ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
Post Reply
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Quanzo wrote: 18 Sep 2018, 09:23
alexndr wrote: 17 Sep 2018, 18:17 Hur varnade den? Via låset (blinka lilla stjärna- melodi) eller Homey?

/Alex
Den varnade via appen i homey, och tjejen sa att det lät som den gick segt, barnen sa att den spelade någon ny melodi. Jag själv kollade endast appen dock, ville inte att någon av de andra skulle bli utelåst :P
Ja, då är ju batteriet dåligt på riktigt (det finns nämligen ett annat problem också; Att Z-wave modulen rapporterar dåliga batterier trots att de inte är det).

Om jag var du skulle jag kolla med ID- lock supporten. Vad jag fattar skyller de alla problem med dålig batteritid på HC2.
Monia
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 15 Sep 2018, 13:56
5

MastrUsr wrote: 17 Sep 2018, 18:56
Monia wrote:Visst det estetiska blir ett problem :? Jag täckte fuska och sätta en list rakt över dörren, passa bra under rutan i dörren. Borra genom det hade varit roligt Image
Man kanske också skulle kunna fräsa in ett spår i sidan (där Kolven går in) upp och sen in till gångjärnen..

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
En rätt bra idé. Nästa så jag borde kommit på den själv :D
Quanzo
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 16 Sep 2018, 14:34
5

alexndr wrote: 18 Sep 2018, 12:07
Quanzo wrote: 18 Sep 2018, 09:23
alexndr wrote: 17 Sep 2018, 18:17 Hur varnade den? Via låset (blinka lilla stjärna- melodi) eller Homey?

/Alex
Den varnade via appen i homey, och tjejen sa att det lät som den gick segt, barnen sa att den spelade någon ny melodi. Jag själv kollade endast appen dock, ville inte att någon av de andra skulle bli utelåst :P
Ja, då är ju batteriet dåligt på riktigt (det finns nämligen ett annat problem också; Att Z-wave modulen rapporterar dåliga batterier trots att de inte är det).

Om jag var du skulle jag kolla med ID- lock supporten. Vad jag fattar skyller de alla problem med dålig batteritid på HC2.
Jag ska montera in modulen och sätta tillbaka några av de gamla batterierna igen, bara för att se själv om det nu dränerar batterierna. Jag får återkomma med resultat :roll:
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

alexndr wrote: 15 Sep 2018, 08:19 B) Låset har en stor brist. Rycker du i handtaget innan du försöker låsa upp orkar inte motorn öppna. Du måste ge dörren ett lätt tryck/drag först (beroende på vilken sida av dörren du står).
Tror detta beror på att du inte har justerat blecket tillräckligt bra, det var lite pill, men nu funkar allt smärtfritt
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jsturess wrote: 19 Sep 2018, 12:28
alexndr wrote: 15 Sep 2018, 08:19 B) Låset har en stor brist. Rycker du i handtaget innan du försöker låsa upp orkar inte motorn öppna. Du måste ge dörren ett lätt tryck/drag först (beroende på vilken sida av dörren du står).
Tror detta beror på att du inte har justerat blecket tillräckligt bra, det var lite pill, men nu funkar allt smärtfritt
Jag har pillat väldigt mycket med blecket utan att få det att fungera.
Har du en tätningslist i dörren? Enligt ID-lock supporten är det den som ger mig problem eftersom listen kommer trycka tillbaka dörren mot låskolven.

/A
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

alexndr wrote: 19 Sep 2018, 13:18
Jsturess wrote: 19 Sep 2018, 12:28
alexndr wrote: 15 Sep 2018, 08:19 B) Låset har en stor brist. Rycker du i handtaget innan du försöker låsa upp orkar inte motorn öppna. Du måste ge dörren ett lätt tryck/drag först (beroende på vilken sida av dörren du står).
Tror detta beror på att du inte har justerat blecket tillräckligt bra, det var lite pill, men nu funkar allt smärtfritt
Jag har pillat väldigt mycket med blecket utan att få det att fungera.
Har du en tätningslist i dörren? Enligt ID-lock supporten är det den som ger mig problem eftersom listen kommer trycka tillbaka dörren mot låskolven.

/A
Japp, jag har tätningslist, jag fick släppa på "grundtrycket" om man säger så. Helst skulle jag vilja ha mer tryck mot karmen, för att få kolven gå fritt utan problem så blir det ju lite glapp (mellan dörr och karm). Försöker jag minska detta glapp så får jag de problem du beskriver.

