Fibaro Universal Sensor

Post Reply
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

UniSensor
UniSensor
universal sensor right.jpg (208.74 KiB) Viewed 46581 times
Anslutning 1
Anslutning 1
Screen Shot 2012-06-25 at 13.51.50.png (37.94 KiB) Viewed 46581 times
Anslutning 2
Anslutning 2
Screen Shot 2012-06-25 at 13.52.46.png (43.52 KiB) Viewed 46581 times
Folke
Ny medlem
Posts: 19
Joined: 14 Aug 2012, 12:37
11

Har nyligen fått klämma och känna på fibaros universal sensor. Blev förvånad över hur liten den var! Tack vare storleken och att den kan hantera allt mellan 9-30v så borde man snart kunna bygga om produkter i hemmet till att prata zwave.

Har man tillexempel en kaffebryggare med elektronisk på och av knapp så krävs inte mycket utrymme för att få plats med sensorn inuti bryggaren och låta på och av funktionen styras via HC2. Öppnar helt klart för nya möjligheter. Om någon tar sig an ett sånt projekt, posta och dela med er :)
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Har oxå klämt lite på denna, mina 5c här.

Tror dock inte man kan styra relät i enheten via gateway som jag tolkar manualen :( Men detta är dock inte verifierat så kan vara en feltolkning.

Image

Överlag en kompetent manick för det priset och den storleken!!

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
PatrikB
Medlem
Posts: 29
Joined: 05 Sep 2012, 08:24
11
Location: Kullavik, Göteborg

Hej,

Har kunnat leka med denna sensor tillsammans med Fibaro HC2 i några dagar nu, tyvärr så lever den inte upp till mina förväntningar.

Har tidigare arbetat en del med 1-wire konfigurationer, den temp sensorn som man kopplar till Universalsensorn är av exakt samma typ, DS18B20

Vad som inte verkar fungera tillfredsställande är:

1. I Fibaro HC (FW 1.037) så rapporterar den sensorn som "Unknown" efter ett antal timmar så säger den att det är en "Temperatur sensor". Detta känns som en bug i Fibaro HC2.

2. I mitt fall har jag 4 temperaturmätare inkopplade till samma sensor. Dessa sitter på följande platser: Kyl, Frys, inne samt ute. När man tittar på ikonen under "Rooms" för i mitt fall Kök så ser jag tyvärr bara 1 temp på ikonen.
Dessutom rapporterar den ibland 4grader, ibland 4%. I
Det hade varit önskvärt att man såg upp till 4 temperaturer här. Detta är ifs ingen bug, men kan vara en önskvärd funktion. Visst man ser ju temperaturen under " Your House".

3. Temperaturen som rapporteras under "Your House" visar ibland rätt temperatur, men helt plötsligt så blir det några decimaler fel. Ibland så visar den 4 grader, ibland 0,04 grader. Detta känns som en bug i Fibaro HC2

4. Logg funktion saknas. Har arbetat en del med 1-wire, där är det relativ lätt att skapa en logg funktion. Detta borde verkligen finnas.

5. Hur ofta sensorn skall kontrolleras (Pollas) detta borde man kunna ändra under "Advanced" fliken.

6. Larm vid viss temperatur. Har inte kunnat klura ut hur detta skall gå till. Hittar inget under "Scenes" Som liknar följande: "När temp sensor 4 är > 8 grader skicka larm som mail till namn@domän.se Det kanske finns någon här på forumet som vet mer.

7. Det går endast koppla in 4st sensorer och tyvärr bara temperatur. Hade ju varit trevligt om man kunde koppla in vilken 1-wire komponent som helst samt inte någon begränsning på 4st.

Sammanfattningsvis så kan man inte lita på denna produkt för tillfället. Man kan ju hoppas att jag har gjort fel någonstans, ni andra här på forumet har kanske en annan åsikt. Återkom gärna.

/Patrik
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Hej.

Har dålig koll på HC2 men har lånat en enhet och kan bekräfta att sensorn inte riktigt lirar med HC2 alla ggr.
Dock är det lite intermittenta problem och fick den faktiskt att visa alla 4 temperaturerna till slut. Jag tog bort och la till sensorn några ggr tills den visade alla temperaturer som den skulle.
Får även i realtid status för de analoga ingångarna (IN1+2) vilket jag inte fått till i HS.
Jag har inte testat mer än så och kan inte säga ngt om det andra tyvärr :(

Mvh Love
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
User avatar
Bamsefar
Z-Wave Kung
Posts: 1230
Joined: 25 Nov 2013, 15:06
10
Location: Stockholm

Trådlyft.....

Jag behöver mäta ljudtryck! SPL alltså. Hur gör man det enklast, går t.ex. denna fibaro sensors ingångar att nyttja?
Testar Home Assistant på Raspberry Pi4B - nice :mrgreen:
Dr Love
Medlem
Posts: 113
Joined: 28 Jun 2012, 12:03
11
Location: Luleå
Contact:

Universalsensorns ingångar är endast av eller på, dvs kan inte anv för mätningar :(
Jag kör 1-wire för mätningar av annat än temperatur, en 4-portars AD-modul och en owserver via wi-fi mot Indigo. Fungerar fint.
Love
Husbyggarblog
Plattform: Mac Mini
Mjukvara: Indigo
Post Reply