ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

Är lite sugen på att investera i ett smart dörrlås och det lutar lite åt id-locks nya lås som de släpper i år.

Men jag kittar inte så mycket information om det, vad är det för uppdateringar gentemot deras gamla 101 lås?

Om man köper till Z-wave modulen, går det då att koppla ihop det med HC2:an?
Om det går vilka funktioner får man? Låsa/låsa upp på distans? Kontrollera om dörren är låst/upp låst?

Läste även någonstans som jag inte minns nu att det var det enda smarta låset som fungerade med bioimplantat? Är det RFID chip?

Går det att styra låset med hjälp av en Fibaro Keyfob samt z-wave modulen?
Spindel
Ny medlem
Posts: 17
Joined: 12 May 2017, 15:53
6

Jimmu wrote: Men jag kittar inte så mycket information om det, vad är det för uppdateringar gentemot deras gamla 101 lås?
Enklast är nog att du ställer frågorna till dom direkt, dom är ganska aktiva med svar på sin facebooksida. https://www.facebook.com/pg/IDLockAS/po ... e_internal
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag har ett lås mot min hc2.
Kan se status samt låsa/låsa upp det. Använder det även genom GEA för att kolla om dörren varit öppen för länge.
Funkar fint!
Jag använder Rfid tag, som förövrigt är den samma som till mitt hemlarm.
Enda nackdelen hittills är dubbel verifiering, för att nå larmklass 3. Dvs Rfid nyckel plus kod. Det klarar mitt hemlarm men inte låset.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

Jag har köpt och installerat ID Lock 150 i lördags.
Har spelat in både uppackningen samt installationen.
Unboxing-videon finner du här: https://www.youtube.com/watch?v=NtcnFq365ss

Jobbar nu med redigeringen av installationsvideon.
Har tidigare ägt ett Yale Doorman som jag kommer ha som referens i hur installationen och funktionen är på ID Lock 150.
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Installerade min också i lördags. Gick smidigt. Finns dock endast beskrivning på norska.

Väntar nu på den nya Z-wave-modulen. Dom vet inte exakt när den släppts.

Problem som jag upptäckt såhär långt.

Har man en vänsterhängd dörr så blir låsvredet åt fel håll. Har varit i kontakt med ID lock och dom förklarade att det inte går att ändra. Inget större problem men lite irriterande.

Öppning av dörren med RFID-bricka kräver att man först trycker fram knappsatsen.

RFID-brickorna är väldigt svåra att öppna dörren med. Oftast krävs det några försök innan dörren reagerar. Vet inte om det har med ID-locks brickor att göra. Ska dock testa med andra snart.

Har inte lyckas lägga in en mobil med NFC som nyckel. Den reagerar som godkänd men fungerar inte efteråt.

Verkar sakna stöd för 2 stegs autentisering. Vill nyttja kod plus bricka. Kanske kommer i någon uppdatering.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

Robert wrote:Installerade min också i lördags. Gick smidigt. Finns dock endast beskrivning på norska.

Väntar nu på den nya Z-wave-modulen. Dom vet inte exakt när den släppts.

Problem som jag upptäckt såhär långt.

Har man en vänsterhängd dörr så blir låsvredet åt fel håll. Har varit i kontakt med ID lock och dom förklarade att det inte går att ändra. Inget större problem men lite irriterande.

Öppning av dörren med RFID-bricka kräver att man först trycker fram knappsatsen.

RFID-brickorna är väldigt svåra att öppna dörren med. Oftast krävs det några försök innan dörren reagerar. Vet inte om det har med ID-locks brickor att göra. Ska dock testa med andra snart.

Har inte lyckas lägga in en mobil med NFC som nyckel. Den reagerar som godkänd men fungerar inte efteråt.

Verkar sakna stöd för 2 stegs autentisering. Vill nyttja kod plus bricka. Kanske kommer i någon uppdatering.

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Typiskt att även min dörr är vänsterhängd då.. :lol:
Innebär det att dörrvredet sitter under handtaget eller vad menar du?

Går det att använda RFID brickan som jag har till jobbet tro? Vi har en tagg som man använder för att komma genom passergrindar samt stämpelklockan, vore ju super om det så är!

