
- Har dels "Dimmer TV-Rum" men även en "_Dimmable Light", varför och hur tar man bort någon av dem?
- Har två generiska inputs, vilket jag inte kommer att använda på denna dimmer, hur döljer man dessa?

Har försökt köra delete på de jag inte vill ha samt parat om dem.

Tack på förhand.
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Lägger till en bild..

Image
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Detta blir bara värre...

Av totalt 7st enheter så fungerar.... ingen! Alla enheter är kopplade på samma ställe med samma kablar och samma ljuskälla.

2st Qubino Flush har en dimmer klon nämnd _Dimmable Light.
3st Qubino Flush har fastnat på "Please wait! Getting the manufacturer...". + klonen
1st Qubinfo Flush fungerar inte off. Det fungerar lite att dimma, känns som att den går ner till 0% och sedan dimmar upp till vald ljusstyrka. När jag trycker off så släcks inte lampan och den mäter 100w. + klonen.
1st Fibaro DImmer 2 fungerar bra, inga kloner etc. Dock så fungerar den normalt efter 1 retry.

Ska det vara så här? Någon som har bra tips?

Image
Image
Image
rssvanberg
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 27 Nov 2015, 22:15
8

Efter att ha stängt av mina övriga Z-Wave prylar och flyttat Vera Edge ännu närmre så blev det bra med alla "Getting manufacturer" samt Fibaro retriesen.

Återstår nu är följande
* Kan man rensa bort alla dubbletter som blev av Qubinosorna?
* Går det att dölja optional inputs eller dimmer 2 samt 3 som blev på Fibaro Dimmer 2?
* En Qubino Flush Dimmer går ej fortfarande att stänga av. Tar det med återförsäljaren...
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Svårt att hjälpa dig eftersom jag inte har samma system.
Men, försvinner inte enheter och eventuella kopior när du exkluderar dem ur nätverket?
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
jens
Medlem
Posts: 329
Joined: 22 Apr 2013, 17:09
10

rssvanberg wrote:Efter att ha stängt av mina övriga Z-Wave prylar och flyttat Vera Edge ännu närmre så blev det bra med alla "Getting manufacturer" samt Fibaro retriesen.

Återstår nu är följande
* Kan man rensa bort alla dubbletter som blev av Qubinosorna?
* Går det att dölja optional inputs eller dimmer 2 samt 3 som blev på Fibaro Dimmer 2?
* En Qubino Flush Dimmer går ej fortfarande att stänga av. Tar det med återförsäljaren...
*Alla enheter som du vill spara på Dashbord trycker du på stjärnan Devices är man bara inne i när man lägger in eller ändrar något...
* så med andraord rensa inte bort mer än nödvändigt, har du dubbleter så självklart, men jag hade inte tagit bort mer än så...

//Jens
Post Reply