Mvh Johan
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jsturess wrote: 20 Sep 2018, 07:05
alexndr wrote: 19 Sep 2018, 13:18
Jsturess wrote: 19 Sep 2018, 12:28 Tror detta beror på att du inte har justerat blecket tillräckligt bra, det var lite pill, men nu funkar allt smärtfritt
Jag har pillat väldigt mycket med blecket utan att få det att fungera.
Har du en tätningslist i dörren? Enligt ID-lock supporten är det den som ger mig problem eftersom listen kommer trycka tillbaka dörren mot låskolven.

/A
Japp, jag har tätningslist, jag fick släppa på "grundtrycket" om man säger så. Helst skulle jag vilja ha mer tryck mot karmen, för att få kolven gå fritt utan problem så blir det ju lite glapp (mellan dörr och karm). Försöker jag minska detta glapp så får jag de problem du beskriver.

Mvh Johan
Jag har ställt övre bläcket (för låskolven) i det allra lägsta läget. Jag antar att det är det du menar med att "släppa på grundtrycket"?
Jag låser därefter dörren, och rycket i handtaget. Dörren rör sig knappt alls trots att "trycket" nu åker över på tryckesfallet. Jag antar att det är så man vill ha det? Trots det orkar inte motorn öppna ..
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

alexndr wrote: 20 Sep 2018, 12:28 Jag har ställt övre bläcket (för låskolven) i det allra lägsta läget. Jag antar att det är det du menar med att "släppa på grundtrycket"?
Jag låser därefter dörren, och rycket i handtaget. Dörren rör sig knappt alls trots att "trycket" nu åker över på tryckesfallet. Jag antar att det är så man vill ha det? Trots det orkar inte motorn öppna ..
Precis, det är så jag menar, Nu måste du börja släppa trycket på den översta (tryckfallet) tills det är inte några problem att öppna och låsa och vips så funkar det. Jag har inte så stor skillnad mellan den översta och det understa som det står I manualen.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jsturess wrote: 21 Sep 2018, 07:26
alexndr wrote: 20 Sep 2018, 12:28 Jag har ställt övre bläcket (för låskolven) i det allra lägsta läget. Jag antar att det är det du menar med att "släppa på grundtrycket"?
Jag låser därefter dörren, och rycket i handtaget. Dörren rör sig knappt alls trots att "trycket" nu åker över på tryckesfallet. Jag antar att det är så man vill ha det? Trots det orkar inte motorn öppna ..
Precis, det är så jag menar, Nu måste du börja släppa trycket på den översta (tryckfallet) tills det är inte några problem att öppna och låsa och vips så funkar det. Jag har inte så stor skillnad mellan den översta och det understa som det står I manualen.
Nu fattar jag inte riktigt. Den översta är ju låskolven? Den är redan nedställd till 0 ..
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

alexndr wrote: 21 Sep 2018, 17:29
Jsturess wrote: 21 Sep 2018, 07:26
alexndr wrote: 20 Sep 2018, 12:28 Jag har ställt övre bläcket (för låskolven) i det allra lägsta läget. Jag antar att det är det du menar med att "släppa på grundtrycket"?
Jag låser därefter dörren, och rycket i handtaget. Dörren rör sig knappt alls trots att "trycket" nu åker över på tryckesfallet. Jag antar att det är så man vill ha det? Trots det orkar inte motorn öppna ..
Precis, det är så jag menar, Nu måste du börja släppa trycket på den översta (tryckfallet) tills det är inte några problem att öppna och låsa och vips så funkar det. Jag har inte så stor skillnad mellan den översta och det understa som det står I manualen.
Nu fattar jag inte riktigt. Den översta är ju låskolven? Den är redan nedställd till 0 ..
He he , läste inte så noga :-), den nedersta, hur har du trycket på den, är den också 0? jag hade samma problem som dig I början, men då hade jag skruvat på den nedersta också för att få dörren ligga mot karmen som möjligt, när jag började skruva tillbaka denna så blev allt kanon.
Attachments
20180922_203429.jpg
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Den där inställningen är nästan identisk med min. Dock ser det ut som min tätningslist är lite grövre än din. Kanske är det som orsakar problemet ..
Quanzo
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 16 Sep 2018, 14:34
5

Quanzo wrote: 18 Sep 2018, 22:02
alexndr wrote: 18 Sep 2018, 12:07
Quanzo wrote: 18 Sep 2018, 09:23

Den varnade via appen i homey, och tjejen sa att det lät som den gick segt, barnen sa att den spelade någon ny melodi. Jag själv kollade endast appen dock, ville inte att någon av de andra skulle bli utelåst :P
Ja, då är ju batteriet dåligt på riktigt (det finns nämligen ett annat problem också; Att Z-wave modulen rapporterar dåliga batterier trots att de inte är det).

Om jag var du skulle jag kolla med ID- lock supporten. Vad jag fattar skyller de alla problem med dålig batteritid på HC2.
Jag ska montera in modulen och sätta tillbaka några av de gamla batterierna igen, bara för att se själv om det nu dränerar batterierna. Jag får återkomma med resultat :roll:
Har nu gått snart 10 dagar på 4 batterier och varnar endast via appen, ingen Twinkle twinkle än sålänge. Kanske inte drar ut strömmen på homey :roll:
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag körde ca 4 veckor på 8 stycken.
Toppnotering för mig.
Quanzo
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 16 Sep 2018, 14:34
5

alexndr wrote: 27 Sep 2018, 11:43 Jag körde ca 4 veckor på 8 stycken.
Toppnotering för mig.
Vilken styrenhet kör du? Fick du byta efter 4 veckor eller tuffar den på?
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Quanzo wrote: 27 Sep 2018, 15:08
alexndr wrote: 27 Sep 2018, 11:43 Jag körde ca 4 veckor på 8 stycken.
Toppnotering för mig.
Vilken styrenhet kör du? Fick du byta efter 4 veckor eller tuffar den på?
HC2 med avstängd pollning. Efter 4 veckor dog det helt.
Quanzo
Ny medlem
Posts: 6
Joined: 16 Sep 2018, 14:34
5

alexndr wrote: 27 Sep 2018, 17:36
Quanzo wrote: 27 Sep 2018, 15:08
alexndr wrote: 27 Sep 2018, 11:43 Jag körde ca 4 veckor på 8 stycken.
Toppnotering för mig.
Vilken styrenhet kör du? Fick du byta efter 4 veckor eller tuffar den på?
HC2 med avstängd pollning. Efter 4 veckor dog det helt.
Ok :| ska köra tills batterierna tar slut, om de gör det vill säga, kommer att rapportera då :mrgreen:
LoA
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 24 Sep 2018, 20:28
5

Jag har kört med zwave-modulen i snart tre månader och jag har fortfarande fräscha batterier. Jag kör med Tellstick znet lite v2 vilket visserligen tyvärr begränsar funktionaliteten. Jag kan låsa och låsa upp samt få meddelande när det är upplåst. Inga möjligheter att se vem som låser upp eller att göra andra inställningar i låset och enligt Telldus är detta inget som de har planer på att lägga energi på. Jag har använt Telldus grejer i många år så deras brist på funktionalitet och anpassning till nya sensorer etc är inge nyhet för mig.
KristianO
Medlem
Posts: 461
Joined: 10 Mar 2014, 09:50
10

Jag kör idlock 101 med zwave i förrådet och byter kanske 1 gång per år. (Säkert pga ral få öppningar/stägningar).

Nu funderar jag på en zwave modul till villan och mitt 150 lås. Men måste säga att jag tvekar...

- Är det någon med Idlock 150 och HC2 som har fräsha batterier över tid?
- Någon som fått koder att synka mot HC2?
- Går det att lägga upp temporära koder i HC2 och synka mot låset? Tex för gäster
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6


KristianO wrote:Jag kör idlock 101 med zwave i förrådet och byter kanske 1 gång per år. (Säkert pga ral få öppningar/stägningar).

Nu funderar jag på en zwave modul till villan och mitt 150 lås. Men måste säga att jag tvekar...

- Är det någon med Idlock 150 och HC2 som har fräsha batterier över tid?
- Någon som fått koder att synka mot HC2?
- Går det att lägga upp temporära koder i HC2 och synka mot låset? Tex för gäster
- Batterierna för mig höll inte.
- Nej, Det gick inte lägga till / ta bort koder för mig.
- Om jag minns rätt kunde man styra serviceläget.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk

Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Jag har nu kört mitt ID-lock med zwave modul och HC2 i ca 70 dagar utan att byta batteri. Batteriet känns fortfarande helt ok och låser/låser upp rappt.

Ändringen som jag gjort från att batteriet drogs ur på ca 7-10 dagar första gångerna är att HC2 står ca 3 meter från låset (förut ca 15 m och fler väggar) samt polling ändrat från 440 till 4400.

Återkommer är batterierna tagit slut eller melodin kommer.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply