Scen som märker vem/vilken mobil som startar den?

Post Reply
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Har skapat en genväg på telefonen för att öppna garageporten, bekymret är att det är väldigt lätt att råka snudda ikonen och garageporten åker upp utan att man är hemma och märker detta, det går tyvärr inte starta lösenordsskyddade scener ifrån en widget så detta alternativ faller bort...
Vill få en pushfråga till telefonen om jag verkligen vill öppna porten och kunna svara ja eller nej, detta har jag fått ihop men nu kommer frågan: :-)

Hur gör jag för att bara den telefon som försöker öppna porten får pushmeddelandet?
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Slog mig nu att man kan göra en scen för varje mobil, widgeten på mobil nr 1 triggar scen nr 1 som skickar push till mobil nr 1, mobil nr 2 triggar scen nr 2 osv.. inte så snyggt men fungerar iaf.

Någon som har en snyggare lösning?
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Insallera tasker, verifiera position och bara om du är hemma osv. Du kan också låsa till att bara tillåta detta om du är ansluten till wifi hemma....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Earplugged
Medlem
Posts: 158
Joined: 03 Feb 2016, 17:16
8

Bamsefar wrote:Insallera tasker, verifiera position och bara om du är hemma osv. Du kan också låsa till att bara tillåta detta om du är ansluten till wifi hemma....
Ja det höjer ju säkerheten en nivå men det går väl fortfarande "komma åt" ikonen när man grejar med telefonen och är hemma och ändå inte har koll på porten? Vill få till att man aktivt måste bekräfta att man verkligen vill öppna porten. Går det få till via tasker?
Begriper inte varför Fibaros app är såpass begränsad när det gäller widgets, tycker det vore en smal sak att kunna visa status på virtuella enheter, värden på variabler, hantera lösenordsskyddade scener osv...

Kör Imperihome på väggcontrollern och där har man funktionen att bekräfta scenstarten men lägger man den som widget försvinner bekräftelsen där också... dessutom faller det om jag vill öppna porten utan att vara hemma då mitt Imperihome bara fungerar på lokala nätverket.
Post Reply