Funkar den endast med kod eller bricka nu, eller har du endast testat med bricka?
Spindel
Ny medlem
Posts: 17
Joined: 12 May 2017, 15:53
6

Jimmu wrote: Innebär det att dörrvredet sitter under handtaget eller vad menar du?
Snarare att man behöver vrida vredet motsols istället för medsols för att låsa (eller om det nu är andra hållet som är "standard", osäker).
Jimmu wrote:Går det att använda RFID brickan som jag har till jobbet tro? Vi har en tagg som man använder för att komma genom passergrindar samt stämpelklockan, vore ju super om det så är!
Om det är samma typ av chip får jag för mig att du kan programmera in det till ID-lock.
Jimmu wrote:Funkar den endast med kod eller bricka nu, eller har du endast testat med bricka?
Båda fungerar men inte tillsammans, d.v.s. inte bricka plus kod utan antingen eller.
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

Spindel wrote:
Jimmu wrote:Går det att använda RFID brickan som jag har till jobbet tro? Vi har en tagg som man använder för att komma genom passergrindar samt stämpelklockan, vore ju super om det så är!
Om det är samma typ av chip får jag för mig att du kan programmera in det till ID-lock.
Det beror på vilken tagg, oftast svårt att veta. Gjorde lite tester igår faktiskt inför ett YouTube klipp med recension av låset.
Testade en äldre Aptus tag, en Multi-Tag (fungerat både med gamla Aptus + Yale doorman) samt även mitt SL Access-kort samt testade även med mitt Mastercard contactless-kort :)

Då jag inte är klar med filmen än så kan jag avslöja att endast Multi-taggen fungerade att läsa av. Resten reagerade inte läsaren på.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Vänsterhängd dörr, förstår inte. Man låset väl/låser upp med en knapp på insidan?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Spindel
Ny medlem
Posts: 17
Joined: 12 May 2017, 15:53
6

KristianO wrote:Vänsterhängd dörr, förstår inte. Man låset väl/låser upp med en knapp på insidan?
Det sitter ett låsvred på innerdelen som på vilken helanalog ytterdörr som helst.

Det finns inte olika lås för olika hängning utan man byter plats på inner-/ & ytterhandtaget när dörren är vänsterhängd. Detta gör att man behöver vrida låsvredet åt "fel" håll för att låsa/låsa upp.
Videonisse
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 06 Jan 2014, 02:38
10

KristianO wrote:Vänsterhängd dörr, förstår inte. Man låset väl/låser upp med en knapp på insidan?
Den simulerar väl låskistans vred och för vanliga låskistor vrider man väl moturs för högerhängd och medurs för vänsterhängd?
Videonisse
Ny medlem
Posts: 24
Joined: 06 Jan 2014, 02:38
10

KristianO wrote:Vänsterhängd dörr, förstår inte. Man låset väl/låser upp med en knapp på insidan?
Den simulerar väl låskistans vred och för vanliga låskistor vrider man väl moturs för högerhängd och medurs för vänsterhängd?
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Chippade mig idag med ett 13.56 MHz chip. Funkar klockrent med låset Image

https://chipster.nu/

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Robert wrote: Väntar nu på den nya Z-wave-modulen. Dom vet inte exakt när den släppts.
Vad kommer skillnaden mot den gamla vara? Vet man det?
Jimmu
Ny medlem
Posts: 14
Joined: 29 Sep 2017, 13:22
6

Installerade mitt idag, men hur viktigt är det att justera innslutblecket korrekt?

Får inte till det tycker jag, vredet går lätt och fint tills man rycker i dörrhandtaget.

Varför behöver man justera hålet för låskolven 3,5-4mm gentemot ”fallet” egentligen?
Ju större hål den ska in i ju lättare går den, finns det någon tanke med att den ska gå tight in?

Att ”fallet” ska sitta så tight som möjligt kan jag ha förståelse för, så att det inte glappar och det blir svårt för låskolven att gå in i låsblecket, vilket gör att servot som styr den får jobba hårdare och går sönder på sikt.
Adde80
Medlem
Posts: 71
Joined: 18 Nov 2016, 01:06
7

Ni som har ID lock..
Kan man se i HC2 vem som låst upp en dörr/vems kod som använts?

Funderar på om man kan ha en specifik kod för att trigga en larm scen.
Samtidigt som tex andra koder/taggar inte triggar denna scen.
Johannes
Ny medlem
Posts: 12
Joined: 26 Feb 2018, 10:53
6

ZWave modulen till nya låset är inte släppt än och det finns inget sagt vad nya modulen klarar av än.
Men det hoppas jag verkligen den ska klara av att göra.
Adde80 wrote:Ni som har ID lock..
Kan man se i HC2 vem som låst upp en dörr/vems kod som använts?

Funderar på om man kan ha en specifik kod för att trigga en larm scen.
Samtidigt som tex andra koder/taggar inte triggar denna scen.
Adde80
Medlem
Posts: 71
Joined: 18 Nov 2016, 01:06
7

Aha okey.
Nått estimat på när den släpps?

Hur funkar det på gamla versionen ID lock och zwave modul förresten?
Kunde man se där vem som låst/låst upp?
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Adde80 wrote:Aha okey.
Nått estimat på när den släpps?

Hur funkar det på gamla versionen ID lock och zwave modul förresten?
Kunde man se där vem som låst/låst upp?
På gamla så finns det bara en kod så nej.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Robert
Medlem
Posts: 346
Joined: 17 Oct 2013, 22:40
10

Upplåsning med chip

https://youtu.be/diwNepi84O0

Skickat från min ZTE A2017G via Tapatalk
Post Reply