Paranoid - vart går gränsen...

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Eftersom min ena fot gör det lite svårt att gå, minst sagt, så har jag massor av tid över till att fundera lite...

En av sakerna jag funderar på är detta med röststyrning, och för all del kameraövervakning. Hur paranoid skall man vara?

Exempel 1: du har en gammal android platta hemma, som du installerar något coolt på som visar din hemautomation och liknande - och så slår du på röst styrning (dvs mikrofonen är aktiv HELA tiden)....

Exempel 2: På samma platta installerar du en app som hela tiden streamar video till någon inspelningsmojän, säg en Synology med sin övervakningsprogramvara....

Dvs. hur paranoid borde man vara, risk för inspelning/övervakning eller liknande?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag ser två aspekter på detta.

Den ena är att man själv skall lita på programmen man installerar. Synology har jag inga problem att lita på men en random Android- app? Nä. Programmen kan samla in och skicka allt det har tillgång till. Mer etablerade program blir mer synade och dess trafik analyseras och ifrågasätts om de skulle hålla på med något fuffens.

Den andra apsekten är säkerheten i de programmen man väljer att lita på. Även de mest betrodda system har visat sig ha hål som exponerat i stort sett allt. På operativsystems och applikationsnivå.
Inte för att jag kategoriserar HC2 som ett väldigt betrott system men som ett exempel uppdagades ju ett säkerhetshål i det för några månader sedan som kunde ge full access till utomstående med några enkla handgrepp. Access till vad, givetvis beroende på vad man ansluter till HC2:an men den kan ju potentiellt sett ge access till hela ditt hem via kamror, lås, larm, etc.
Att inte exponera sina enheter direkt mot internet ger ju ett visst skydd.
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Mmm... Håller med.

Samtidigt undrar jag om jag inte dragit detta med brandvägg hemma lite för långt, min pfSense fungerar utmärkt - men den kräver mera tid för att vara uppe än min Asus RMerlin baserade firewall/router...

Ibland gör jag det antagligen svårt för mig i onödan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Post Reply