Script till wallplug? - Laddning av mobilen

Post Reply
MrL
Medlem
Posts: 43
Joined: 24 Dec 2013, 00:04
10

Jag har en wallplug sittandes i vägguttaget vid sängen. Och man har många gånger läst att det tar fyr i dessa mobilladdare som sitter i väggen med eller utan en mobil i andra ändan. Jag försöker dra ut sladden men man glömmer. Så jag satte en wallplug i uttager och kan nu sätta på och stänga av. Det underlättar och med att ändra färg på ljudringen alt. stänga av ljuset så stör det inte på natten. Har någon wallplug över och planerar sätta i barnens rum oxå. Kan vara en bra försäkring.

Men pricken över i:et hade varit ett skript som gjorde att när man hade telefonen inkopplad och tryckte på knappen så ladda den som vanligt. Men när man drog ut telefonen så bröts matningen och wallplugen stängdes av. Så typ om förbrukningen ligger över 0,5w så laddar den men så fort den går under så stängs wallplugen av. Man kanske skulle stänga av när batteriet är 100%?

Jag har nollat energimätaren för se hur den ligger men den ligger runt 0,8 när batteriet är 100% och upp till 4-6 watt när den laddar beroende på om skärmen är igång och säkert en hel del andra faktorer.

Finns det någon som har något färdigt eller andra tips på lösning. Annars kanske det finns någon som gillar utmaningen och vill koda ;)
dhanjel
Medlem
Posts: 264
Joined: 19 Apr 2013, 12:47
10
Contact:

Finns en del script för att tex kolla tvättmaskinen här på fprumet, där kan du nog bara justera vilka gränser den ligger på.

Alt bara göra det enkelt och gör en blockscen som stänger av den 2-3h efter den startat beroende på hur lång laddrid du har.
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Detta gör du enkelt med en vanlig blockscen.

Om förbrukningen är under 1 W och det gått 10 sekunder så stängs Wallpluggen av.
laddare_wallplug.png
Post Reply