Energiförbrukning och smarta hem.........

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag kan bara konstatera att mitt "smarta hem" (jag anser det iofs inte vara så smart, det är mera regelbaserat än något annat) drar mera el än innan jag började resan från fönsterlampor till helautomagiskt hem:
el.GIF
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Ett annat konstaterande: Jag har en Fibaro Wall Plug 102:a, den sitter i ett uttag, den har ingen kontakt i sig - dvs om jag slår på den så är det ingen lampa eller liknande som styrs. Avstängd påstås den dra 0 W, men påslagen gör den av med 1.4 W - utan någon last alls. Alltså har man 10 stycken så bränner man 14 W - inte direkt billigt för att enbart ha en "lysande cirkel"....
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Vi byter glödlampor mot LED som drar mindre ström, vi köper kylar, frysar, TV-apparater,datorer mm som alla skall dra mindre ström.
Men om man tittar på elförbrukningen när allt detta står i "stand by" så blir man lite förskräckt. Enbart "stand by" blir väldigt många kWh per år!
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

RH_Dreambox wrote:Vi byter glödlampor mot LED som drar mindre ström, vi köper kylar, frysar, TV-apparater,datorer mm som alla skall dra mindre ström.
Men om man tittar på elförbrukningen när allt detta står i "stand by" så blir man lite förskräckt. Enbart "stand by" blir väldigt många kWh per år!
En tv som drar 5W I standby drar knappt 45kW på ett år... Det anser inte jag vara så mycket! Men visst.. Det blir ju lite om man lägger ihop allt.
För perspektiv så är 20'000kWh på ett år inget konstigt för en villa...

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

Jo man måste ju ta med alla energislukare, då blir det lite mer.
När jag tittar i loggen under ett dygn så ligger förbrukningen som lägst på 426 W. Det blir lite drygt 3700 kWh på ett år!
Därav är värmepump 60 W och resten 366 W är kyl, frys och alla hushållsprylar som står i stand by.
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

RH_Dreambox wrote:Jo man måste ju ta med alla energislukare, då blir det lite mer.
När jag tittar i loggen under ett dygn så ligger förbrukningen som lägst på 426 W. Det blir lite drygt 3700 kWh på ett år!
Därav är värmepump 60 W och resten 366 W är kyl, frys och alla hushållsprylar som står i stand by.
Jag skulle inte säga att kul och frys står i stand by. De används ju hela tiden!
För t.ex. fläkt, spis, micro etc. kan jag köpa ditt argument. Hur mycket blir det då kvar av dina 3700 kWh (seriöst intresserad, inte sarkastiskt)?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

User avatar
RH_Dreambox
Z-Wave Kung
Posts: 1192
Joined: 03 Jan 2015, 16:49
9
Location: Vegby
Contact:

MastrUsr wrote: 14 Feb 2019, 21:25 Jag skulle inte säga att kul och frys står i stand by. De används ju hela tiden!
För t.ex. fläkt, spis, micro etc. kan jag köpa ditt argument. Hur mycket blir det då kvar av dina 3700 kWh (seriöst intresserad, inte sarkastiskt)?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ja det blir 3700 kWh kvar. Kyl och frys anser jag står i stand by när kompressorn inte är aktiv.
Förbrukningen loggade jag under ett dygn med 1 min intervall och det lägsta värdet jag mätte upp var 426 W.

Jag förutsätter att under detta dygn så har både kyl och frys stått i stand by samtidigt, dvs att båda kompressorerna har stått still.
Det vore ganska osannolikt att en av de båda kompressorerna alltid skulle vara aktiv under natten när ingen öppnar någon skåpdörr.
Så faktum kvarstår att det blir en hel del energi som går åt för att hålla prylarna i "dvala".
Min gamla ombyggda HC2 har fått ett nytt liv och min HC3 är nu nedkopplad.
HC2 med Home Assistant har blivit en riktig Game Changer och nu har jag hemautomatik på riktigt.
https://www.zwaveforum.se/viewtopic.php?t=7087
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

RH_Dreambox wrote:
MastrUsr wrote: 14 Feb 2019, 21:25 Jag skulle inte säga att kul och frys står i stand by. De används ju hela tiden!
För t.ex. fläkt, spis, micro etc. kan jag köpa ditt argument. Hur mycket blir det då kvar av dina 3700 kWh (seriöst intresserad, inte sarkastiskt)?

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
Ja det blir 3700 kWh kvar. Kyl och frys anser jag står i stand by när kompressorn inte är aktiv.
Förbrukningen loggade jag under ett dygn med 1 min intervall och det lägsta värdet jag mätte upp var 426 W.

Jag förutsätter att under detta dygn så har både kyl och frys stått i stand by samtidigt, dvs att båda kompressorerna har stått still.
Det vore ganska osannolikt att en av de båda kompressorerna alltid skulle vara aktiv under natten när ingen öppnar någon skåpdörr.
Så faktum kvarstår att det blir en hel del energi som går åt för att hålla prylarna i "dvala".
Intressant!

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Post Reply