Zipato !!!

Post Reply
spiran
Ny medlem
Posts: 1
Joined: 30 Dec 2012, 16:01
11

http://www.zipato.com/
Kan det vara något?
viggen_l
Ny medlem
Posts: 3
Joined: 05 Jan 2013, 18:55
11

Den där verkar kompetent och väldigt väl genomtänkt (förstår mer om den bara gneom youtube än vad jag lyckats få fram och både Vera och Fiabor system).
Undrar vad den kommer att kosta?

/Viggen_l
forumadmin
Site Admin
Posts: 276
Joined: 10 Dec 2011, 11:43
12

Tycker inte att den ser speciellt användarvänlig ut, Home Center 2 har enligt mig det snyggaste GUI't på marknaden... Men men, det är ju bara min åsikt!

Dessutom verkar allt vara molnbaserat? Kanske inte så spännande?!
jompa68
Proffsmedlem
Posts: 735
Joined: 12 Aug 2012, 08:53
11
Location: Hofors

Vad händer om man inte har tillgång till Internet 1 vecka eller så, har man ingen möjlighet att styra sakerna då?
Hoppas bara att det är så att man inte kan skapa nya scener och dylikt, annars verkar det mysko...

Men dom verkar vara duktig på att göra bra reklam för boxen, snygg designad webbsida, hoppas boxen är lika bra ;)
Skunkworks
Ny medlem
Posts: 7
Joined: 12 Mar 2013, 10:44
11

Jag fick en riktigt bra presentation av Zipatos system på säkerhetsmässan i Essen (Tyskland) i höstas. Systemet andas kvalité och användargränssnittet är otroligt snyggt och intuitivt.

Jag har nyligen börjat söka rätt på mer information om Zwave och vad man kan göra, har bla haft e-postkonversation med Zipatos VD och fått riktigt bra svar.
Systemet är molnbaserat, krypterad kommunikation mellan server, box och app. De har nyligen flyttat "molntjänsten" till Amazon Cloud vilket innebär perfekt uptime och kvalité i tjänsten. Med en separat enhet kan man få en UPS funktion och även möjlighet att få en andra internetförbindelse via 3G-sticka (USB). Som sagt allt väl genomtänkt enligt mig.

För ändringar och larm behövs en internetförbindelse men det samma gäller för andra system tror jag?

Har nu jämfört Fibaro och VeraLite systemen mot Zipato och jag börja komma underfund med att det står mellan VeraLite och Zipato (har aldrig varit med om så många missnöjda kunder som har HomeCenter2 som produkt).

Zipato
+ Underbart gränssnitt och hårvarukvalité
+ Redundans såsom UPS/3G
+ Snabb
+ Duktiga programerare
- Endast molntjänst
- Den enda "tjänsten" man kommer i framtiden att behöva betala för är sms tjänst (det finns e-post alternativ). Denna kostnad kommer vara 50 cent enligt VD'n.
- Nystartat, intuitivt företag från Kroatien.

VeraLite
+ Amerikans produkt (hög säkerhet)
+ Många enheter på marknaden
+ OS på själva enheten
+ Appar
- Sämre gränsnitt
- Redundans och UPS saknas
- Har ej själv "klämt och känt" på produkten

Tar själv gärna emot tips och idéer :-)
Post Reply