Programmering i HC2 - fastnat

aftersun
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 11 Mar 2016, 17:55
8

Får inte alls detta att fungera. Får nog börja om från början...
Det enda jag vill är att en lampa ska tändas mellan 21-22 och vara tänd i sju timmar, om jag är "borta". Det borde inte vara så svårt tycker jag men får verkligen inte rätt på det.
HC2 - 4.080
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Kruxet är inte just det, utan hur man lägger upp hela tänket med lampor som skall styras, eller för den delen hela hemmet (vi har lampor, media och en del annat som mäts och/eller styrs - rätt komplexed tydligen eftersom jag hittar buggar som ingen annan hittar).

I vårt system finns en TOD scen - Time Of Day - den körs hela tiden (den gör sleep i 60 sekunder per loop). Den i sin tur styr lampors uppförande beroende på om man är hemma eller inte, om det är ljust ute eller inte, vad som används i media systemet och lite annat som om det är helg, semester, röd dag osv.

Man kan göra det i princip hur svårt som helst. Det gör också att man inte kan ge någon rak rekommendation - det jag ser framför mig är garanterat inte det någon annan ser framför sig. Vissa rutiner, som att kolla om man är hemma, är rätt generella - men hantering av lampor, ja det är direkt personligt.

Ta min TOD scen som exempel, den håller reda på stereon, min IP till IR omvandlare (styr projektorn och några andra burkar som inte pratar IP), automagiskt hantering av lampor som tänds av rörelse så att de släcks automatiskt efter en viss programmerad tid (med beroende på saker som tid på dygnet osv), sätter variablen TOD till natt/morgon/dag/middag/kväll/turndown/natt osv. Dvs jag har gömt mycket logik bakom en scen (som alltså inte har allt i sig, men väl ropar på VDs och andra scener - det är modul uppbyggt trots allt).

Min poäng är: Du tittar bara på en enda funktion (just nu) - kanske skall fundera på resten, så att du inte bygger något enskilt utan kan nyttja det bättre?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
aftersun
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 11 Mar 2016, 17:55
8

Jag är med på poängen och jag kommer vilja styra andra saker under "borta-läge" exempelvis. Hembio kommer jag dock inte vilja styra via kontrollern och troligtvis går det inte heller. Det är prylar som inte finns i vanliga affärer (nörd).

Det känns spontant som jag skulle behövt en variabel även för tid på dagen möjligtvis. Alla mina scheman för belysning är väldigt simpla idag och det är scener via grafiska block som fungerar utmärkt. Det mest komplexa är väl just att göra en sak när jag är borta, kvällstid. Begriper inte var jag ska börja.
HC2 - 4.080
aftersun
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 11 Mar 2016, 17:55
8

Hittade ditt script här på forumet som hanterar TOD men det innehöll många andra funktioner. Jag försökte klippa ut endast de delar som hanterade TOD men debug klagade. Finns det separat någonstans?
HC2 - 4.080
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

aftersun wrote:Hembio kommer jag dock inte vilja styra via kontrollern och troligtvis går det inte heller. Det är prylar som inte finns i vanliga affärer (nörd).
Ånej så enkelt kan du inte smita - om det är riktigt tunga saker säg Krell så pratar dom både RS232 och IP. Om inte annat finns IP till IR översättare, så har dom en fjärr så kan vi prata med dom. Så det är inget skäl att inte integrera hemmabion.

Nej jag har inte delat upp det på det sättet (i den versionen eftersom just TOD scriptet ändras på ja varje vecka typ...).
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
aftersun
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 11 Mar 2016, 17:55
8

Bamsefar wrote:
aftersun wrote:Hembio kommer jag dock inte vilja styra via kontrollern och troligtvis går det inte heller. Det är prylar som inte finns i vanliga affärer (nörd).
Ånej så enkelt kan du inte smita - om det är riktigt tunga saker säg Krell så pratar dom både RS232 och IP. Om inte annat finns IP till IR översättare, så har dom en fjärr så kan vi prata med dom. Så det är inget skäl att inte integrera hemmabion.

Nej jag har inte delat upp det på det sättet (i den versionen eftersom just TOD scriptet ändras på ja varje vecka typ...).
Haha, okej då ;)
Dock tar det strax över en minut att bara boota stärkaren. Har lyckats programmera en bra multifjärr för att styra det mesta och faktiskt med delays starta allt i "rätt ordning". Hade varit kul att integrera det i HC 2 men jag måste få rätt på belysningen först :)
HC2 - 4.080
aftersun
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 11 Mar 2016, 17:55
8

Detta verkar faktiskt ha fungerat;

Code: Select all

local currentDate = os.date("*t");
if ( currentDate.hour > 20 and currentDate.hour < 22 ) and 
 ( fibaro:getGlobalValue("Hemma_Borta") == "Borta" ) 
then
fibaro:startScene(88)
end

delay = 2820  -- antal sekunder att vänta till nästa koll, 20 min
fibaro:sleep(delay*1000) -- väntar i antal millisekunder
Och med scen 88;

Code: Select all

--[[
%% properties
%% events
%% globals
--]]

fibaro:call(41, "turnOn")
fibaro:sleep ( 1000 ) -- sleep 1 sekund
fibaro:debug("Lampan har värdet (1=på 0=släckt): "..fibaro:getValue(41, 'value'))

fibaro:sleep (3600000) -- sleep 60 minuter

fibaro:call(41, "turnOff")
fibaro:sleep ( 1000 ) -- sleep 1 sekund
fibaro:debug("Lampan har värdet (1=på 0=släckt): "..fibaro:getValue(41, 'value'))

-- Only allow one instance of the current scene to run at a time
if (fibaro:countScenes() > 1) then
  fibaro:abort()
end
HC2 - 4.080
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Den första scenen kommer starta scene 88 var 20:e minut så länge som klockslaget för timme är = 21 - runt 2-3 ggr således.

Scene 88: Den sista if-satsen, countScenes, den vill du helt klart ha först i scriptet så att om scenen ovan triggas mer än EN gång så vill du inte ha denna scenen körandes mer än en gång. Och då första scenen körs minst två gånger under de 60 minuter som den är aktiv så att säga, så blir det rätt vitalt att denna scene inte startas i onödan ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply