ID lock 150

Generell info kring Z-Wave
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Du menar denna https://idlock.no/wp-content/uploads/20 ... l_v2.1.pdf antar jag.

Men den texten beskriver bara hur man kan göra reset eller sätta den i inclusion/exclusion mode inte hur man göra "wake up" på den. Men som sagt, problemet är att battery level fortfarande visar rött i HC2 och jag vet inte hur jag fixar det.
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Läser ni hela tråden inser ni att ”dåligt batteri notifieringarna” är ett känt fel som ID- lock jobbar på. De föreslår att man slår av notifieringarna så länge.

Använder man HC2 kan man även ha problem med att batterierna laddar ur snabbt.
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

alexndr wrote: 21 Aug 2018, 07:36 Läser ni hela tråden inser ni att ”dåligt batteri notifieringarna” är ett känt fel som ID- lock jobbar på.
Exakt var läser du det?
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Det står längst ner på bilden att den skickar batteristatus vid varje upplåsning.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Jag ser nu när jag läser på datorn (och inte i Tapatalk) att bilden jag laddade upp inte syns. Hur som helst så menade jag i sista stycket på sidan 24 i manualen: https://idlock.no/wp-content/uploads/20 ... l_v2.1.pdf står det

If Z-wave module is requested the battery level it repost 0x00~0x64 with the
battery level command class.
The actual battery level is updated and sent after
each unlock operation.

Note: There is a short delay on the report sent after unlock operation.
MastrUsr wrote: 21 Aug 2018, 08:24 Det står längst ner på bilden att den skickar batteristatus vid varje upplåsning.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Han menar t.ex. detta:
viewtopic.php?f=51&t=6695&hilit=id+lock ... =40#p21183
wic wrote: 21 Aug 2018, 08:21
alexndr wrote: 21 Aug 2018, 07:36 Läser ni hela tråden inser ni att ”dåligt batteri notifieringarna” är ett känt fel som ID- lock jobbar på.
Exakt var läser du det?
Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

Jag fick detta svar igår, men då har man lyckats hitta källan då, om man läser posten från GrönaHus
"Vi jobber med å finne en løsning, men vi er usikker på om utfordrigene ligger i låsen, gatewayen eller om det er en kombinasjon.
Vi anbefaler derfor å høre med leverandøren av gatewayen også, slik at de blir oppmerksome på problemet.

Ved noen gatewayer virker det som at kan være hvor ofte gatewayen poller låsen, altså vekker og henter informasjon fra låsen, dette er noe vi tester videre.

Takk for din tålmodighet"
Last edited by Jsturess on 21 Aug 2018, 15:59, edited 2 times in total.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Google translate:
"Vi jobbar med att hitta en lösning, men vi är osäkra om utmaningarna ligger i lås, gateway eller om det är en kombination. Därför rekommenderar vi att du även konsulterar gateway-leverantören så att de blir medvetna om problemet. Vid vissa gateways det verkar som hur ofta porten pollar låset och därmed vaknar och hämtar information från låset, det här är något vi testar på. Tack för ditt tålamod "


Jsturess wrote: 21 Aug 2018, 12:14 Jag fick detta svar igår, men då har man lyckats hitta källan då

"Vi jobber med å finne en løsning, men vi er usikker på om utfordrigene ligger i låsen, gatewayen eller om det er en kombinasjon.
Vi anbefaler derfor å høre med leverandøren av gatewayen også, slik at de blir oppmerksome på problemet.

Ved noen gatewayer virker det som at kan være hvor ofte gatewayen poller låsen, altså vekker og henter informasjon fra låsen, dette er noe vi tester videre.

Takk for din tålmodighet"
alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Jag har testat att reducera HC2s generella pollningsfrekvens till en tiondel av vad jag kört hittills (eftersom det inte finns några pollnings- inställningar på låset självt).

Skall se om det ger något resultat på en ny laddning batterier.
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

MastrUsr wrote: 21 Aug 2018, 10:49 Han menar t.ex. detta:
viewtopic.php?f=51&t=6695&hilit=id+lock ... =40#p21183
wic wrote: 21 Aug 2018, 08:21
alexndr wrote: 21 Aug 2018, 07:36 Läser ni hela tråden inser ni att ”dåligt batteri notifieringarna” är ett känt fel som ID- lock jobbar på.
Exakt var läser du det?
Det står inget om dåliga batterinotifieringar där.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

wic wrote:
MastrUsr wrote: 21 Aug 2018, 10:49 Han menar t.ex. detta:
viewtopic.php?f=51&t=6695&hilit=id+lock ... =40#p21183
wic wrote: 21 Aug 2018, 08:21 Exakt var läser du det?
Det står inget om dåliga batterinotifieringar där.
Sry, klistrade in fel länk... :(
Skulle länka till ett inlägg på sidan 2 eller 3...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Jsturess
Medlem
Posts: 26
Joined: 03 Aug 2018, 22:31
5

MastrUsr wrote: 21 Aug 2018, 14:22 Google translate:
"Vi jobbar med att hitta en lösning, men vi är osäkra om utmaningarna ligger i lås, gateway eller om det är en kombination. Därför rekommenderar vi att du även konsulterar gateway-leverantören så att de blir medvetna om problemet. Vid vissa gateways det verkar som hur ofta porten pollar låset och därmed vaknar och hämtar information från låset, det här är något vi testar på. Tack för ditt tålamod "
Jsturess wrote: 21 Aug 2018, 12:14 Jag fick detta svar igår, men då har man lyckats hitta källan då

"Vi jobber med å finne en løsning, men vi er usikker på om utfordrigene ligger i låsen, gatewayen eller om det er en kombinasjon.
Vi anbefaler derfor å høre med leverandøren av gatewayen også, slik at de blir oppmerksome på problemet.

Ved noen gatewayer virker det som at kan være hvor ofte gatewayen poller låsen, altså vekker og henter informasjon fra låsen, dette er noe vi tester videre.

Takk for din tålmodighet"
Känns som en dålig översättning, inte står det väl "att du även konsulterar gateway-leverantören"" står väl att dom gör det.
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Jsturess wrote:
MastrUsr wrote: 21 Aug 2018, 14:22 Google translate:
"Vi jobbar med att hitta en lösning, men vi är osäkra om utmaningarna ligger i lås, gateway eller om det är en kombination. Därför rekommenderar vi att du även konsulterar gateway-leverantören så att de blir medvetna om problemet. Vid vissa gateways det verkar som hur ofta porten pollar låset och därmed vaknar och hämtar information från låset, det här är något vi testar på. Tack för ditt tålamod "
Jsturess wrote: 21 Aug 2018, 12:14 Jag fick detta svar igår, men då har man lyckats hitta källan då

"Vi jobber med å finne en løsning, men vi er usikker på om utfordrigene ligger i låsen, gatewayen eller om det er en kombinasjon.
Vi anbefaler derfor å høre med leverandøren av gatewayen også, slik at de blir oppmerksome på problemet.

Ved noen gatewayer virker det som at kan være hvor ofte gatewayen poller låsen, altså vekker og henter informasjon fra låsen, dette er noe vi tester videre.

Takk for din tålmodighet"
Känns som en dålig översättning, inte står det väl "att du även konsulterar gateway-leverantören"" står väl att dom gör det.
Nej det ska mig veterligen vara så att vi också ska höra av oss till fibaro i detta fallet. Antagligen för att sätta mer press på de att få ut en fix.
De sa samma sak i ett annat ärende jag mailat med idlock om...

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Jag stängde av polling på min HC2 och ändå drog idlock150 ur batterierna på ett par veckor... Någon som har andra resultat?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

alexndr
Medlem
Posts: 420
Joined: 14 Jul 2016, 14:38
7

Bara kört 2 veckor med lite eller ingen pollning (tidigare räckte en laddning batterier bara 1 vecka). Att det är
bättre är helt klart men återstå att ser hur mycket.

