Programeringshjälp? RF vs fläkt

Post Reply
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Hej!
Jag vore oerhört tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig att få till en efterlängtad funktion.
Har en temp/RF-sensor i vardera badrum (Everspring EVR_ST814)

Vidare har jag en frånluftsfläkt som går på timer (I väntan på inkoppling av FTX)

När frånluftsfläkten ej går skulle jag vilja att den startas om RF i något av badrummen ökar snabbt. (ex. 5 %-enheter inom 1 minut). Efter 20 min skall fläktläget återgå till att följa tidschemat.
Om den tidsstyrda ändringen ej går att använda som trigger, får det duga med ett fast RF, ex 70%.

Kan detta göras som en blockscen? Om inte, skulle någon vänlig själ ha tid och lust att hjälpa mig med LUA?

Exhaust Fan - ID 50
Det finns två scener "Exhaust on" resp. "Echaust off" (med olika starttider beroende på veckodag och tid på dygn)

RF-mätarna - ID 59 resp 190

Väntar med spänning!
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Det här är ett exempel på den enklaste lösningen. Den är gjord som en block-scen som sedan omvandlats till Lua-kod.
På slutet lade jag till kod för tidsfördröjning och avstängning av fläktbrytaren.
Koden är väldigt enkel så du förstår säkert att Lua inte är så svårt som man först tror :-)

Code: Select all

--[[
%% properties
59 value
190 value
%% events
%% globals
--]]

local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( tonumber(fibaro:getValue(59, "value")) >= 70 ) --Kolla om fukthalten är större eller lika med 70%
or
 ( tonumber(fibaro:getValue(190, "value")) >= 70 ) --Kolla om fukthalten är större eller lika med 70%
or
startSource["type"] == "other"
)
then
	fibaro:call(50, "turnOn"); --Starta fläkten
end
fibaro:sleep(20*60*1000) --Vänta 20 min och stäng sedan av fläkten (1000-dels sekunder)
	fibaro:call(50, "turnOff"); --Stäng av fläkten
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Tack så mkt!
Är på resa, så jag har inte sett svaret förrän nu och än mindre hunnit testa.
Uppställningen av koden är precis så begriplig att jag tror mig förstå;-)
Ett par funderingar, scenen körs så vitt jag förstår bara om fläkten inte redan går?
Om timern för fläktstart (dvs ej denna scen) slår igång fläkten just under det att scenen körs, då stängs husets ventilation av när luften i badrummet är tillräckligt torr? Kan man göra någon form av samkörning av dessa båda funktioner? Eller kräver det avsevärt mer komplicerad logik?
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Scenen jag beskrev körs oavsett om fläkten redan är igång eller inte.
Som den fungerar nu triggas den bara av hög luftfuktighet.
När luftfuktigheten sjunker under inställt värde stannar fläkten (såvida du inte har en parallellkopplad separat brytare till fläkten.

Elektriskt sett kan du ju koppla systemet (fibaro-pucken) så att denna styrs manuellt, automatiskt via sensor eller styrd av annat system.
Fibaro-puckarna har ju också en liten inbyggd finess som också kan användas här. En inbyggd separat programmerbar timer som självständigt kan stänga av brytaren efter önskad tid. Alltså en liten inbyggd säkerhetsfunktion.
Den använder jag till bevattningen i uterummet. Skulle bevattningsprogrammet i Fibaron hänga upp sig så stänger den inbyggda timern av vattnet efter 5 minuter. Den timern aktiverade jag efter att bevattningen i somras hängt upp sig och bokstavligen dränkte växterna.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
dadid
Medlem
Posts: 88
Joined: 29 Jan 2013, 16:32
11

Tack för infon om timern. Kan vara bra att ha i åtanke framgent.

Den fråga jag främst hängde upp mig på kräver nog ett litet förtydligande.
Fläkten som triggas i scenen är husets frånluftsfläkt. Dvs, förutom att ha till uppgift att transportera bort fuktig luft från badrummen ombesörjer den hela husets ventilation.
Normenliogt skall den vara igång dygnet runt och säkerställa att husets hela luftvolym byts ut varannan timma.
Jag kör i dagsläget inte normenligt utan ventilerar när jag anser att personbelastningen är som störst, morgon kväll och på helger.
I det exempel jag tog upp i den förra posten ser jag en risk att en dusch som påbörjas just före kvällsventilationen startar kommer att hindra ventilationen så snart fukten ventilerats bort från badrummet. Därför skulle jag som jag ser det behöva en kodsnutt som kontrollerar ventilationstimerns status, så att fläkten fortsätter att gå efter att badrummet anses vara uttorkat. Alternativt att en timerfunktion läggs in i början av koden där den anses verksam de timmar fläkten står stilla.

mvh

David
Post Reply