Tända och släcka i samma scen

Post Reply
iSnobben
Medlem
Posts: 105
Joined: 27 Dec 2013, 20:39
10

Jag skulle vilja ha en scen som tänder och släcker några lampor beroende på om vi är hemma eller inte. Skapade denna och får inga felmeddelanden när jag trycker på start men den fungerar inte.

Code: Select all

--[[
%% autostart
%% properties
%% globals
Hemma
--]]

--local sourceTrigger = fibaro:getSourceTrigger();
function tempFunc()
local currentDate = os.date("*t");
--local startSource = fibaro:getSourceTrigger();
if (
 ( tonumber(fibaro:getGlobalValue("Hemma")) == tonumber("1") )
and
 ( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and os.date("%H:%M", os.time()+60*60) == fibaro:getValue(1, "sunsetHour")) )
or
 ( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "06:30") )
)
then
    fibaro:call(33, "turnOn");
    fibaro:call(106, "turnOn");
	fibaro:call(119, "turnOn");
    fibaro:call(120, "turnOn");
    fibaro:call(186, "turnOn");
    
else if (
 ( tonumber(fibaro:getGlobalValue("Hemma")) == tonumber("0") )
)
then
    fibaro:call(33, "turnOff");
    fibaro:call(106, "turnOff");
	fibaro:call(119, "turnOff");
    fibaro:call(120, "turnOff");
    fibaro:call(186, "turnOff");

else if (
 ( tonumber(fibaro:getGlobalValue("Hemma")) == tonumber("1") )
and
 ( ((currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "23:00") )
or
 ( ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and string.format("%02d", currentDate.hour) .. ":" .. string.format("%02d", currentDate.min) == "00:00")  
or  ((currentDate.wday == 1 or currentDate.wday == 2 or currentDate.wday == 3 or currentDate.wday == 4 or currentDate.wday == 5 or currentDate.wday == 6 or currentDate.wday == 7) and os.date("%H:%M", os.time()-60*60) == fibaro:getValue(1, "sunriseHour")) )
)
then
	fibaro:call(33, "turnOff");
    fibaro:call(106, "turnOff");
	fibaro:call(119, "turnOff");
    fibaro:call(120, "turnOff");
    fibaro:call(186, "turnOff");
end
end
end

setTimeout(tempFunc, 60*1000)
end

Någon som har några idéer eller måste man göra en scen för varje if så att säga? Kanske ska tillägga att scenen från början är en blockscen.
Post Reply