Dock har låset registrerats som ”död nod” av HC2 någon gång per vecka. ID- locks support hävdar att det antagligen beror på att template saknas i HC2 (kan inte säga säkert men tycker det låter konstigt). De jobbar enligt utsago väldigt tajt med Fibaro just nu för att få alla bitar på plats dock vill de att man registrerar ett case hos Fibaro också för att trycka på.
Jag gjorde det och ironiskt nog säger de att de inte alls jobbar med något template för ID- lock.

Alla mail till ID- locks support rörande Z- wavemodulen avslutas med att de är ledsna för besväret och att man får plocka bort modulen om den orsakar problem. Är väl ett tydligt tecken på att modulen inte skulle ha släppts i befintligt skick.
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

Ja en för tidigt släppt produkt helt klart. Jag ändrade med pollingintervall till 4300 istället för 430, och det har hjälpt. Batteriet är ok efter 2 veckor, och låser känns fortsatt rappt när det låser (man hör ju motorn).
Har filat på att på något sätt mata det med konstant spänning istället för batteri, men inte det snyggaste på dörren men en lösning tills vidare.

Som vi vet sedan tidigare är inte Fibaro de snabbaste på att släppa uppdateringar, även på sina egna produkter. Så man får nog inte räkna med något i närtid.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
MastrUsr
Medlem
Posts: 202
Joined: 25 Apr 2017, 07:24
6

Ja, konstant spänning skulle varit fint! Posta gärna din lösning om du kommer fram till något!

"Tyvärr är inte fibaro snabba" - kan bara instämma :(

Konstigt att min dog utan polling. Kanske den får spel om den inte pollas alls..? Får avvakta ett par veckor och se hur det ser ut för dig...


Kan ni andra ändra polling för låset eller är det generell polling för HC2 (det var det jag stängde av)?

Sent from my SM-G930F using Tapatalk

Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

jag ändrade polling i hc2 för alla enheter, någon bara för låset finns inte via hc2
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
wic
Medlem
Posts: 31
Joined: 20 Jan 2014, 11:13
10

Vad får det för effekt om man stänger av/sänker pollningen? Att polla batteridrivna enheter verkar rätt meningslöst eftersom de normalt inte är vakna och chansen att de skulle vara det när pollning sker är rätt liten, inbillar jag mig?

Strömförsörjda enheter rapporterar väl till centralen ändå med jämna mellanrum, så då behövs ingen pollning (eller?).
Henrikel
Proffsmedlem
Posts: 687
Joined: 12 Dec 2013, 00:24
10
Location: Växjö
Contact:

wic wrote: 01 Sep 2018, 16:06 Vad får det för effekt om man stänger av/sänker pollningen? Att polla batteridrivna enheter verkar rätt meningslöst eftersom de normalt inte är vakna och chansen att de skulle vara det när pollning sker är rätt liten, inbillar jag mig?

Strömförsörjda enheter rapporterar väl till centralen ändå med jämna mellanrum, så då behövs ingen pollning (eller?).
Nu gissar jag bara.
Men kan tänka att om den får en förfrågan från hc2 ofta, kommer den även få svara ofta att den finns. Och det tar då massa batteri i onödan. Däremot måste den ju söka efter signal hela tiden för att tex kunna låsa upp via en zwave kontrollenhet om den förfrågan kommer.
Tex en brandvarnare har ju ett uppvaknade i sig själv, och ligger inte och söker signal sälv från kontrollenheten utan vaknar och då anger läget.

Bästa hade varit om man själv kunde ändra uppvaknandet på zwave modulen, den hade bara behövt vakna och visa att den finns tex 1 gång på natten och en gång på dagen. eller var 8 timme om ingen låst eller låst upp, får då skickar den ju ändå automatiskt status.
Installations Elektriker
https://www.facebook.com/ramnasael
Installerar och säljer Z-wave lösningar
Post Reply