Underhåll, krävs det något underhåll av ett HA system?

Post Reply
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Och med HA menar jag Home Automation (och inte High Availability som mera är en IT drifts term).

Jag har gjort det jag kan för att aldrig behöva röra mitt HA system, men till synes och sist är det lite då och då jag gör något: Byter batteri i alla mina sensorer - och det brukar bli när sensorn slutar fungera typ - för i HS3 så fungerar inte batterivarningen speciellt bra. Eller inte alls. Trots att jag har en rätt vettig plugin så missar jag ändå. Hade jag sluppit ifrån batteriunderhållet så skulle jag med glad min säga att jag aldrig behöver röra mitt HA system.

Hur är det för er andra?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Mats
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 04 May 2016, 20:53
7

Ungefär samma här, alla scener på plats med LUA och jag pillar sällan med min Vera som sköter sig själv. Numera tuffar den på (nåväl jag startar om den via scen varje söndag och rensar chashen) trots att jag har ett ganska stort system. Batterilarmet fungerar även här sådär, ibland varnar den innan och ibland bara när sensorn är död. Har dock varit lite sugen på HS3 som har lite mer funktionalitet som saknas i Veran.
2 x Vera Plus och en Vera Edge med (Hue, Fibaro, Qubino, Nexa, Sonos, Telldus, Sensitive, Goggle Home, Twinkly m.m.) och lite Arduino ...
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Jag måste vara uttråkad för just nu vet jag inte vad jag skall göra - jag har i alla fall inte rört min HA den senaste tiden. Det händer ingenting längre ;-)
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Mats
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 04 May 2016, 20:53
7

Samma här, det fungerar som tänkt och jag har inget som behöver ändras eller saknas. Vi skall dessutom flytta ved det lider så jag vill inte investera i något just nu som jag inte behöver sen.
Men kliet har varit för stort så jag har börjat med en del Arduino för att se om det går att göra några vettiga sensorer :D
2 x Vera Plus och en Vera Edge med (Hue, Fibaro, Qubino, Nexa, Sonos, Telldus, Sensitive, Goggle Home, Twinkly m.m.) och lite Arduino ...
Post Reply