ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Vad jag läst skall pollning egentligen inte behövas alls. Inte ens för batteridrivna enheter. Dock finns en del äldre enheter som inte skickar data kontinuerligt och som därför kräver det.
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Ja HC kan ju polla hur mycket den vill. Låset är ju batteridrivet och kan inte svara eftersom det är i sleep 99% av tiden. Endast om den råkar vara vaket just då kan den ju svara. Jag misstänker att det är så att låset snarare vaknar alldeles för ofta och rapporterar sin status vilket är vad som drar batteri. Men fan vet.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

om den är i sovande läge 99% av tiden, hur ska den då kunna känna av att man vill öppna dörren via zwave?
Måste ju finnas någon mottagning som är öppen hela tiden
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Henrikel wrote:om den är i sovande läge 99% av tiden, hur ska den då kunna känna av att man vill öppna dörren via zwave?
Måste ju finnas någon mottagning som är öppen hela tiden
Precis min tanke. Undrar om/hur det löser detta. Har inte andra hubbar problem? Någon skrev att idlock hävdat att alla med detta problemet har HC2.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har haft pollning kraftigt reducerad/avstängd sedan jag satte i nya batterier för 3-4 veckor sedan. Idag får jag melodi från låset om att det är dags att byta batterier. Inge bra det här.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Fixar inte ansvarig detta snart kommer jag och säkerligen många andra kräva pengarna tillbaka. Som det är nu är det tyvärr oanvändbart :(
Tack för att du uppdaterar!
alexndr wrote: 11 Sep 2018, 22:07 Jag har haft pollning kraftigt reducerad/avstängd sedan jag satte i nya batterier för 3-4 veckor sedan. Idag får jag melodi från låset om att det är dags att byta batterier. Inge bra det här.
kodarn
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 07 Sep 2016, 22:25
7

Jag letar efter ett smart lås, och har börjat titta på ID Lock 150 med Z-wave modulen, men när man läser här så blir man lite tveksam... Jag mailade igår till ID Lock och ställde följande frågor:

1. Is it possible to require both PIN-code and RFID-tag to unlock the door?
2. Is it possible to unlock the door remotely using a smartphone?
3. The Z-wave module has been reported to have serious battery life problems. What is the planned steps to address this issue?

och fick följande svar:
1: You can't use PIN and RFID simultaneously. But You can program both RFID and Pin, You just can't use the at the same time to unlock.
2: Yes, via z-wave.
3: We,ve seen a few cases where the Gateway reports low battery. Sometimes this is the Gateway Reporting wrong status. In the instances where there's an actual problem With batteries draining, it's been mostly due to inproper configuration in the Gateway setup. Polling har to be set to "Off" and Device has to be configured.
Hope this was helpful and that you will be satisfied With Your ID Lock 150 if You decide to make the purchase.

Jag har två frågor till er som har använt ID Lock ett tag:
A. Kan man se vilken kod/bricka som låser upp dörren via Z-wave meddelandena? (Kör MQTT-pluggen på min Vera)
B. Skulle ni köpa ett ID Lock om ni stod inför valet idag? (Jämfört med Yale Doorman eller motsvarande)
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

A) HC2 rapporterar vilken användare som låst upp via sitt loggfönster. Sen om man kan komma åt det det från scener vet jag inte.

B) Låset har en stor brist. Rycker du i handtaget innan du försöker låsa upp orkar inte motorn öppna. Du måste ge dörren ett lätt tryck/drag först (beroende på vilken sida av dörren du står). Jag kan även tycka att touch displayen reagerar dåligt ibland. En stor anledningen till att jag installerade låset var för att mina barn skulle kunna öppna själva hemma. Bristerna ovan gör att de ofta misslyckas.
Bortsett från detta tycker jag låset är ok. Jag har inte testat några alternativ.

Z-wave modulen däremot borde aldrig släppts. Den fungerar inte även om man gör som ID- lock instruerar (stänger av pollning). 8 batterier käkas ändå upp på 4 veckor (i alla fall med HC2, vet inte om det fungerar bättre med andra gateways). Ditt svar från ID- lock är lite oroande. Känns som man förnekar problemet och då är en lösning troligtvis inte nära.

Utan att kunna låsa upp remote är ID- lock inte intressant för mig. Så i dess nuvarande skick skulle jag inte rekommendera någon att köpa det.
Last edited by alexndr on 15 Sep 2018, 10:24, edited 1 time in total.
kodarn
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 07 Sep 2016, 22:25
7

Tack för ditt svar @alexndr

Angående diskussionen ovan om pollning/väcka upp låset när det sover så verkar det ligga till så här:

I ID Lock's Z-wave manual (https://idlock.no/wp-content/uploads/20 ... l_v2.1.pdf) sid 8 så definieras Z-wave-modulen som en LSS (Listening Sleeping Slave).

LSS enheter (typiskt batteridrivna enheter så som t.ex. smarta lås) ligger och sover i default state. Men de kan väckas upp av andra närliggande ZWave-enheter via konceptet "Beaming". Då vaknar låset upp, gör sin grej (låsa/låsa upp), och sen lägga sig i sovläge igen.

Se den formella Z-wave specifikationen (https://www.silabs.com/documents/login/ ... cation.pdf) sid 41 för detaljer kring LSS.
kodarn
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 07 Sep 2016, 22:25
7

Det hade varit intressant om någon med Zwave-modulen kunde sniffa (typ https://drzwave.blog/2017/10/26/how-to- ... r-sniffer/) och se om det ändå skickas WakeUp-meddelanden till låset trots att pollningen är disable'ad, eller om det är Sleep-läget i låset som drar för mycket ström.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Vore även intressant om någon med annan gateway än HC2 kan bekräfta om de har batteri- problem eller ej. ID- lock själva verkar ju hävda att problemen bara gäller med HC2.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

kodarn wrote:Det hade varit intressant om någon med Zwave-modulen kunde sniffa (typ https://drzwave.blog/2017/10/26/how-to- ... r-sniffer/) och se om det ändå skickas WakeUp-meddelanden till låset trots att pollningen är disable'ad, eller om det är Sleep-läget i låset som drar för mycket ström.
Ja! Detta!

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Quanzo
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 16 Sep 2018, 14:34
5

Hej, jag satt in min modul förra veckan. Efter 2 dagar varnade den för lågt batteri, tänkte ej så mycket på det och skaffade 8 nya. Efter ytterligare 2 dagar varnade den igen! Såg då denna tråd och kör nu utan modulen igen.
Det kan ej vara bara bundet till HC2, jag kör själv med en Homey.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Hur varnade den? Via låset (blinka lilla stjärna- melodi) eller Homey?

/Alex
Monia
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 15 Sep 2018, 13:56
5

Jag har funderat på att koppa fast spänning till lås. Någon som gjort det?
Vad jag har kommit fram till så ska låset ha 6V. De över fyra och de undre fyra verkar vara parallellkopplade.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Monia wrote:Jag har funderat på att koppa fast spänning till lås. Någon som gjort det?
Vad jag har kommit fram till så ska låset ha 6V. De över fyra och de undre fyra verkar vara parallellkopplade.
Det skulle jag vara ytterst intresserad av. Det svåra blir väl att borra igenom heeela dörren utan att komma ut på sidan Image

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk


Monia
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 15 Sep 2018, 13:56
5

Visst det estetiska blir ett problem :? Jag täckte fuska och sätta en list rakt över dörren, passa bra under rutan i dörren. Borra genom det hade varit roligt :lol:
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Monia wrote:Visst det estetiska blir ett problem :? Jag täckte fuska och sätta en list rakt över dörren, passa bra under rutan i dörren. Borra genom det hade varit roligt Image
Man kanske också skulle kunna fräsa in ett spår i sidan (där Kolven går in) upp och sen in till gångjärnen..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

alexndr wrote: 15 Sep 2018, 11:08 Vore även intressant om någon med annan gateway än HC2 kan bekräfta om de har batteri- problem eller ej. ID- lock själva verkar ju hävda att problemen bara gäller med HC2.
Jag har smartthings v2 men har bara haft det i två veckor och än så länge så har jag inte bytt batteri. Men den säger att man bara har 1% kvar av batteriet, även med nya batterier.
Quanzo
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 16 Sep 2018, 14:34
5

alexndr wrote: 17 Sep 2018, 18:17 Hur varnade den? Via låset (blinka lilla stjärna- melodi) eller Homey?

/Alex
Den varnade via appen i homey, och tjejen sa att det lät som den gick segt, barnen sa att den spelade någon ny melodi. Jag själv kollade endast appen dock, ville inte att någon av de andra skulle bli utelåst :P
Post Reply