Scen för variabler

Post Reply
svante
Medlem
Posts: 76
Joined: 14 Dec 2011, 10:08
12

Hejsan.
Jag skulle bli superglad om någon kunde dela med sig av/göra ett exempel på en scen för följande:

Idag har jag en scen som sätter en variabel till gryning, en scen som sätter samma variabel till skymning, en till dag och en till natt.....Väldigt många scener...

Hur ordnar man en LUA-scen som kan hantera tiderna för denna variabel, och kan man på ett enkelt sätt även lägga till andra variabler i samma scen, typ sommar/vinter vore det ju svinskönt...???

Har förstått att LUA scheduler är något sådant men jag hittar ingen vettig guide för hur den fungerar? Den innehåller så otroligt mycket?

Tack på förhand....
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Kör istället GEA!


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Du lär inte hitta någon guide för något av alternativen, men det finns en hel del exempel att hitta här på forumet.
Jag tror dock att LUAScheduler for HC2 är enklare att komma igång med. GEA är ursprungligen Franskt så det blir till att jobba med Google translate där.

Här är ett exempel från LUAScheduler:

Code: Select all

--<ADD YOUR LINES HERE THAT ALWAYS RUN>
--lines to run regardless of shedule group active

luaDaySchedule:add("Sunrise","TimeOfDay", "Gryning", "setGlobal", {"All"}  ,false ) 
luaDaySchedule:add("12:00","TimeOfDay", "Dag", "setGlobal", {"All"}  ,false ) 
luaDaySchedule:add("Sunset","TimeOfDay", "Skymning", "setGlobal", {"All"}  ,false , -30) 
luaDaySchedule:add("23:30","TimeOfDay", "Natt", "setGlobal", {"All"}  ,false )

-- Sovrum - Tänd inte om solen redan har gått upp
luaDaySchedule:add("06:45","2", "" , "startScene", {"Weekday"}  ,false ) -- Starta scen som kollar om lampan skall tändas
luaDaySchedule:add("07:00","2", "" , "startScene", {"Weekend"}  ,false ) -- Starta scen som kollar om lampan skall tändas
luaDaySchedule:add("Sunrise","46", "turnOff" , "call", {"All"},false , 10) -- Släck sovrum 10 min efter solens uppgång
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

GEA verkar vara grymt bra och stabilt, men om man nu vill hacka själv så rekommenderar jag min egna TOD tråd:
http://www.zwaveforum.se/viewtopic.php? ... =tod#p8380
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply