Nyfikenheten övervinner. Fibaro Wall Plug inuti.

Post Reply
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Då har vi kommit till steget då diskmaskinen ska automatiseras. Allt från vilket program som är inställt, vart den är i pågående program och självklart integrerad watt-mätning, till att kunna välja program direkt från telefonen och att den startar automatiskt när jag går till jobbet så jag slipper lyssna på den. :D

Först måste jag ju ha något som både bryter strömmen och mäter antalet watt. Tyvärr så har ju inte Fibaro FGS211 integrerad watt-mätning så det fick bli något annat. Jag har sedan tidigare Everspring-brytare till vägguttag som jag inte använder så tänkte först använda en sådan. Jag började plocka isär denna och konstaterade att jag ville ha något mindre. Siktet blev inställt på Fibaros Wall Plug istället.

Här är vi idag, jag rekommenderar inte att plocka isär wall pluggen då den ej är gjord för att tas isär, dock mycket lättare än andra saker man tagit isär i sina dagar :lol:

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
hek
Medlem
Posts: 152
Joined: 02 Jan 2013, 16:22
11
Location: Bjärred
Contact:

Tack för titten! :D

Ja det är inte stora avstånd mellan hög och lågspänning direkt.
walltorp
Medlem
Posts: 50
Joined: 03 Sep 2013, 11:09
10

Hej,

Tackar för bilderna. Kul att se!

Är ju nyfiken också på hur du tänkt lösa diskmaskin-integrationen. Hoppas du skapar en tråd och visar hur du gör. :-)

Mvh Håkan
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

kan du utläsa vilka värden det står på relät, vida saken.
Jag kan se 6A, men står det något för. Känns som det borde stå 10A minst.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Tyvärr så har jag redan satt ihop den, och jag kollade inte detta. Tar jag isär den igen kommer jordskenan som leder mellan in/ut gå sönder. Jag är ändå 100% säker att det är 16A, dels eftersom den är specad till 2500w och dels allt annat på 1,5mm² kabel är specat till 16A, förutom säkringarna som är 10A, vissa undantagsfall 13,5A.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

JKB wrote:Tyvärr så har jag redan satt ihop den, och jag kollade inte detta. Tar jag isär den igen kommer jordskenan som leder mellan in/ut gå sönder. Jag är ändå 100% säker att det är 16A, dels eftersom den är specad till 2500w och dels allt annat på 1,5mm² kabel är specat till 16A, förutom säkringarna som är 10A, vissa undantagsfall 13,5A.
ja jag antar det är en 1 framför 6an, annars har de snålat in och hoppats på funktion.
Men kul att se hur mycket som får plats i den där lilla pluggen =). Sprängskiss hade varit coolt att se från fibaro.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
JKB
Medlem
Posts: 45
Joined: 06 Aug 2012, 11:21
11

Henrikel wrote:
JKB wrote:Tyvärr så har jag redan satt ihop den, och jag kollade inte detta. Tar jag isär den igen kommer jordskenan som leder mellan in/ut gå sönder. Jag är ändå 100% säker att det är 16A, dels eftersom den är specad till 2500w och dels allt annat på 1,5mm² kabel är specat till 16A, förutom säkringarna som är 10A, vissa undantagsfall 13,5A.
ja jag antar det är en 1 framför 6an, annars har de snålat in och hoppats på funktion.
Men kul att se hur mycket som får plats i den där lilla pluggen =). Sprängskiss hade varit coolt att se från fibaro.
Eftersom 6A i 230v enbart är 1380watt så vore det väldigt intressant om de valt ett 6A relä. ;)
power650
Medlem
Posts: 29
Joined: 30 Jan 2014, 23:55
10

Här är all data på relät.
http://www.image.micros.com.pl/_dane_te ... 2-hstp.pdf

// Henrik
Post Reply